Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 28 sep 2018 13:52

Efter testkaoset – märkena slutar bygga laddhybrider

Volkswagen Passat GTE är en populär laddhybrid.

Volkswagen Passat GTE är en populär laddhybrid.

Foto: Volkswagen

Med allt högre skatter på bensin- och dieselbilar är efterfrågan stor på laddbara bilar.

Men den nya metoden att mäta utsläpp har ställt till problem för flera tillverkar.

Nu tvingas Volkswagen, BMW, Mercedes och Porsche att stoppa produktionen av flera populära modeller.

Ett nytt sätt att mäta bilars förbrukning och utsläpp började att gälla i Europa från och med den 1 september. Flera länder valde att samtidigt anpassa sina skattesystem efter de nya utsläppsmetoderna. Sverige har valt att skjuta på införandet av de nya värdena i skattesystemet till 1 januari 2020.

I Europa använder flera länder utsläppsvärdet 50 gram/km koldioxid för att fastställa skatter och rabatter. Och med den nya mätmetoden har flera popuära laddhybrider fått problem. I till exempel Tyskland finns en rabatt på 3 000 euro till bilar som ligger under gränsvärdet.

LÄS MER: Här är Volvos nya laddhybrid 

Porsche stoppar e-hybrid

För att de nya bilarna ska komma under gränsvärdet krävs det i flera fall större batterier. Därför har VW stoppat försäljningen av de populära laddhybriderna Passat GTE och VW GTE i flera länder. Detsamma gäller modellerna Porsche Panamera e-hybrid och Cayenne e-hybrid. 

Mercedes har tillfälligt stoppat försäljningen av flera hybrider i flera länger men väntas erbjuda bilarna igen inom ett par månader. Då ska bilarna få utsläpp under 50 gram.

Mitsubishis nya Outlander PHEV säljer allra bäst i Europa och den nya modellen, som visades i somras, klarar gränsvärdet med ett utsläpp på 46 gram/km, och då med den nya testmetoden WLTP. 

LÄS MER: Vi har kört nya Mitsubishi Outlander PHEV 

Volvo fortsätter att sälja XC60

Volvos XC60 T8 säljs fortfarande, trots att den får en WLTP-siffra på över 50 gram. BMW klarar gränsvärdet med sin 530e men inte 225xe. Nya BMW X5 xDrive 45e-PHEV kan köras åtta mil på el och har ett utsläppsvärde på 49 gram, i WLTP-testerna.

Volkswagen har stoppat försäljningen och räknar med att kunna erbjuda laddhybrider under 50 gram först i juli nästa år. En anledning är att VW har en lång kö av bilar som ska testas enligt WLTP och de prioriterar de bilmodeller som säljer allra bäst.