Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 22 feb 2017 14:22

Dieselbilar förbjuds i tysk storstad

Allt fler städer i europa vill förbjuda dieselbilar på grund av skadliga utsläpp av kväveoxider.

Allt fler städer i europa vill förbjuda dieselbilar på grund av skadliga utsläpp av kväveoxider.

Foto: Julian Stratenschulte / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN

Tänker du åka på bilsemester till Tyskland nästa år?

Har du en äldre dieselbil så kommer du inte in i Stuttgart.

Mercedes och Porsches hemstad förbjuder äldre dieslar från och med nästa år.

Fler och fler storstäder i Europa vill förbjuda äldre dieselbilar. Och tyska staden Stuttgart - som anses som hemstad för de tyska bilmärkena Porsche och Mercedes - går från ord till handling då de redan nästa år förbjuder dieselbilar som inte renas enligt reglerna för Euro6.

Förbudet gäller under de dagarna då luftkvaliteten är som sämst.

Enligt myndigheterna i Tyskland är det bara cirka tio procent av dieselbilarna som klarar avgasrening enligt Euro6 och det var till helt nyligen tillåtet att sälja även nya Euro5-bilar.

Tidigare har städer som Oslo och Paris diskuterat olika former av dieselförbud. I Tyskland uppges det finnas minst 90 stora städer där luftkvaliteten blir för dålig under perioder, samtliga städer ligger i dalgångar.

LÄS MER: 6 av 10 bilar kan förbjudas i Stockholm

Straffas av EU för dålig luft

Tyskland har också straffats av EU för att de tillåtit för dålig luftkvalitet i flera städer under mer än 35 dagar per år.

Efter problem med luftföroreningar har tuffare rening av avgaser från dieselmotorer har flera biltillverkare övergett dieselmotorn i sina utvecklingsprojekt. För att sänka CO2-värdena satsar tillverkarna i stället på elektrifiering och då i en hybridkombination med bensinmotorer i första hand.

Andelen dieselbilar sjunker också i Europa.

Dieselmotorn har en hög verkningsgrad och släpper ut låga mängder CO2 jämfört med en bensinmotor. Men dieselmotorn släpper också ut skadliga partiklar, kväveoxider, som kan ge cancer och andra skador på människokroppen.

Tuffare gränsvärden för kväveoxider

I den stora dieselskandalen försökte VW fuska med kväveoxid-värdena på sina dieselmotorer för den amerikanska marknaden. I Nordamerika har det varit tuffa nox-gränser under en längre tid medan Europa mest satsat på att få ner CO2-värdena.

I en förbränningsmotor stiger utsläppen av kväveoxider när CO2 sjunker, och tvärtom.

I de nya utsläppsreglerna för EU finns tuffare gränser för både kväveoxider och CO2 vilket betyder att det kommer att bli ännu dyrare att bygga dieselmotorer med bra kväveoxid-rening och bensinmotorerna kommer att behöva hjälp av elmotorer för att sänka sina CO2-värden.