Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 mar 2019 14:00

Ferrari visar upp nya superbilen F8 Tributo

1/4

Foto: Ferrari

2/4

Foto: Ferrari

3/4

Foto: Ferrari

4/4

Foto: Ferrari

Nu visar Ferrari upp arvtagaren till 488 GTB. 

Den nya modellen får former som lätt känns igen, men är desto snabbare än sin föregångare. 

Under huven ger V8-motorn numera hela 720 hästkrafter. 

Ferrari 488 GTB må kännas som en ny modell men den kom faktiskt 2015 (läs vår provkörning av bilen här) och nu är det dags för F8 Tributo att ta över. En bil som är 40 kg lättare och 50 hästkrafter starkare än föregångaren men som i ärligheten namn mer känns som en evolution än en revolution.

F8 Tributo är snabbare än 488 GTB. Siffrorna lyder 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 km/h 7,8 sekunder och topphastigheten är 340 km/h. Det är en förbättring med 0,1, och 0,5 sekunder samt 20 km/h.

LÄS MER: 10 knasiga uppfinningar som aldrig slog igenom 

Foto: Ferrari

PRENUMERERA: Vill du veta mer om häftiga supersportbilar? Börja läsa Teknikens Värld! (ANNONS/EXTERN LÄNK)  

Ferrari F8 Tributo har 720 hästkrafter

Under huven hittar vi samma V8:a som hos 488 GTB. Här är den dock förfinad och ger 720 hästkrafter mot tidigare 670. Det maximala vridmomentet har höjts från 760 till 770 newtonmeter. Det är Ferraris starkaste V8 någonsin (specialbyggen ej medräknade) och har ett effektuttag på närmare 185 hästkrafter per liter. Det är samma siffror som för den nylanserade värstingen 488 Pista.

Även designmässigt lånar F8 Tributo från 488 Pista – nog påminner frontpartierna om varandra även om designen på den nya bilen är mer återhållsam. Luftkanalen som leder från stötfångarens nederkant upp till huven, en så kallad S-duct, ökar bilens marktryck (downforce, om du så vill) med 15 procent.

Totalt har bilen tio procent bättre aerodynamiska egenskaper än 488 GTB, vilket även kan tillskrivas bakdelen som omfattar designelement som blickar bakåt i Ferraris i år 80 åriga historia. Räfflorna i bakrutan är inspirerade av 1980-talsikonen F40 och greppet med dubbla runda baklampor är ett signum från förr och ska föra tankarna till 308 GTB från 1975.

Foto: Ferrari

Invändigt hittar vi en mindre ratt än tidigare och inredningen i stort både skiljer sig och känns igen från föregångaren men är nydesignad. På passagerarsidan sitter en sju tum stor skärm och noterbart är de runda fläktublåsen som följer samma design som i GTC4Lusso.

Ferrari F8 Tributo täcks av den 5 mars under Genèvesalongen.