Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 15 jan 2019 15:12

Evoque och I-Pace ska lyfta försäljningen i Sverige

Nya Range Rover Evoque visades upp i Stockholm.

Nya Range Rover Evoque visades upp i Stockholm.

1/5

Foto: Jaguar Land Rover

2/5

Foto: Jaguar Land Rover

3/5

Foto: Jaguar Land Rover

Sedan tidigare finns den lyxiga elbilen Jaguar I-Pace.

Sedan tidigare finns den lyxiga elbilen Jaguar I-Pace.

4/5

Foto: Jaguar Land Rover

5/5

Foto: Jaguar Land Rover

Bättre modellprogram, lägre priser och en satsning på privatleasing och tjänstebilar.

Så ska Jaguar Land Rover mer än fördubbla sin försäljning i Sverige.

Loken i satsningen blir nya Range Rover Evoque och elbilen Jaguar I-Pace.

Nya Range Rover Evoque visades för allra första gången i London i december. Nu finns den hyllade bilmodellen i entrén till Formex-mässan i Älvsjö utanför Stockholm.

De första provkörningarna av Evoque ska ske i Stockholm i april inför den svenska lanseringen. Evoque blir den viktigaste pusselbiten när Jaguar Land Rover-importören ska öka sin försäljning i Sverige.

– 2018 var ett tufft år i Sverige med ett nytt skattesystem som stökade till försäljningen. Men nu kommer vi med ett kraftigt förbättrat modellprogram och vår nya paketering av bilarna tror vi mycket på, säger importörens pr-chef Sören Hyltoft.

Signature heter Jaguar Land Rovers paket där prissättningen anpassats till konkurrensen i Sverige.

– Vi har tittat mycket på BMW, Mercedes och Audi och jag tycker att våra Signature-bilar ligger väldigt bra till i pris, säger Hyltoft.

LÄS MER: TEST – ny instrumentering lyfter BMW X5 

Jaguars elbil I-Pace.

Foto: Jaguar Land Rover

Satsning på nya återförsäljare

Förra året såldes cirka 1 200 bilar från Jaguar Land Rover. Målsättningen i år är att nå 2 950 bilar. Förutom fler modeller och bättre priser finns en satsning på ett par nya återförsäljare.

Sören Hyltoft hoppas också mycket på den nya elbilen Jaguar I-Pace.

– Många experter tror att Sverige blir nästa land där elbilen står igenom på allvar. Där ligger vi bra till med I-Pace och flera nya bilar. Inom kort ska vi ha sju nya elbilar och åtta laddhybrider.

Nya Evoque har redan vid lanseringen en mildhybriddrivlina och våren 2020 ska Evoque lansera sin första laddhybrid. 

– Den minsta dieselmotorn med manuell växellåda är den enda modellen som inte elktrifieras. Alla andra har hybriddrivlinan, både med bensin- och dieselmotorer. Laddhybriden får vår första 1,5-litersbensinare, en trecylindriga motor. 

LÄS MER: TEST - lyxig laddhybrid för terräng 

Nya Range Rover Evoque.

Foto: Jaguar Land Rover

Som en mini-Velar

Nya Evoque står insvept i folie i entrén till Stockholmsmässan. Lyckas du ana konturerna av bilen så ser du att det inte skiljer speciellt mycket jämfört med den utgående modellen. Jo, den har blivit aningen rundare men i millimeter är det näst intill exakt lika. Avståndet mellan hjulaxlarna är aningen längre vilket gett bättre innerutrymmen.

Men det är på insidan som Evoque byggts om ordentligt. Det är mer eller mindre en kopia av storasyskonet Velar vilket betyder fler och större bildskärmar. Några detaljer – som dörrarnas handtag – har plockats direkt från Jaguar I-Pace.

Två nya tekniska finesser på Evoque är en kamera bakåt som bygger en bild i innerbackspegeln samt en kamera framåt som gör att du kan "se igenom" motorhuven. Evoque får också Terrain Response 2 samt bland annat Active Key från Jaguars suvprogram.

Enligt Sören Hyltoft är Range Rover Evoque den bil i hela modellprogrammet som har störst chans att bli en succé i Sverige. Och det behövs om Jaguar Land Rover ska klara sin målsättning på 2 950 sålda bilar 2019.