Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 apr 2018 07:30

EU vill hjälpa bilägarna att få ersättning efter dieselgate

EU-kommissionären Vera Jourova vill att bilägarna ska få makt att straffa tillverkarna som dieselfuskar.

EU-kommissionären Vera Jourova vill att bilägarna ska få makt att straffa tillverkarna som dieselfuskar.

Foto: OLIVIER HOSLET / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Dieselskandalen har drabbat miljontals bilägare runtom i världen.

Men bara ett fåtal har lyckats få någon ekonomisk kompensation.

Det vill EU ändra på. Enligt ett nytt förslag ska konsumenter få mer makt mot teknik- och biljättarna.

Det är i spåren av den stora dieselskandalen, där Volkswagen erkänt att de lurade bilägarna med en programvara som reglerade utsläppsvärden vid tester, som EU vill stärka konsumenternas makt och möjligheter att få ersättning.

I onsdags presenterades ett förslag där EU ger större grupper av konsumenter att agera gemensamt mot en producent. EU vill också höja böterna och avgifterna för alla som döms som skyldiga.

– Konsumenterna ska äntligen få makt att straffa de som fuskar, säger EU-kommissionären Vera Jourova som ansvarar för juridiska frågor.

LÄS MER: Dieselförbud och fordonsskatt – så vill partierna göra med din bil 

Saknas möjligheter att ta hand om ägarna

EU planerar också att tvinga fram en större transparens över hur olika policyfrågor behandlas och hur olika material hanteras och regleras. Den stora skandalen med ogräsmedlet Roundup har påverkat arbetet med hur material och ämnen regleras inom unionen.

Enligt EU:s tjänstemän saknas det i Europa möjligheter att ta hand om de kunder som känner sig lurade av Volkswagens dieselfusk. Därmed kan inte bilägare i EU få samma kompensation som bilägarna i till exempel USA fått.

Hittills har bara två konsumentorganisationer i EU stämt Volkswagen och beloppet uppgår till 5,5 miljoner euro.

– Det är ingenting jämfört med vad VW betalat i USA, säger Jourova till branschtidningen Automotive News.

Förslagen som presenterades i veckan behöver godkännas av varje land i unionen samt av EU-parlamentet.