Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 sep 2018 19:26

Mercedes Tesladödare kör 40 mil på fullt batteri

1/6

Foto: Mercedes

2/6

Foto: Mercedes

3/6

Foto: Mercedes

4/6

Foto: Mercedes

5/6

Foto: Mercedes

6/6

Foto: Mercedes

En helt ny serie bilar.

Mercedes slog på stort när de höll världspremiär för nya EQC i Stockholm.

De nya elsuven ska konkurrera med Tesla Model X, Jaguar I-Pace och kommande Audi e-tron. 

Och Mercedes utvecklingschef Ola Källenius öppnade för ett samarbete med Volvos ägare Geely.

Sverige fick stå som värd för Mercedes stora världspremiär av sin nya elbilsserien döpt till EQ. Första färdiga modell är EQC – en mellanstor suv i samma storlek som Mercedes GLC.

Alla stora tillverkare rusar nu rakt in i elbilsvärlden och Mercedes har sin egen taktik:

Egentillverkade batterier i egna fabriker. Mercedes ska köpa cellerna till batteripaketet men vill inte avslöja från vem. Det blir flera batterifabriker i Tyskland men också fabriker i Kina, Nordamerika och Thailand.

EQC delar plattform med andra Mercedesmodeller men när Mercedes nu tittar på nästa generation elbilar kan det bli fråga om helt unika elbilsplattformar.

Det blir en försiktig öppning med lansering andra halvåret 2019. Men redan 2025 ska alla Mercedes-bilar ha någon form av elektrifiering. Laddhybriderna ska gå att köra längre på el och 48 Voltshybrider kompletterar elbilarna. Så dags ska Mercedes försäljning av elbilar svara för 15 till 25 procent av den totala volymen.

Tillverkningen av bilarna ska på sikt ske i helt koldioxidneutrala fabriker. Egna batterifabriker ska säkra tillgången på drivlinor.

LÄS MER: Volvo nära börsnotering 

Räckvidd på över 40 mil

EQC har ett batteri – monterat i golvet – på 80 kWh. Effekten är 300 kW, drygt 400 hästkrafter, och räckvidden enligt den lättare NEDC-mätmetoden är drygt 45 mil. Mercedes har ännu inte sluttestat bilen i den tuffare WLTP-metoden men vill nå en räckvidd på över 40 mil.

Mercedes har tillsammans med BMW, Ford och Volkswagen investerat i snabbladdningsnätverket Ionity men enligt Mercedes utvecklingschef måste alla elbilssatsningar bära sig självt.

– Vi kan inte lita på hjälp i form av rabatter och bidrag. Vi ser också en massiv investering i laddinfrastruktur och det är välkommet. Där finns det mycket mer att göra.

LÄS MER: Ford visar vägen med laddhybrider till sin transportbil 

Öppnar för Geely

Ola Källenius ville inte svara på eller kommentera eventuella förhandlingar eller samtal om samarbete med Volvo. Geely, som äger Volvo, är största aktieägare i Daimler.

– Geely är en långsiktig ägare och vi har haft samtal med dem. Men vi kommenterar inte vad de samtalen handlar om. Men visar det sig att det finns intressanta samarbetsmöjligheter så ska vi så klart titta på det.

Mercedes har inte avslöjat några priser men räkna med att EQC blir ett par hundra tusen dyrare än syskonet GLC. 

Efter GLC ska Mercedes utveckla flera elbilar i serien som ska omfatta allt från kompakt- till lyxbilar.

Förutom elbilar så investerar Mercedes stora belopp på självkörande bilar där en självkörande robottaxi ska kunna visas inom två år.