Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 11 maj 2017 15:49

Din bil kan dra 50 procent mer bränsle än tillverkaren påstår

Måste du tanka ofta? Din bil kan dra betydligt mer bränsle än du tror.

Måste du tanka ofta? Din bil kan dra betydligt mer bränsle än du tror.

Foto: Colourbox

Din bil drar förmodligen betydligt mer bränsle än du tror.

– Som konsumenter är vi både lurade och mer eller mindre rättslösa, vilket är en stor skandal, säger Carl Erik Stjernvall på Motormännen.

Hur mycket bränsle en bil drar är ofta en viktig faktor att väga in när det är dags att köpa ny bil. Men vad många inte vet är att en hel del bilmodeller drar betydligt mer än den tekniska specifikationen uppger – i vissa fall så mycket som 50 procent mer. Det visar tester gjorda av Motormännens tidning Motor samt en genomgång de gjort av en stor studie från den Europeiska tankesmedjan Transport and Environment.

Hur är det möjligt? Jo, biltillverkarna behöver faktiskt inte redovisa den verkliga bränsleförbrukningen, utan enbart resultatet av laboratorietester. 

– Enligt Allmänna Reklamationsnämnden är en biltillverkare eller försäljare inte rättsligt bunden till uppgifter om en bils bränsleförbrukning så länge uppgifterna utgår från EU:s testkörcykel. Det är en helt orimlig situation, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Enligt Motormännen blir denna företeelse allt värre. 2001 var skillnaden mellan uppgiven och verklig förbränning i snitt 9 procent, 2012 hade det ökat till 28 procent, för att 2015 snitta på hela 42 procent.

Har kontaktat flera biltillverkare

Som konsument är det mycket svårt att att ta reda på hur mycket en bil egentligen drar. Det finns dock några som föregåer med gott exempel. Bilkoncernen PSA har exempelvis börjat gå ut med bilmärkena Peugeots och Citroens verkliga bränsleförbrukning. 

– Vi har frågat övriga biltillverkare om de kommer att göra samma sak, och fått lite olika svar. Flera biltillverkare välkomnar detta, bland andra Toyota, Volkswagen, Mazda och Ford, säger Carl-Erik Stjernvall.

Han tillägger:

- Mest uppseendeväckande är att Volvo vägrar svara på våra frågor.

Enligt Motormännens granskning drar en Volvo Cross Country D3 hela 45 procent mer än vad som uppges i den tekniska specifikationen.

LÄS MER: De blir först ut med verklig förbrukning