ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Därför är Bugattin värd 20 Porsche 911

1/21

Foto: Bugatti

2/21

Foto: Bugatti

3/21

Foto: Bugatti

4/21

Foto: Bugatti

5/21

Foto: Bugatti

6/21

Foto: Bugatti

7/21

Foto: Bugatti

8/21

Foto: Bugatti

9/21

Foto: Bugatti

10/21

Foto: Bugatti

11/21

Foto: Bugatti

12/21

Foto: Bugatti

13/21

Foto: Bugatti

14/21

Foto: Bugatti

15/21

Foto: Bugatti

16/21

Foto: Bugatti

17/21

Foto: Bugatti

18/21

Foto: Bugatti

19/21

Foto: Bugatti

20/21

Foto: Bugatti

21/21

Foto: Bugatti

Därför är Bugattin värd 20 Porsche 911

När miljonärerna tröttnar på Ferrari och McLaren köper de en Bugatti Chiron. För drygt 20 miljoner kronor. Men är den värd det?

En Bugattifödsel tar nio månader och är alltid komplicerad. Här får du veta varför.

1 500 hästkrafter. 1 600 Nm. 0-100 km/h på 2,5 sekunder. Toppfart: 420 km/h "på vanlig landsväg". Kostar 22-24 miljoner kronor.

För den insatte är det extremt få bilar som kan passa in på det ovanstående. Kanske bara en. För andra låter det mer som en beskrivning av en rymdraket på villovägar.

Men det handlar alltså om Bugatti Chiron. Bilen som miljonärer och miljardärer köper till sitt garage för att få "grädden på moset".

Det ska byggas totalt 500 exemplar av bilmodellen. 70 ska levereras under 2017 och tolv av dessa håller just nu på att sättas ihop i franska Molsheim för att kunna skickas i väg under årets tre första månader.

Men 24 miljoner kronor per bil... Och bara 70 exemplar på ett år. Varför är det så?

Jo, att bygga en Bugatti Chiron är komplicerat och tar väldigt lång tid. Hela nio månader från beställning till leverans, enligt Carbuzz.

Själva produktionen tar "bara" sex månader men varje Chiron är unikt beställd av just sin ägare och den personliga konfigurationen tar lång tid att planera och ordna. Ta bara färgen som exempel: det finns 23 olika lackfärger att välja mellan, och åtta kolfibervarianter till karossen. Och då snackar vi bara standardnivån!

När det gäller interiören finns det 31 färgval för lädersätena. Återigen: standardnivå. Klättrar du uppåt i nivåerna (läs: betalar mer) så finns det enligt Bugatti tusentals färgval. Ja, du kan faktiskt skapa dina egna färger. Men vad den nivån heter avslöjar inte Bugatti.

När den kommande ägarens önskemål spikats och godkänts så kör produktionen i gång. Sex månader där 20 personer är synnerligen inblandade i byggandet.

Det börjar med att bilkroppen och delar av karossen sätts ihop. Åtta lager av synlig kolfiberfärg målas på, för hand.

Sedan sätter processen i gång på allvar, i Bugattis bygghall "Atelier". Där byggdes även Veyron, men Chironproduktionen är så pass mycket mer avancerad att hallen fick byggas om för att kunna hantera produktionen. Bland annat så är hela golvet ombyggt för att kunna leda bort eventuell statisk elektricitet.

LÄS MER: Bugatti Chiron utmanar Koenigsegg

Robotar och rullband? Nej, här handlar det om äkta hantverk vid 12 olika stationer. Den relativt lätta (men starka) motorn är visserligen byggd av Volkswagen men den har sin egen installeringsstation.

Det tar tre anställda en vecka att färdigställa chassit vid var och en av stationerna. Och varje anställd måste kunna hantera hela produktionsprocessen vid stationerna – ingen kan vara expert enbart på exempelvis fronten.

Totalt handlar hela byggprocessen om över 1 800 delar som ska skruvas samman. Titanskruvarna väger för övrigt bara 34 gram/styck.

När hjulen satts fast är det dags för "fyllningsstationen". Där får Chiron sin motor- och växelolja, broms- och kylarvätska. Och det är då som motorn startas för den allra första gången.

Sedan väntar de yttre delarna, allt gjort i lättviktskolfiber. Det jobbet tar bara 3-4 dagar men det har testats noggrant tidigare - bland annat med vatten så det inte finns några läckor.

Vid första testet på en speciell bana körs bilen över 250 km/h och är då täckt med en speciell plast som tar en hel dag att klistra på och ta av. Originaldäck och originalunderredet plockas bort inför testet.

Det sista som händer innan Chiron är redo för sin första ägare är en utseendekontroll och optimering. Är något inte tipptopp så fixas det direkt, men det kan förstås ta sin lilla tid.

Så när den grundliga kvalitetskontrollen är avklarad låter Bugatti bilens ägare ta den på en testtur.

 

10 intressanta fakta om Bugatti Chiron

* Fyra turboaggregat. Precis som i Veyron, men 60 procent större!

* Adaptiv bakvinge. Kan ställas i fyra olika positioner, beroende på vad som krävs för bästa prestanda och kontroll.

* Bilen behöver 60 000 liter luft per minut för att kyla ner motorn. Det motsvarar vad en människa andas på fem dagar.

* Bugatti Chirons faktiska toppfart blir nog aldrig riktigt testad bland allmänheten – för den måste låsas upp av Bugatti. Och de vill inte biltillverkaren eftersom det bara är några få platser i världen där den hastigheten faktiskt går att hantera på ett säkert sätt.

* Testbanan i Molsheim var tvungen att byggas om för Chiron. Den dög för Bugatti Veyron men kraften i Chiron var för stor så ytterligare 6 mil väg fick adderas.

* Den genomsittliga Bugattin körs 250 mil/år.

* En Bugatti-ägare har även, i snitt, 1,7 jetflygplan och 1,4 yachter.

* Det fanns några få saker Bugatti ville göra med Chiron som de fick stryka. Osynliga dörrhandtag och digitala speglar. Anledningen? Lagar och regler.

* "Eight-Eye" är Chirons välkända led-strålkastare, fyra på varje sida. De gör att bilen ser bredare ut samt har ett luftintag bakom sig.

* Bugatti testkör Chiron-bilar på vanliga vägar och det är dessa (omkring 30 stycken) som kan dyka upp på olika spionbilder. Dessa är också till salu. Totalt har de kört omkring 48 000 mil och gjort av med 1 000 däck.

 

LÄS ÄVEN: Så skulle Bugatti Chiron sett ut