Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 5 okt 2018 10:36

Bilindustrin slår tillbaka mot EU:s tuffare utsläppskrav

BMW:s vd Harald Kruger visar upp tillverkarens nya 3-serie. Han är skeptisk till EU:s nya regler.

BMW:s vd Harald Kruger visar upp tillverkarens nya 3-serie. Han är skeptisk till EU:s nya regler.

Foto: THIBAULT CAMUS / AP TT NYHETSBYRÅN

EU-parlamentet har röstat för kraftiga sänkningar av utsläpp från bilar under perioden 2021–2030.

Men bilindustrin slår tillbaka.

– Det är inte möjligt, säger BMW-gruppens vd Harald Krueger om förslaget med en 40-procentig sänkning.

Flera tunga profiler inom bilindustrin rasar mot EU-parlamentet förslag att sänka utsläpp från bilar med 40 procent. EU-parlamentet röstade för förslaget som var en kompromiss från parlamentets miljökommitté som föreslog 45 procent och bilindustrins förslag på 30 procent.

– Det här riskerar att få en negativ inverkan på antalet arbetstillfällen inom olika delar i bilindustrin, säger Erik Jonnaert från tillverkarnas samarbetsorgan ACEA.

LÄS MER: Det är EU-reglerna som verkligen påverkar industrin 

Tyskland och Frankrike oense

Jonnaert hade själv föreslagit en sänkning av koldioxidutsläppen med 20 procent till 2030.

– Vi kan bara hoppas att de nationella regeringarna är lite realistiska när de ska tycka om förslaget i nästa vecka, säger Jonnaert.

På tisdag ska representanter från de 28 medlemsländerna träffas för att tycka om parlamentets förslag. Tyskland har föreslagit en sänkning på 30 procent medan Frankrike sagt att 40 procent är bra.

– Om EU vill ha lägre koldioxidutsläpp så okej, men elbilar är som ekologisk mat, de är dyrare. Och Asien har i dag monopol på batteritekniken. Vi måste vara ärliga, säger PSA-gruppens vd Carlos Tavares.

Underleverantörerna i organisationen CLEPA säger via sin president Roberto Vavassori, också chef på Brembo, tycker att EU ska anta förslaget på en 30-procentig sänkning.

– Allt över det är en stor risk för industrin, säger Roberto Vavassori.

LÄS MER: Renault gör som Porsche – slutar med dieslar 

"Vad kostar det"

Enligt den tyska bilindustrins Bernhard Mattes ignorerar EU de tekniska utmaningarna som det innebär med en allt för stor sänkning.

– Målet kan inte förverkligas på den här tiden, säger Mattes.

– Vi kan anpassa oss till alla typer av mål men frågan är vad det kostar, säger Renault/Nissan/Mitsubishi-chefen Carlos Ghosn.

– En stor förändring kommer att riskera hela den stora industrin i Europa, fortsätter Ghosn.

Han får medhåll från BMW-chefen Harald Krueger som slår fast det här om de förslaget:

– Det är inte möjligt.