Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 aug 2019 17:30

BMW-bilar fortsätter brinna upp – men ingenting görs

BMW X1.

BMW X1.

Foto: DAVID JAKOBSSON

Redan förra året gick BMW ut med att de skulle återkalla 35 000 dieselbilar i Sverige, men väldigt många har inte fått någon kallelse. I stället har flertalet ägare fått se sina bilar brinna upp och i England dog en man till följd av en trasig BMW.

Vi har tidigare skrivit om bland annat familjen Olsson, i videon ovan, vars BMW började brinna under resans gång. Bilen slutade svara på gas och snart började det ryka under motorhuven. Det tog bara någon minut innan BMW:n stod i lågor.

Nu möts tyska bilmärket av mer kritik när ytterligare en bil börjat brinna under färd. Ägarens bil ska ha funnits på återkallelselistan, men kontaktades aldrig, berättar hon själv i ett inlägg på Twitter.

https://twitter.com/DoftpionCarina/status/1156297343068725249

BMW visar ointresse 

I det senaste numret av Teknikens Värld (nr. 17, 2019) berättar en annan BMW-ägare, Johanna Olsson Rudnert, hur hennes bil haft kabelproblem som fått motorn att dö.

Samma modell, BMW X1 från 2010, har i andra länder återkallats för problemen. Men i Sverige har hon mötts av hånskratt och härskarteknik från bilmärkets verkstäder när hon kommit in för att få problemen undersökta.

– De sa till mig att det vore ”att kasta pengarna i sjön”, att det skulle kosta 3 500 kronor. Dessutom menade de att det kan vara svårt att få tag i kablar av den typ som har orsakat återkallelsen, säger hon till Teknikens Värld.

Hon tog saken i egna händer och tog bilen till den lokala bilverkstaden i stället där priset var betydligt lägre och kabeln enkelt kunde bytas ut.

I majoriteten av alla återkallningsfall handlar det om för hög värme som utvecklas i EGR-modulen, reningssystemet som återcirkulerar avgaser. I temperaturen bildar sotavlagringarna runt komponenten glödande partiklar som smälter ett insugningsrör. Därifrån sprider sig elden.

LÄS MER: En till BMW brinner upp – mitt på motorvägen 

En man död efter slarvet med återkallelser

I England 2016, dog en 66-årig man efter att ha behövt väja för en BMW som under körning plötsligt dog och utan el inte visade några varningsljus. Då gick det tyska bilmärket ut och sa att ”det var mycket olyckligt” och att de ”skulle behöva se över vad som orsakat olyckan”. Det fanns inte tillräcklig bevisning för att fälla dem för vållande till annans död, men där började en återkallelselista formas.

Trots att många länder efter detta sett till att återkalla hundratusentals riskmodeller av BMW, har Sverige inte hakat på. Ägarna till bilar som finns på återkallelselistan har inte blivit kontaktade. Och till Teknikens Värld svarar Peter Maier, informationschef, BMW på kritiken från Johanna Olsson Rudnert. 

– Jag kan inte kommentera huruvida hennes bil är av samma art som orsakade den internationella återkallelsen eller inte. Det är bara spekulationer. Det finns ingen återkallelse i Sverige, säger han.

Frågan är nu hur många BMW-bilar som måste brinna upp på de svenska vägarna innan ägarna börjar kontaktas.