Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 30 jul 2018 10:30

BMW höjer priserna efter Trumps handelskrig

BMW X5

BMW X5

1/3

Foto: BMW

BMW X6

BMW X6

2/3

Foto: BMW

Den amerikanska presidenten Donald Trump

Den amerikanska presidenten Donald Trump

3/3

Foto: CAROLYN KASTER / AP TT NYHETSBYRÅN

Ökade tullar och handelskrig har varit en av de stora världshändelserna under de senaste månaderna.

Nu börjar konsekvenserna märkas för vanliga kunder – priserna på BMW X5 och X6 höjs i Kina, eftersom de tillverkas i USA.

X5 och X6 är två av företagets premiummodeller, och framför allt X5 är en tuff konkurrent till Volvo XC90. Båda modellerna är dock redan innan prishöjningen dyrare. Svenska frånpriser är 659 800 kronor för X5 och 638 000 för X6.

Alla BMW:s X-modeller utom X1 byggs i en fabrik i Spartanburg i South Carolina i USA. Den ligger inte långt ifrån Volvos nyöppnade fabrik i Charleston i samma delstat. Under 2017 importerade BMW mer än 100 000 bilar till Kina.

– BMW står för frihandel men kan inte stå stilla utan att reagera på hur marknaden förändras, säger en talesperson för BMW till Reuters. BMW föreslår till handlarna att priserna på X5 och X6 ska höjas med mellan fyra och sju procent.

LÄS MER: Här är nya suven BMW X5 – bilder och svenska priser

Tullar på bilar mellan Kina och USA kostar miljarder

Tarifferna på bilar är en del av det handelskrig som eskalerat, framför allt mellan Kina och USA. I början på juli förelade Kina tariffer på allt från sojabönor och hummer (skaldjuret, inte bilen) till bilar på motsvarande 300 miljarder kronor. Det innebär att bilar som produceras i USA är dyra att importera till Kina.

Kina är världens snabbast växande bilmarknad och blev 2013 världens största bilmarknad. Den ekonomiska tillväxten är stark – och köpviljan hos konsumenterna är stor.

– Man måste nästan vara där och gå runt på gatorna för att förstå hur fantastiskt inriktade de är på att köpa grejer, de är väldigt materialistiska i sin kultur, sade professor Christer Karlsson till Sveriges Radio apropå att Kina blev världens största bilmarknad.

LÄS MER: Volvos vd: Trumps tullar kan göra bilarna dyrare