Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 22 aug 2019 07:00

Care by Volvo undersöks i USA – kan vara olaglig

Bilprenumerationen Care by Volvo kan vara olaglig.

Bilprenumerationen Care by Volvo kan vara olaglig.

Foto: VOLVO

Volvos nya prenumerationstjänst Care by Volvo kan bryta mot lagen i Kalifornien.

1 200 handlare har gått ihop för att försöka stoppa Volvos sätt att sälja bilar direkt till privatkunder.

– Det finns ett rätt sätt och ett felaktigt sätt, och Volvos sätt är fel, säger Brian Maas, president i handlarorganisationen California New Car Dealers Association.

Volvo lanserade Care by Volvo i USA 2017 och idén är att bilköparna ska prenumerera på bilen inklusive en rad kringtjänster. Volvo har satsat stora belopp på att lansera tjänste över hela världen men har här och där stött på problem. I Sverige har inte Care by Volvo lyft då tjänsten anses vara för dyr jämfört med Volvos egen, och konkurrenternas, privatleasingerbjudande.

Och i USA har bilhandlarna reagerat. I Kalifornien har bilhandlarorganisationen California New Car Dealer Association, som representerar cirka 1 200 bilhandlare och ett drygt 20-tal Volvo-handlare, protesterat till California Departement of Motor Vehicles.

LÄS MER: Volvos USA-chef om satsningen i USA  

Vill stoppa Volvo

I förra veckan fick handlarna presentera sin klagan för departementet som lovade att titta på hur Care by Volvo fungerar. Enligt handlarna strider Care by Volvo på fyra punkter. Tjänsten fjärmar kunden från handlaren, Volvo har inte kommunicerat till handlarna och myndigheten om tjänsten, tjänsten ger vissa handlare fördel framför andra samt om tjänsten strider mot idén om priskonkurrens. Bilhandlarna vill att Volvo genast stoppar Care by Volvo.

Departement of Motor Vehicle ska nu undersöka Care by Volvo för att se om handlarna har rätt i sin klagan. Om Volvo felat på något sätt så kan det bli fråga om någon form av bestraffning. 

– Det här är ett första steg för att se till att biltillverkarna, och speciellt Volvo, slutar att runda sina partners, handlarna, i ett försök att sälja bilar direkt till kunderna. Lagarna finns för att stoppa den här typen av beteende, säger Brian Maas.

LÄS MER: Så ska Care by Volvo få fart i Sverige 

Volvos USA-chef vill hitta en lösning

Volvo har i ett officiellt uttalande svarat att de gärna vill utveckla Care by Volvo tillsammans med handlarna.

I en tidigare intervju svarade Volvos USA-chef Anders Gustafsson så här på frågan om vad konflikten med handlarna i USA egentligen handlar om:

– Jag är van att lösa saker genom att prata men det är inte alla som gör så här. Men vi har inte blivit stämda. Det handlar om lagstiftning för franchisetagare och att en importör inte får sälja bilar direkt till kund i USA. Tesla lyckades hitta ett hål i lagstiftningen här som täppts till nu och det här är en het fråga i USA. Nu ska Care by Volvo prövas men vi kommer så klart att lösa det, återförsäljarna har inget att vara rädda för.