ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Biltillverkarna lovar sänka koldioxidutsläppen

Fler elbilar är ett krav från bilindustrin för att de ska klara framtida CO2-gränser.

Fler elbilar är ett krav från bilindustrin för att de ska klara framtida CO2-gränser.

1/1

Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Biltillverkarna lovar sänka koldioxidutsläppen

Det pågår tuffa förhandlingar om framtidens utsläppsgränser mellan bilindustrin och EU.

Nu lovar tillverkarna en 20 procentig minskning till 2030 – men bara om försäljningen av elbilar ökar kraftigt.

EU har med höga böter tvingat biltillverkarna att sänka koldioxidutsläppen från de bilar som säljs. 2021 ska en genomsnittsbilen släppa ut maximalt 95 gram koldioxid per kilometer. Kraven infördes 2008 och målet var att nå 130 gram 2015 och 95 gram 2021. Förutom de här absoluta gränserna införde EU i september i år en tuffare mätmetod som i praktiken betyder att bilarnas utsläppsvärden stiger med tio procent.

I samband med bilsalongen i Frankfurt träffades de ledande biltillverkarna i Europa för att lägga fram ett eget förslag om ytterligare sänkta gränsvärden. 

LÄS MER: Regeringen föll för branschens påtryckningar 

EU vill ta beslut före årsskiftet

Förslaget säger att tillverkarna lovar att gå ner till 76 gram CO2 per kilometer senaste 2030. Det skulle betyda en 20-procentig sänkning från 2021-nivån.

EU väntas fatta beslut om sänkta CO2-gränser efter 2021 före årsskiftet. Flera medlemsländer vill ha en tuffare linje mot biltillverkarna men länder som Tyskland, Frankrike och Italien behöver sin bilindustri. Bara i Tyskland arbetar cirka 800 000 personer i bilindustrin och tuffa krav på tillverkarna betyder stor politisk risk.

Samtidigt vill flera städer i Europa förbättra luftkvaliteten och hotar med förbud mot alla diesel- och bensinbilar.

LÄS MER: Diesel - hett bränsle i tyska valet 

Vill stoppa lokala dieselförbud

För att klara sänkningen till 76 gram vill bilindustrin se en ökad andel elbilar. Flera tillverkare satsar miljardbelopp på elbilarna men hittills i år svarar försäljningen av elbilar bara för 1,2 procent av den totala försäljningen inom EU. 

Tillverkarna vill ha stöd från politikerna – i praktiken premier och hjälp med att bygga laddinfrastruktur – och ser de ingen kraftig ökning av elbilsförsäljningen kan de inte hålla fast vid sitt 75-gramslöfte.

Enligt Mercedes-chefen Zetsche kommer dieselmotorn att vara viktig för att nå de nya CO2-värdena och han vill att EU skapar tydliga regler för hela unionen i stället för att – som i dag – ge städer och kommuner tillåtelse att till exempel förbjuda dieselbilar.