Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 5 jul 2019 07:00

”Elbilen passar bäst på svenska landsbygden”

ID. Crozz, eldriven konceptbil från Volkswagen som visades i Almedalen.

ID. Crozz, eldriven konceptbil från Volkswagen som visades i Almedalen.

Foto: LISA MATTISSON

VISBY. Landsbygdsministern Jennie Nilsson står på Expressens scen, och i Expressen-tv, och säger att elbilar inte passar så bra på landsbygden.

Det är precis tvärtom. Elbilen passar bäst på svensk landsbygd där de flesta bor i villa och kör många halvlånga sträckor. Och på landsbygden är det längre till macken än till eluttaget.

Det här är bara en av många myter om elbilar som gror under politikerveckan i Almedalen.

Myt: Det finns inte tillräckligt med laddplatser.

Sanning: Det gör det visst. Väldigt många kan ladda sin bil hemma och det byggs snabbladdare i en faslig fart runtom i Sverige.

Myt: Det finns bara stora, dyra elbilar.

Sanning: Delvis sant men det finns också elbilar som Nissan Leaf, Kia Niro och Hyundai Ioniq som du kan köpa redan i dag.

Myt: 2020 kommer den stora elbilsboomen i Sverige.

Sanning: Det gör den inte alls. Biltillverkarna måste sälja ut sina bensin- och dieselbilar före 2021 då EU:s tuffare utsläppskrav börjar gälla. De har inte heller säkrat tillräckligt stor produktion av batterier vilket gör att det i praktiken kan ta ytterligare ett eller två år innan det blir tal om några stora volymer.

LÄS MER: Experterna överens: ny kilometerskatt bra idé 

Kan elbilen klara Sveriges klimatmål?

Myt: Elbilarna kommer att ta över och redan 2030 blir det förbud mot att sälja en bensin- eller dieselbil.

Sanning: Inte en chans. De mest optimistiska prognoserna pratar om att 15-20 procent av nybilsförsäljningen 2025 består av elbilar. Så dags säljs det minst 100 miljoner nya bilar totalt i världen vilket betyder att det 2025 kommer att säljas lika många nya bensin- och dieselbilar som i dag. I Europa kan andelen elbilar bli aningen högre.

Myt: Elbilen ska få Sverige att klara klimatmålen till 2030, minus 70 procent CO2 från transportsektorn, och 2040, fossilfritt.

Sanning: Det kommer att behövs mängder av förnybara bränslen till de bilar som finns och säljs i dag och fram till 2030 för att vi ens ska komma nära de målen. Elbilen bara en liten, liten del av lösningen.