Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 8 jul 2019 09:30

BMW-chefen avgår – Zipse pekas ut som Källenius rival

Foto: MATTHIAS SCHRADER / AP TT NYHETSBYRÅN

För några veckor sedan såg det ut som att BMW:s vd Harald Krüger hade greppet om vd-stolen hos den tyske biljätten.

Men nu väljer Krüger att själv stiga åt sidan. 

Produktionschefen Oliver Zipse pekas ut som mannen som ska jaga Mercedes och dess vd Ola Källenius.

Varannan succé vartannat fiasko. Ja, så verkar det vara på BMW:s vd-stol. BMW:s vd Harald Krüger har meddelat att han inte vill fortsätta på jobbet efter det att hans nuvarande femårskontrakt går ut i april nästa år. 

I praktiken får Krüger sparken då han varit ifrågasatt ända sedan han tillträdde på våren 2015. Hans första framträdande, på bilsalongen i Frankfurt samma år, slutade i kaos då Krüger svimmade på scenen. Ända sedan dess har hans ledaregenskaper ifrågasatts. 

När BMW för en dryg månad sedan avslöjade sitt ekonomiska resultat för 2018 fick Krüger frågor om sin framtid i företaget men han och hans ledningsgrupp duckade och gled undan alla svar. För två veckor ledde Krüger BMW:s stora PR-satsning NextGen och så sent som då tycktes han ha grepp om makten.

LÄS MER: Daimlers svenske vd måste kanske skrota Smart 

Misslyckad elektrifiering

Men Krügers misslyckande inom elektrifiering tycks ändå ha varit avgörande för ägarfamiljen Quandt. Daimler/Mercedes har tagit över som världens största tillverkare av premiumbilar och Mercedes, under ledning av svenske Ola Källenius, anses också hålla ledningen i omställningen till elbilar. Att BMW hade täten med den innovativa modellen i3 så tidigt som 2013 och sedan tappade initiativet anses ligga Krüger i fatet. 

Nu pekas produktionschefen Oliver Zipse ut som ersättare. Utvecklingschefen Klaus Frölich låg också bra till men anses aningen för gammal med sina 59 år. 

Harald Krüger tog över som vd för BMW 2015 efter Norbert Reithofer som på sin tid höll ledningen före Mercedes och Audi under en tioårsperiod. Historiskt har varannan BMW-vd lyckats och varannan har misslyckats. Det skulle möjligen tala för att Zipse ändå reder ut ledarkrisen och att BMW med sin storsatsning på laddhybrider, och först i nästa steg, elbilar, närmare sig rivalen Mercedes.