Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 dec 2018 11:21

Chefen om köpet av Saab: Ångrat mig många gånger

Nevs första elbil 9-3, som bygger på Saaben med samma namn.

Nevs första elbil 9-3, som bygger på Saaben med samma namn.

1/2

Foto: Nevs

Nevs vd Kai Johan Jiang.

Nevs vd Kai Johan Jiang.

2/2

Foto: Nevs

Nevs köpte konkursboet efter Saab. 

Sedan dess har vd:n Kai Johan Jiang växlat mellan uttalanden om ambitiösa planer som omfattar hundratusentals elbilar och tystnad. 

När företagets el-Saab nu fått grönt ljus på riktigt talar han ut om den svåra resan. 

– Jag har ångrat mig många gånger under tiden, säger han till Affärsvärlden

Det Trollhättanbaserade företaget Nevs, eller National Electric Vehicle Sweden, köpte loss tillgångarna från Saab efter konkursen 2012. I affären ingick de immateriella rättigheterna till modellen 9-3, den då nyutvecklade fordonsplattformen Phoenix och fabriken i Trollhättan. 

Sedan dess har bolaget expanderat i Kina för att kunna tillverka hundratusentals elbilar byggda på de svenska delarna. Men vägen har varit lång ifrån spikrak. Nevs har behövt mer kapital, investerare har dragit sig ur, och än har vi inte sett en enda säljbar elbil. 

– Jag har ångrat mig många gånger under tiden. När jag köpte Saab var jag ung, nu har jag en massa gråa hår. Jag förstod inte vad det innebar. Och jag trodde det fanns mer teknologi i bolaget. Många gånger har jag tänkt att det här kommer inte att gå, men jag har kämpat och kämpat och nu är jag jätteglad, säger vd:n Kai Johan Jiang intervjun med Affärsvärlden. 

LÄS MER: Bäst 2018: Här är bilarna som fick högst getingbetyg

Chefen: ”Nevs är ingen Tesla”

I intervjun öppnar Kai Johan Jiang också upp och berättar om Nevs strategi för att slå sig in på den tuffa elbilsmarknaden. Företagets största fokus är att få ned priset, som sägs landa på motsvarande 220 000 kronor. 

– Nevs är ingen Tesla. Alla ska ha råd att köra den, säger han till Affärsvärlden och fortsätter:
– Tesla är bra bilar, men vi har våra fördelar. Sett till helheten är våra bilar bättre än andra elbilar. 

Märket riktar sig inte främst till den privata personbilsmarknaden, utan siktar i stället på att sälja stora mängder fordon till företag som tillhandahåller bildelning. Planerna är ambitiösa, och även om Nevs inte hunnit sätta dem i verket menar Kai Johan Jiang att läget ser bättre ut än det någonsin gjort. 

Så sent som i går meddelade bolaget att man fått alla licenser som krävs för att tillverka och sälja elbilar i Kina. Med det bliev Nevs det första icke-kinesiska företaget att få ett sådant tillstånd. Produktionen börjar innan sommaren i fabriken i Tianjin och vissa delar till bilarna kommer att börja byggas i Trollhättan efter årsskiftet. 

LÄS MER: Sämst 2018: Här är bilarna som fick lägst getingbetyg 

Ser ut precis som Saab 9-3

För cirka två månader sedan öppnade Nevs orderbäckerna för den kommande el-Saaben. 

På hemsidan för den kinesiska bilhandlaren som säljer modellen framgår det att bilen väger 1 700 kilo och har 177 hästkrafter. Den klarar 0-50 kilometer i timmen på 5,5 sekunder med en toppfart på 140. Batterikapaciteten är 45 kilowattimmar och räckvidden uppges vara 35,5 mil.

Till utseendet liknar den sin namne från Saab, 9-3, väldigt mycket, om man bortser från att den saknar det svenska märkets emblem i fronten. Det fick Nevs inte lov att använda efter köpet. 

LÄS MER: Nevs bygger en till elbilsfabrik i Kina 

Drömmen: Att bygga elbilar i Trollhättan

Nevs kallar sig ”ett svensk företag med globala ambitioner”. 

Inledningsvis kommer produktionen att vara centrerad till Kina, men den långsiktiga planen är att även kunna bygga större volymer av elbilar i Saabs gamla lokaler i Trollhättan. 

– Absolut. Det är inte bara vår dröm, utan vår plan och det så fort det bara går. Det är viktigt att vi producerar bilar i Trollhättan, har Kai Johan Jiang tidigare sagt till Ekot.