Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 5 jul 2017 14:31

Extremt trimmad Lamborghini säljs

1/8

Foto: DPH Motors.

2/8

Foto: DPH Motors.

3/8

Foto: DPH Motors.

4/8

Foto: DPH Motors.

5/8

Foto: DPH Motors.

6/8

Foto: DPH Motors.

7/8

Foto: DPH Motors.

8/8

Foto: Dallas Performance.

Värstingversionen av Lamborghini Gallardo har 570 hästkrafter. 

De flesta hade nog tyckt att det räcker gott.

Men nu säljs ett unikt kamouflagefärgat exemplar – med mer än tre gånger så mycket kraft under huven. 

2008 rullade den här bilen ur fabriken som en Lamborghini Gallardo Superleggera. Det är tillverkarens prestandaversion av modellen, till stora delar tillverkad i kolfiber och med tio extra hästkrafter. 

Sedan klev den amerikanska trimfirman Dallas Performance in och förvandlade den redan vassa bilen till ett unikt kamouflagefärgat monster. 

Nu säljs den av företaget DPH Motors. 

BILTEST: Dyrast och snabbast genom tiderna – vi kör Ford GT 

1 800 hästkrafter

Motorn är en trimmad version av originalet som bara hunnit gå cirka 800 mil. Efter många modifikationer har Dallas Performance lyckats få upp V10:an med dubbelturbo till en effekt av hela 1 800 hästkrafter. Utöver det har även innanmätet ändrats för att göra bilen så rapp som möjligt. 

Enligt tillverkaren har bilen haft en utväxling anpassad för att kunna nå cirka 450 kilometer i timmen på de långa raksträckorna i tävlingen "The Texas Mile". Men i nuvarande utförande är den byggd för att vara lättare att använda på vanliga vägar – då med en toppfart på strax under 390 kilometer i timmen. 

Det gör den sannolikt till den snabbaste i sitt slag. 

LÄS MER: Köp superbilen - få en racerbåt på köpet 

Uppgraderingarna kostade mer än bilen

Vad kostar den då? 

Med ett pris på motsvarande två miljoner kronor kan den knappast betraktas som billig. Men med tanke på att den tidigare ägaren ska ha lagt drygt 3 200 000 kronor på ombyggnationerna låter det ändå inte allt för dyrt. 

Och jämfört med de enstaka supersportbilarna med likvärdig effekt ligger den helt klart i lä rent prismässigt. Bugattis senaste flaggskepp Chiron – med 1 500 hästkrafter – går loss på cirka 23 miljoner kronor.