Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 nov 2018 15:09

Bilhandlare får miljöpremie – säljer sen bilen till Norge

Mitsubishi Outlander är den miljöbil som exporterats mest från svenska bilhandlare.

Mitsubishi Outlander är den miljöbil som exporterats mest från svenska bilhandlare.

1/3

Foto: MITSUBISHI

Hyundai Ioniq.

Hyundai Ioniq.

2/3

Foto: HYUNDAI

VW Golf GTE.

VW Golf GTE.

3/3

Foto: VOLKSWAGEN

Nya och lätt begagnade supermiljöbilar har efter kort tid i Sverige avregistrerats och exporterats – efter att ägarna fått statliga premier.

De höga priserna i Norge lockar. Samtidigt ökar bristen på miljöbilar i Sverige.

Totalt rör det sig om 1 533 bilar och 39 miljoner kronor i statligt stöd. 

Med hjälp av Transportstyrelsen har vi listat alla supermiljöbilar av senare årgångar, fordonsår 2017 och 2018, som avregistrerats – och som hunnit få den statliga premien på 20 000 respektive 40 000 kronor. 

Avregistrering av så pass nya bilar betyder i nästan samtliga fall att de sålts till utlandet.

Vi har brutit ned materialet på bilmodell och på ägare som fått premie. Om bilarna därefter sålts direkt till utlandet eller vidare till annan köpare i Sverige, som därefter exporterat bilarna framgår inte.

Resultat:

Laddhybriden Mitsubishi Outlander är den överlägset vanligaste modellen som fått premie och som sedan avförts ur registret.

Det handlar om totalt 420 bilar vars ägare fått sammanlagt 8,4 miljoner kronor i supermiljöbilspremier. 

LÄS ÄVEN: Volvo lovar att kompensera de som drabbas av miljözoner 

Norges elbilsförmåner gäller även köp av begbilar

Autopartner i Linköping är ett av företagen som handlat med Mitsubishi Outlander. Företaget köpte 100 stycken, varav 82 var av fordonsår 2018 och resten 2017. Det rörde sig med andra ord om i stor sett nya bilar som inte hunnit rulla många mil i Sverige, om ens några.

Samtliga bilar avregistrerades i juli och augusti i år och i oktober fick Autopartner i tre poster sammanlagt 2 miljoner kronor i premier, 20 000 kronor per bil, helt enligt gällande regler.

Men det var inte Autopartner som exporterade bilarna,

– Nej, vi sålde alla 100 bilar till ett hyrbilsbolag, skriver vd David Burman i ett mejl.

Myndigheten Trafikanalys har i ett par studier varnat för utvecklingen. I början gällde det mest gasbilar som såldes vidare till utlandet, men på senare år försvinner även laddhybrider och elbilar, i huvudsak till grannlandet Norge.

Bakgrunden är Norges omfattande stöd och förmåner till laddbara bilar. Förmånerna gäller även för dem som köper en begagnad laddbar bil. I Sverige däremot utgår bara en statlig premie till förstagångsköparen.

– Oavsett vilken omfattning exporten kommer att ha framöver är det problematiskt att fordonen lämnar landet i och med att laddbara fordon förväntas vara en viktig del av omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta, skrev Trafikanalys i sin rapport.

Den omfattande exporten blir svår att förena med den brist på nya laddbara bilar som råder i Sverige. Volkswagen kan inte leverera några laddbara versioner av storsäljaren Passat GTE förrän en bra bit in på nästa år. Även Volvo har svåra problem att möta efterfrågan. Branschföreningen Bil Sweden har flera gånger sagt att försäljningen av laddbara bilar skulle ha varit mycket högre – om det bara funnits bilar att leverera.

Trots det har 62 nästan nya Volkswagen Passat GTE försvunnit ur landet, liksom 70 eldrivna Golf. Vidare har 113 eldrivna versioner av Hyundai Ioniq exporterats efter att stöd på 4,5 miljoner kronor betalats ut. 

Ser man på hur många Ioniq som totalt registrerats i Sverige sedan i fjol, 657 stycken,  betyder det att 17 procent av flottan har försvunnit ut ur landet.

För eldrivna Mercedes B-Klass är andelen hela 56 procent. Mercedes-Benz Finans har kvitterat ut 1,35 miljoner kronor i premier för 49 bilar, varav 22 stycken B-klass el.

LÄS ÄVEN: Här är 10 bästa elbilarna – laddade och klara 

Laxdalen Transport har fått mest stödpengar

Det företag som fått allra mest stödpengar är Laxdalen Transport i Karlstad. Företaget har fått 4,7 miljoner kronor i premier för 117 bilar av skilda märken, varav 13 stycken BMW i3.

Vi har sökt Peter Höglund på företaget, men han har inte ringt tillbaka. 

När det gäller Volkswagen Finans, som fått 1,3 miljoner kronor i premier för 50 bilar som nu är försvunna ut ur landet, förklarar Volkswagen Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk följande:

– Detta handlar om bilar som finansierats av Volkswagen Finans och som återförsäljarna senare har sålt vidare, i detta fall till utlandet. Och skälet är ju att det finns ett stort sug efter begagnade laddbara bilar i vissa länder där det existerar incitament för laddbara bilar som säljs i andra hand,

Är det nya bilar eller begagnade bilar?

– Utan registreringsnummer är det omöjligt att veta. Men alla bilar som Volkswagen Finans säljer till återförsäljare eller via auktion är begagnade. I så fall skulle det handla om bilar som återförsäljare haft i lager och som stått registrerade på dem själva och sedan sålts vidare efter sex månader, säger Marcus Thomasfolk,

När dåvarande regeringen den 22 december 2011 beslutade om supermiljöbilspremien var syftet att få fler att välja bil med extra låg klimatpåverkan. 

Transportstyrelsen hade tidigare fått i uppdrag att utreda hur utformningen skulle kunna se ut – och föreslog dels att premien enbart bara borde gälla privatpersoner, dels att den skulle betalas ut först efter sex månader.

Regeringen valde att inkludera juridisk person, det vill säga företag som köpare, samt att slopa tidsgränsen.

Supermiljöbilspremien gällde bilar som ställdes på första gången i vägtrafikregistret fram till och med 30 juni 2018.

I nuvarande system, som började gälla 1 juli och som kallas klimatbonus, finns en tidsgräns på sex månader, men precis som tidigare kan även företag få del av bonusen. Några pengar ur klimatbonusfonden har ännu inte betalats ut. Det kan ske tidigast efter årsskiftet.

LÄS ÄVEN: Här avslöjas när Volvo kommer med XC40 som laddhybrid