Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 10 sep 2019 07:00

Ferrari F8 Spider – nya cabrioleten från italienarna

Foto: FERRARI

Tidigare i år lanserades Ferrari den takförsedda F8 Tributo, nu är det dags för cabrioletversionen, Ferrari F8 Spider. Motorn levererar 720 hästkrafter och kör 0-100 km/h på 2,9 sekunder.

Ferrari F8 Spider må var ny men kommer inte som någon chock, tidigare i år presenterades den takförsedda versionen F8 Tributo och bilarna har utvecklats parallellt, vilket är tydligt. Design, inredning och kraftkälla känns igen.

Det rör sig om Ferraris prisade V8 på 3,9 liter och maximala 720 hästkrafter och 770 newtonmeter. Med den tar sig Spider-versionen 0-100 km/h på 2,9 sekunder och toppar 340 km/h. Det är samma siffror som för coupén som är 70 kg lättare (1 330 mot 1 400 kg i torrvikt). Siffran 0-200 km/h skiljer dock, 7,8 sekunder för coupén och 8,2 sekunder för Spider.

Foto: FERRARI

Invändigt ser vi en förarmiljö som ska vara inspirerad av av formel 1 med många knappar på ratten men även en pekskärm på passagerarsidan som finns som tillval. Designen är densamma som i coupén och är delvis hämtad från föregångaren 488.

Förvånansvärt många siffror är desamma för F8 coupé och Spider. Längd 4 611, bredd 1 979, axelavstånd 2 650 millimeter men även höjden på 1 206 millimeter liksom viktfördelningen mellan axlarna på 41,5 procent fram och 58,5 procent bak samt bagageutrymme på 200 liter.

F8 Spider har ett tak som tar 14 sekunder att fälla eller öppna och det är möjligt i farter upp till 45 km/h. I filmen nedan kan du se hur fällningen går till. Med konstruktionen är bakpartiet omgjort. Det är plattare, har luftintag och fönsterlinjens förlängning ner över baken är en helt annan.

Foto: FERRARI

F8 Spider ersätter 488 Spider, en bil som Teknikens Värld provkörde 2015… i regn. Nya Spidern är 20 kg lättare än sin föregångare och 50 hästkrafter starkare. Jämfört med den hårigare 488 Pista Spider, som blir kvar i produktion, är den 20 kg tyngre.

Precis som med coupén så drar man paralleller till historiska modeller även om räfflorna på ”bakrutan” som kopplar till F40 av förklarliga skäl inte ses här. De dubbla runda bakljusen för tankarna till modell 308 och i egenskap av öppen leder spåren bak till 1977 års 308 GTS.

https://www.youtube.com/watch?v=XzdTVEiv7ug