Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 nov 2019 08:54

Etanolpris kan chockhöjas i Sverige om ett drygt år

Etanolen kan komma att bli mycket dyrare när EU:s regelverk ska gälla i Sverige.

Etanolen kan komma att bli mycket dyrare när EU:s regelverk ska gälla i Sverige.

1/2

Foto: PATRIK C ÖSTERBERG

2/2

Foto: LASSE OLSON

Det finns en klar risk att biodrivmedlen blir väldigt mycket dyrare i Sverige om ett drygt år. Då löper nämligen vårt lands undantag från EU:s regler ut.

Etanol och HVO100 kommer i så fall kosta mycket mer än nu.

Sverige har ett statsstödsgodkännande från EU om skattereduktion för höginblandade biodrivmedel (höginblandat drivmedel är ett drivmedel där största delen består av förnybart innehåll, för exempelvis diesel går gränsen vid 98 procent). Detta undantag från EU:s regelverk löper fram till och med den 31 december 2020, därefter ska unionens gemensamma regelverk träda i kraft. Det betyder att de i dag skattebefriade drivmedlen, exempelvis HVO100 och E85, påläggs koldioxid- och energiskatt.

Om HVO100 och E85 börjar beskattas med start den 1 januari 2021 kommer priserna vid drivmedelspumparna att vara något helt annat än i dag. Exempelvis kostar HVO100 just nu 17,36 kronor per liter vilket är 1,18 kronor dyrare än vanlig diesel – trots att HVO100 alltså är ett koldioxid- och energiskattebefriat drivmedel. Det beror på att produktionskostnaden för HVO100 är högre än för vanlig diesel.

Både HVO100 och det etanolbaserade bränslet E85 kommer då att bli många kronor dyrare per liter än vad det är i dag. Lägg på det att E85 (6,3 kWh/liter) är energifattigare än bensin (8,94 kWh/liter) och att det därför krävs mer E85 för att driva ett fordon. Förbrukningen blir normalt betydligt högre. E85-bränslets dagar kan därmed vara räknade, trots Miljöpartiets önskan att satsa på E85-konverterade bilar.

Konkurrens mellan drivmedel och livsmedel

Att EU vill plocka bort skattereduceringen för biodrivmedel beror på att de inte vill se drivmedel konkurrera med livsmedel/fodergrödor. I dag produceras många biodrivmedel av råvaror som exempelvis majs, raps och socker. EU vill styra om biodrivmedlen till att tillverkas av avfall och restprodukter, vilket HVO100 i dag till stor del redan baseras på. En av de stora HVO100-producenterna har exempelvis ungefär 75 procent avfall och restprodukter i sin produkt. I övrigt kan HVO100 bestå av rapsolja, fiskolja, majsolja, palmolja och tallolja.

Det kan med andra ord bli väldigt dyrt för den som i framtiden vill köra med HVO100 eller E85 i sitt fordon. Förändringen kommer även kunna föra med sig att exempelvis lokaltrafik runtom i Sverige tvingas överge biodrivmedlen eftersom kostnaderna blir för höga. I det långa loppet kommer det att stjälpa Sveriges mål om att sänka inrikes transporters utsläpp av koldioxid med 70 procent till år 2030.

Även priserna på vanlig bensin och diesel skulle påverkas av lagförändringen, men i mindre utsträckning. Både bensin och diesel har låginblandning av förnybart innehåll, exempelvis etanol i bensin och FAME (fettsyrametylester av vegetabiliska oljor) i diesel.