Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 jul 2019 14:30

Etanollobbyn vill ha 10 000 kronor till E85-bilarna

Foto: LASSE OLSON

ALMEDALEN. Biogasbilar för 10 000 kronor i miljöbilsbonus i det nya fordonsskattesystemet som infördes förra året.

Samma summa ska gå till E85-bilarna tycker den etanollobby som samlades i Almedalen under politikerveckan.

– Etanol finns här och nu och är en av många framtida lösningar för att sänka CO2-utsläppen, säger Fords informationschef Erik Lindham.

Etanol är tillbaka. Ja, i alla fall om vi ska tro flera företag och organisationer som fanns på plats i Almedalen för att damma av det gamla biobränslet.

Alarik Sandrup, näringspolitisk chef på Lantmännen agroetanol, och Per-Arne Karlsson, chef för förnybar energi, ST1, tillverkar båda etanol. Enligt dem skulle Sverige kunna bli självförsörjande, och till och med exportera, etanol.

– Etanolen tog orättvist mycket stryk och det tar sju år att arbeta bort en myt. Men nu har det gått sju år, säger Jacob Lagercrantz, grundare, 2030-sekretariatet, som vill se högre iblandning av etanol i vanlig bensin och att fler tankar E85 för att snabbt sänka fossilberoendet i Sverige.

Enligt Lagercrantz och Svebios vd Gustav Melin bör Sverige agera tuffare mot EU för att lindra de produktionsbegränsningar som finns i dag. Enligt Melin finns det inte längre någon motsättning mellan matproduktion och att använda åkermark för att odla råvaror för etanoltillverkning.

– Vi lägger åkermark i träda i dag och då är det bättre att vi börja odla för etanolproduktion i stället, säger Melin.

LÄS MER: Etanolkonverterad hybrid i Almedalen 

Problem med motorerna är löst

När etanol och E85 fick sitt genombrott i Sverige för drygt tio år sedan fick flera bilägare problem med motorerna. Men det är nu löst, enligt Fords Erik Lindham.

– Det var ett fåtal bilägare som fick problem då men nu har motorerna blivit bättre och även E85-bränslet är bättre. Men det är klart att vi måste få tillbaka en tillit på bränslet, säger Lindham.

Ett steg att snabbt visa att E85 är ett bra bränsle igen och kanske ett helt nödvändigt alternativ för att sänka CO2-utsläppen, E85 ger en minskning av CO2-utsläppen med 50 procent jämfört med en bensinbil, är att regeringen ger E85-bilar samma bonus som tillfaller biogasbilarna. Då kanske fler skulle göra som Ford, och satsa på etanolkonverterade bilar.

– Vi säljer nu Ford Kuga som kan köras på E85 och vi tittar på andra modeller. Jag hoppas att konkurrenterna följer efter. I dag är vi ensamma om att sälja en ny E85-bil då VW slutade sälja sin bil förra året, säger Erik Lindham.