Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 2 dec 2019 14:00

Elbilarna tappar mark i november

Elbilarna tappade mark i november i Bil Swedens registreringsstatistik.

Elbilarna tappade mark i november i Bil Swedens registreringsstatistik.

Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT

Elbilarna tappade mark i november. Det visar färska siffror från Bil Swedens registreringsstatistik. Men lyfter vi blicken och ser på hela året är uppgången för eldrivna fordon riktigt imponerande.

November månad ledde till en dryg 18-procentig uppgång i registreringsstatistiken jämfört med samma månad i fjol. En stor anledning är förstås den höjning av fordonsskatten som många bilar kommer att drabbas av i samband med kommande årsskifte (då skatten kommer att beräknas med WLTP-körcykeln som grund). 

Många nybilsköpare vill helt enkelt inte betala den högre skatten som är tänkt att styra om från traditionella till elektrifierade bilar.

LÄS MER:

9 bästa elbilarna just nu 

Dieselbilar fortsätter tappa

En annan anledning är att fjolårets novembermånad, i jämförelse med i år, innehöll en registreringsdag färre vilket motsvarar ungefär fem procent lägre antal registreringar.

Av de 30 502 registreringarna under förra månaden var klart störst andel bensindrivna – 13 592 stycken. Det gav bensinbilarna en marknadsandel på 44,6 procent, 2,3 procentenheter lägre än för ett år sedan.

Dieselbilarna fortsätter att tappa och 8 937 registreringar gav dem en andel på 29,3 procent vilket kan jämföras med 33,9 procent i fjol.

Uppåt för laddhybrider

Den tredje och sista kategorin som backade i november var rena elbilar. Fjolårets 1 208 registrerade elbilar blev i år 1 031 exemplar, ett tapp på knappt 15 procent. Elbilarnas marknadsandel uppgick i november till 3,4 procent. Samma månad förra året var andelen 4,7 procent.

Laddhybriderna presterade däremot bra under november med 3 241 registreringar, en uppgång med drygt 81 procent från fjolårets 1 787 registreringar. Laddhybridernas marknadsandel var förra månaden 10,6 procent, upp från 6,9 procent ett år tidigare.

LÄS MER:

Se upp! Risk för brand om din elbil inte laddas rätt hemma 

Kraftig ökning etanolbilar

De icke laddbara hybriderna landade på ungefär samma nivå som de laddbara hybriderna. 3 129 registreringar innebar 10,3 procents marknadsandel, upp från fjolårets 7,1 procent (1 844 enheter).

Antalet etanolbilar ökade kraftigt, men från väldigt låga nivåer. 31 bilar i november i fjol blev i november i år 178 stycken och en marknadsandel på 0,6 procent i stället för 0,1 procent. Även gasbilarna gjorde en rejäl uppryckning från låga nivåer – 100 bilar blev 394 och marknadsandelen växte därmed från 0,4 till 1,3 procent.

Volvo en klar vinnare

Tittar vi i stället över en längre period, årets första elva månader (januari till och med november), är det elbilarna som är de stora vinnarna. Under nämnda period i fjol registrerades 5 985 elbilar i Sverige, under samma period i år uppgick antalet registreringar till 13 990 – en uppgång med knappt 134 procent.

En sådan uppryckning mäktade ingen annan fordonskategori med, även om laddhybriderna och icke laddbara hybrider ökade en hel del. Bensin- och dieselbilarna är de enda, tillsammans med etanolbilarna, som backade. Bensindrivna bilar backade knappt tio procent, dieseldrivna med knappt 20 procent.

Lägger vi fordons- och bränsleslag åt sidan och tittar på registreringsstatistiken ur ett märkes- och modellperspektiv heter vinnaren Volvo som med sina modeller S60 och V60 avgick med ”segern”.