Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 okt 2018 14:00

BMW slutar med bensinmotor i i3

BMW i3.

BMW i3.

Foto: BMW

Ett nyutvecklat batteri minskar behovet av en räckviddsförlängare i BMW:s hybrid i3.

Därmed plockar BMW ur bensinmotorn ur den från och med tillverkningen i november i år.

i3 med bensinmotor kommer att fortsätta att säljas i USA.

BMW har fram till och med nu erbjudit BMW i3 med eldrift från ett batteri på 33 kWh. Som komplement har det också gått att köpa en så kallad räckviddsförlängare i form av en i3 med bensinmotor på 38 hästkrafter. Den tvåcylindriga bensinaren har laddat batteriet under körning. 

i3 har haft en räckvidd på el på 28 mil enligt NEDC-körcykeln. Med bensinmotor har räckvidden ökats till 33 mil. Och det har förstås också gått att tanka bilen med bensin och köra vidare, vid behov.

Men nu har BMW förbättrat batteripaketet i i3. Det nya batteriet är på 120 Ah jämfört med det tidigare på 94 Ah.

LÄS MER: Audi sätter ny standard för elbilar 

Ingen prishöjning med nytt batteri

Enligt BMW så föll efterfrågan på bilar med räckviddsförlängare kraftigt när BMW gick från ett batteri på 60 Ah till dagens 90 Ah och motsvarande minskning nu när batteriet blir på 120 Ah betyder att räckviddsförlängaren inte längre behövs.

Ett nytt batteri betyder inte att BMW höjer priset på i3 och de gamla 90 Ah-batterierna kommer att plockas ur produktionen, det går alltså inte att köpa två olika batteriversioner.

På vissa marknader kommer priset på i3 ändå att höjas som en följd av att BMW installerar en snabbladdare på 50 kW som standard. Med den laddningen kan batteriet fyllas på 45 minuter.