Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 nov 2018 14:55

Därför är dieseln så mycket dyrare än bensin

Det kostar väldigt mycket mer att tanka diesel just nu, jämfört med bensin.

Det kostar väldigt mycket mer att tanka diesel just nu, jämfört med bensin.

1/3

Foto: FRITZ SCHIBLI

Det svenska diselpriset är högst i EU, enligt branschföreningen SPBI.

Det svenska diselpriset är högst i EU, enligt branschföreningen SPBI.

2/3

Foto: FRIEDEMANN VOGEL

3/3

Foto: FRITZ SCHIBLI

15:46 kronor litern för vanlig diesel och 16:51 för helt förnybar diesel, men ”bara” 14:31 kronor för bensin.

Varför är det så stor prisskillnad? 

– Det handlar om konjunktur, men också om mer lätta oljor från USA och mindre mängd tunga oljor från bland annat Iran, förklarar Ulf Svahn, vd för SPBI.

Många läsare hör av sig med frågor kring bränslepriserna. Efter ett år av tämligen god följsamhet mellan bensin och diesel började avståndet öka i september. 

I mitten av oktober var literpriset för diesel drygt 80 öre över bensinpriset. Nu skiljer det hela 1:15 kronor per liter.

– Vi är nu i ett läge där Sverige har det högsta dieselpriset i EU. Jag kan inte minnas att det varit så tidigare, säger vd Ulf Svahn på branschföreningen SPBI, Svenska petroleum och biodrivmedelinstitutet.

Går man tillbaka till år 2010 visar utvecklingen i huvudsak två bilder: följsamhet eller att bensinen ligger en bit över diesel i pris. 

Nu är förhållandet det omvända – med en gradvis ökning av avståndet. 

Hos Preem skiljer det 1:15 kronor mellan 95-oktanig bensin och dieseln av typ Evolution som har en hög inblandning av bland annat förnybar tallolja.

LÄS ÄVEN: Så hög blir fordonsskatten för riktigt törstiga bilar 

HVO100 är över 2 kronor dyrare än bensin

Ännu större blir avståndet till HVO100, som är en helt förnybar dieselkvalitet och som har växt mycket kraftigt de senaste åren.

Literpriset för HVO100 är nu uppe i 16:51 kronor, nittio öre över Evolution diesel. Jämfört med bensin är skillnaden hela 2:20 kronor.

Det har gjort att volymerna sedan halvårsskiftet vissa perioder minskat, enligt Trafikverket.

– Detta hänger sannolikt ihop med det ökade priset på HVO100 i förhållande till diesel, skriver Trafikverket i Klimatbarometern.

Om försäljningen av diesel med höga andelar förnybart fortsätter att falla och ersätts med billigare diesel med högre andel fossilt innebär det ökade utsläpp av fossil koldioxid från trafiken. HVO som låginbladning och HVO100 plus Fame har hittills bidragit till betydande utsläppsminskningar i trafiken. Biodiesel står för hela 85 procent av biodrivmedelsanvändningen inom vägtrafiken, enligt Trafikverket. 

LÄS ÄVEN: EU skärper kraven på utsläpp från nya bilar 

Sanktioner och lätta oljor från USA påverkar priset

Vad driver utvecklingen?

Ulf Svahn ser flera samverkande faktorer:

– I grunden har vi ett världsmarknadspris på diesel som nu ligger cirka en krona över bensinen. En förklaring är en god global  konjunktur, som skapar behov av transporter, säger han.

Sanktionerna mot Iran spelar också in, liksom kaoset i Venezuela och Saudiarabiens beslut att dra ner på produktionen, samtliga är producenter av tyngre oljor, förklararhan.

– Den produktion av råolja som ökat den sista tiden är den amerikanska skifferoljan, som är lätt i sin sammansättning, 

– Alla råoljor som försvunnit från marknaden är tyngre så hela råoljekomplexet har förskjutits mot bensin,

– Och där finns inga marginaler längre, det finns nog inget raffinaderi som tjänar pengar på bensinen i dag, säger Ulf Svahn,

Ovanpå på detta har Sverige en renare dieselkvalitet, MK1, som är dyrare än standarddieseln MK3.

Sverige har också den högsta inblandningen av förnybara komponenter i diesel än övriga världen, drygt 20 procent.

– Bioråvarorna är dyrare än de fossila, Med reduktionsplikten från den 1 juli är det full skatt på allt som blandas i och det gör det extra kännbart, säger Ulf Svahn.

Andréa Haag är hållbarhetsdirektör på OKQ8. På frågan om dieselpriset kan falla tillbaka säger hon:

– Jag vågar inte sia om dieseln blir billigare. Drivmedelspriserna styrs av geopolitiska faktorer, dollar och årliga svängningar utöver mer fasta parametrar som skatter och biokvoter, säger hon.

LÄS ÄVEN: Bilhandlare får miljöpremie – säljer sedan till Norge