Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 okt 2019 09:48

Efter leveransproblemen – Golf GTE lanseras i Sverige

Foto: VOLKSWAGEN

Sedan en tid tillbaka har Volkswagen haft leveransproblem på grund av omställningen till den nya mätmetoden WLTP. 

Det är över ett år sedan exempelvis Volkswagen Golf GTE såldes i Sverige, men nu är leveransproblemen över när uppdaterade Golf GTE och Passat GTE lanseras i landet. 

Under 2018 påbörjade biltillverkarna en omställning för att möta WLTP-verkligheten, den vill säga samtliga bilmodeller som saluförs måste vara certifierade enligt den nya körcykeln som ligger till grund för mätning av förbrukning och utsläpp. Volkswagen med sina många modeller drabbades hårt, biltillverkaren hann nämligen inte med att ”konvertera” bilarna i tillräckligt högt tempo. Det ledde till leveransproblem av både mindre och större mått.

En av modellerna som har fått smaka på WLTP-effekterna är Golf GTE, det vill säga laddhybriden av modellen som på 1970-talet blev så omtyckt att den kom att namnge en hel bilklass. Det är över ett år sedan den senast salufördes. Nu är Golf GTE WLTP-certifierad och erbjuder en räckviddssiffra på el på uppemot 4,5 mil. Det är en halvmil kortare än tidigare, men gamla siffran var uppmätt efter den smått oärliga NEDC-körcykeln.

Drivlinan i Golf GTE består fortfarande av en 1,5-liters TSI-bensinmotor på 150 hästkrafter och en 102-hästars elmotor. Tillsammans levererar de maximalt 204 hästkrafter, precis som tidigare.

Golf GTE kostar i Sverige från 405 900 kronor. I fjol kostade modellen 386 900 kronor.

Foto: VOLKSWAGEN

Passat GTE uppdaterad

En annan laddhybridnyhet är uppdaterade Volkswagen Passat GTE. I dagarna är det Sverigepremiär för modellen som har fått större batteri – 13 kWh i stället för 9,9 – och därmed längre räckvidd – 5,6 WLTP-mil för sedanen och 5,4 WLTP-mil för kombin (cirka sju NEDC-mil). Tidigare nådde Passat GTE endast fem mil enligt NEDC-körcykeln.

Passat GTE kostar i sedanutförande från 448 500 kronor och i kombiutförande – Sportscombi på VW-mål – från 458 500 kronor. Det är en tydlig höjning från 426 000 respektive 436 000 kronor som modellen kostade innan uppdateringen, men så ingår numera fler grejer än tidigare. Utöver det större batteriet har Passat GTE – och övriga Passat-modeller – fått fler förarassisterande system och nytt infotainmentsystem med fler funktioner.

Personer som redan har beställt uppdaterade Passat GTE väntas få sina bilar levererade i början på nästa år.

Foto: VOLKSWAGEN

e-UP billigare

Två modeller som inte fått större prislappar är elbilarna e-Up och e-Golf. Dessa båda har i stället fått lägre pris.

e-Up har nyligen har uppdaterats och moderniserat med bland annat ett betydligt större batteri som tillåter uppemot 26 mils körning per laddning. Trots detta är priset 12 300 kronor lägre än tidigare, nu kostar den nämligen 273 600 kronor.

Foto: VOLKSWAGEN

e-Golf, som har 23,1 mils räckvidd enligt WLTP, är tekniskt sett orörd men prislappen är det alltså inte. 387 900 kronor kostar denna helelektriska modell, bra mycket mindre än de 403 900 kronor som Volkswagen tidigare ville ha för den. För första gången är e-Golf billigare än Golf GTE.