Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 mar 2018 10:29

Efter dödskraschen – nu ska Uber betala familjen

Uber har nått en överenskommelse med familjen till den 49-åriga kvinna som dödades av en självkörande Volvo XC90.

Överenskommelsen ger familjen ersättning och skyddar taxiföretaget från rättsliga följder.

Uber har stoppat testerna med självkörande bilar.

Det blir ingen rättslig process mot Uber från familjen till den 49-åriga kvinna som förolyckades vid en olycka där en självkörande Uber-bil var inblandad.

Advokaten till dottern till den 49-åriga kvinnan har meddelat att dottern och hennes man har nått en överenskommelse med Uber. Detaljerna i överenskommelsen är inte kända och familjen meddelar nu att för deras del är olyckan avklarad.

LÄS MER: Volvos underleverantör: Volvos system var bortkopplat 

Uber stoppar testerna

Direkt efter olyckan valde Uber att stoppa all testverksamhet med självkörande bilar och Arizonas guvernör drog tidigare i veckan in det tillstånd som Uber fått för ett bedriva testverksamhet. Uber har också valt att inte försöka förlänga sitt tillstånd för testverksamhet i Kalifornien.

Uber har tillsammans med microchip-utvecklaren Nvidia Corporation har bedrivit tester med självkörande bilar under en längre tid och planerade att köpa 24 000 Volvo XC90 med leverans från och med nästa år för att vidareutveckla sin taxiverksamhet med självkörande bilar.

LÄS MER: Här är filmen från dödsolyckan i Arizona 

Uppgifter: Volvos system bortkopplat

Olyckan i Arizona har belyst den komplicerade ansvarsfrågan för självkörande bilar. Här fanns en förare inblandad men också flera underleverantörer. Volvo levererade en Volvo XC90 till testerna men enligt Volvos underleverantör Aptiv var Volvos säkerhetssystem och Aptivs sensorer bortkopplade.

Nvidia ansvarade för microchipen i Uber-testerna och även här finns underleverantörer av sensorer, kamerar och mjukvara inblandade.

Flera tillverkare har valt att stoppa sina tester med självkörande bilar medan andra har valt att fortsätta. Dödsolyckan i Arizona anses nu försena införandet av den nya tekniken för självkörande bilar och också öka kraven för att få tillstånd att testa i verklig trafik.