Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 11 jul 2018 14:33

Efter handelskriget: Tesla öppnar jättefabrik i Kina

Elon Musk investerar stort i Kina.

Elon Musk investerar stort i Kina.

1/2

Foto: SUZANNE CORDEIRO/REX/SHUTTERSTOC / SUZANNE CORDEIRO/REX/SHUTTERSTOC REX FEATURES

Teslas budgetalternativ Model 3.

Teslas budgetalternativ Model 3.

2/2

Foto: DAVID ZALUBOWSKI / AP TT NYHETSBYRÅN

Tesla kommer att fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik i Shanghai i Kina. Det är ett sätt att kringgå de biltullar som president Donald Trump nyligen infört. Det här rapporterar Reuters.

Under natten till onsdag svensk tid kom kinesiska myndigheter och Teslas vd Elon Musk överens om att Tesla ska bygga sin första fabrik utanför USA i Shanghai.

Beslutet kommer bara dagar efter att Tesla höjt sina priser i Kina med drygt 20 procent. Höjningen var i sin tur en reaktion på Donald Trumps tullar mot Kina. 25 procent tariff på importerade bilar.

LÄS MER: Tesla misstänks för grovt fusk för att nå produktionsmål

Både bilfabrik och forskningsanläggning

Det handlar både om en fabrik och en anläggning för forskning och utvecklingen som kommer att byggas i Shanghai, som är centret för Kinas bilindustri.

Teslas frispråkige vd har tidigare kritiserats de tuffa reglerna för utländsk industri i Kina, som kräver att Tesla skulle ge upp hälften av ägandet i fabriken. Men i maj meddelade den kinesiska regeringen att regeln skulle tas bort till 2022.

– Fabriken i Shanghai kommer att förbättra Teslas position i Kina eftersom lokalt producerade bilar undviker tarifferna som biltullarna ger. Borttagandet av äganderegeln ger Tesla en unik fördel jämfört med andra bilföretag som redan är etablerade i Kina, säger börsanalytikern Tasha Keeney till Reuters.

LÄS MER: Musk: Norrmännen har rätt att vara besvikna på Tesla

Kina är världens största elbilsmarknad

Två år efter byggstarten räknar Tesla med att kunna börja producera bilar. Två eller tre år efter det ska fabriken ha full kapacitet och kunna tillverka en halv miljon bilar om året. Det är ungefär lika många bilar som Tesla planerar att producera i sin nuvarande fabrik i Kalifornien.

Kina är världens största elbilsmarknad och många bedömare tror att andelen elbilar här kommer att öka snabbt. Inte minst för att den kinesiska regeringen driver på för bara elbilar ska rulla på kinesiska vägar redan 2030. Förutom klimatpåverkan från bensin- och diesel är smog ett stort problem i många kinesiska storstäder.

2017 såldes fler än 28 miljoner vilar i Kina, och försäljningen väntas toppa med 35 miljoner bilar sålda år 2025. Det innebär att bilmarknaden i Kina kommer att bli mer än dubbelt så stor som den amerikanska är i dag.

LÄS MER: 10 bästa elbilarna just nu – laddade och klara