Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 9 okt 2019 17:00

BMW 1-serie kommer som framhjulsdriven elbil

Nya BMW 1-serie kan komma som elbil 2020.

Nya BMW 1-serie kan komma som elbil 2020.

1/3

Foto: BMW

2/3

Foto: BMW

Laddporten på BMW iX3 Concept.

Laddporten på BMW iX3 Concept.

3/3

Foto: BMW

BMW:s nya framhjulsdrivna 1-serie har lanserats under 2019 men det kommer mer.

Nästa år kan den erbjudas med en elektrisk drivlina.

Nya BMW 1-serie blev officiell tidigare i år och vi har nyligen provkört den. Vi kommer dock få all anledning att testa modellen på nytt för snart kommer den i ett helt eldrivet utförande.

Det är chefer inom koncernen som har berättat detta för Auto Express även om några specifikationer inte har presenterats. Men med tanke på att nya 1-serien bygger på samma plattform som Mini så kan vi snegla på den eldrivna versionen Mini Cooper SE för att få en aning om vad som väntar.

Mini Cooper SE har en elmotor på 184 hästkrafter och ett batteripaket med en kapacitet på 32,6 kWh vilket ger bilen en räckvidd på upp till 27 mil. Tekniken är dock vare sig unik eller ny utan hämtad från BMW i3, en modell som nu går mot sitt öde då BMW:s elbilar ska bli mer återhållsamma i sin form.

Eldrivna 1-serie kommer med andra ord vara ”normal” till hållningen. Förmodligen kommer vi att se en ”öppen” njure i fronten och inslag av blå färg på karossen, ett grepp som först togs med den eldrivna suven iX3. Det är också tämligen säkert att eldrivna 1-serie kommer att heta i1 med tanke på tidigare nämnda suv samt den eldrivna coupén i4 som även den beräknas stå klar 2021.

Alla BMW-klasser ska ha ett elbilsalternativ

Det är också möjligt att eldrivna BMW 1-serie även kommer i ett fyrhjulsdrivet utförande med med dubbla elmotorer. BMW har tidigare hävdat att deras plattformar är flexibla nog för lösningar som detta.

BMW:s chef för i-avdelning, Robert Irlinger, menar att man snart kommer att ha elektriska alternativ över hela sin portfolio, tack vare flexibiliteten. Nu är det möjligt att utveckla små och billiga elbilar, menar han.

Snart kan den riktigt lilla och billiga (nåja) elbilen vara ett faktum. Volkswagens nya trio Seat Mii electric, Skoda Citigoe och Volkswagen e-Up är redan officiella. Kia vill lansera en eldriven version av Picanto och Renaults produktion av en eldriven Twingo skulle redan ha varit i gång men ser nu ut att bli av.

Tillbaka till BMW. Vi tidigare skrivit om deras elektriska strategi och att man räknar med en ökning på 30 procent per år för elektrifierade modeller till 2025, hybridlösningar medräknade.