Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 23 aug 2019 07:00

Biltillverkarna trotsar Trump – satsar på låga utsläpp

1/4

Foto: ETIENNE LAURENT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

2/4

Foto: ALEX BRANDON / AP TT NYHETSBYRÅN

3/4

Foto: CLAES NORDENSKIÖLD / NORDENSKIÖLD CLAES PRESSENS BILD

4/4

USA:s president Donald Trump har bromsat alla försöka att få till strängare regler för bilars utsläpp.

Men nu går flera biltillverkare ihop för att frivilligt sänka utsläppen. 

Den senaste tillverkaren att ansluta sig till gruppen med Volkswagen, Ford, Honda och BMW är Mercedes.

Delstaten Kalifornien anses ha de kanske allra tuffaste utsläppsreglerna för bilar och delstaten har på många sätt varit en föregångare i jakten på en renare trafik.

Men efter att Donald Trump tillträdde som president efter valet 2016 har jakten på strängare regler för utsläpp från biltrafiken bromsats in. Tvärtom försöker Trumps administration att lätta på trycket för att få i gång den egna bilindustrin.

I juli i år nådde en nybildad grupp med Volkswagen, Ford, Honda och BMW en egen överenskommelse med delstaden Kalifornien om hur utsläppen ska minska fram till och med årsmodellerna 2026. Den nya bilgruppen motsätter sig Donald Trumps försök att ta bort de tuffare regler som hans företrädare Barack Obama redan beslutat.

LÄS MER: Volvo protesterar mot Trumps politik 

Trump trycker på

Kalifornien hoppas också få stöd av 12 andra delstater för att skapa tuffare utsläppskrav. Delstaterna vill också stämma Donald Trump för införandet av nya, lättare, utsläppsregler. 

Mercedes har valt att inte kommentera uppgifterna som först publicerades av New York Times. Enligt tidningen är också en sjätte tillverkare på väg att anta Kalifornia-gruppens frivilliga regelsystem. Andra tillverkare, så som Toyota, General Motors och Fiat/Chrylser, har meddelat att de ska studera överenskommelsen. 

Samtidigt försöker Donald Trump få med sig så många tillverkare som möjligt på en uppgörelse som skulle frysa kraven vid en ungefärlig förbrukning på 37 miles per gallon, vilket skulle motsvara 0,64 liter per mil.

Anledningen till att biltillverkarna går med på en frivillig överenskommelse är att de på det sättet ska komma undan betydligt tuffare krav vid ett senare tillfälle.