Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 sep 2018 09:32

Bilförsäljningen fortsätter minska efter nya skatten

Volkswagen Golf är Sveriges mest sålda bil.

Volkswagen Golf är Sveriges mest sålda bil.

Foto: VOLKSWAGEN

Nya fordonsskatten kom 1 juli och det märktes tydligt på nybilsförsäljningen under juli.

I augusti fortsätter trenden, men det finns ett stort ljus i mörkret – laddhybriderna.

– De ökade med 32 procent i augusti jämfört med augusti förra året, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden.

Den första juli anlände alltså den nya fordonsskatten. Den påverkar visserligen bara nya bilar, men i bilhandeln märktes effekten direkt. Nybilsregistreringarna minskade direkt under juli jämfört med samma månad 2017. 

Andelen dieselbilar bland de nyregistrerade modellerna minskade samtidigt som laddbara bilar gick åt motsatt håll. De senare ökade med 107 procent jämfört med juli i fjol.

– Vår bedömning är att andelen laddbara bilar kommer att hamna på cirka nio procent för hela innevarande år. Grunden till detta är ett bredare och mer konkurrenskraftigt produktprogram och kundernas vilja att använda fordon med lägre miljö- och klimatpåverkan, vilket stöds av det nya skattesystemet, sa Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

LÄS MER: Alla nya bilar 2018 – 88 modeller 

Volkswagen slår Volvo

Hur har då fortsatt? Hur gick det i augusti?

Jo, personbilsregistreringen minskad med 17,5 procent och lätta lastbilar med 59,3 procent.

– Det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus, som trädde i kraft 1 juli, fortsätter att ha en stark påverkan på bilmarknaden. Många kunder passade på att köpa ”Malusbilar” innan halvårsskiftet och dessutom valde många bilhandlare att registrera på fordon som nu ytterligare drar ner nyregistreringarna. Hittills i år har nyregistreringarna av personbilar ökat med 5,9 procent och lätta lastbilar har ökat med 24,5 procent jämfört med förra året som var ett rekordår, säger Jessica Alenius, vice vd för BIL Sweden.

På topplistan över mest sålda modeller brukar Volvo dominera men för andra månaden i rad är det Volkswagen som dominerar. De tre första platserna tas i tur och ordning av Golf, Passat och Tiguan.

Volkswagen går överraskande bra, faktiskt lite mot strömmen. När personbilsmarknaden minskar med 17,3 procent så ökade VW i stället med 32,9 procent. Totalt 6 040 nybilsregistreringar.

− En riktig rekordmånad, varumärket Volkswagen står utan tvekan starkt på den svenska marknaden! Vi och våra återförsäljare gläds åt att vårt breda modellutbud och våra attraktiva erbjudanden går hem hos de svenska bilköparna, kommenterar Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Det registrerades 676 exemplar av laddhybriden Passat GTE, vilket gör att modellen var klar etta bland de laddbara bilmodellerna. Passat GTE stod i augusti för 28,2 procent av samtliga laddbara bilar.

Volvo som tappade tronen till VW verkar inte deppa alltför mycket över att ”bara” nått 3 082 nybilsregistreringar.

– Vårt mål är att sluta året som marknadsledare med 20 procent i andel. Nu kan vi också se att efter toppen i juni börjar marknaden så långsamt att återhämta sig. Augusti månad är också historiskt en månad med färre registreringar för oss. Våra fabriker har varit stängda. Hela Sverige har varit semesterstängt, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

LÄS MER: Dieselförbud och fordonsskatt – så vill partierna göra med din bil 

Mindre diesel – mer laddbara bilar

Andelen dieselbilar fortsätter att minska, 29,9 procent av de totala nyregistreringarna. Vilket kan jämföras med 47,1 procent i augusti i fjol.

Samtidigt fortsätter det peka rakt uppåt för de laddbara bilarna. Den effekten som den ökade miljöbonusen hade från 1 juli (då den började gälla) håller i sig. Jämfört med augusti 2017 så registrerades det nu 32 procent fler laddbara bilar.

– Vår bedömning är att ökningstakten för laddbara bilar skulle varit ännu högre om det inte varit så långa leveranstider, säger Jessica Alenius.

Lätta lastbilar backar rejält i augusti, 59,3 procent jämfört med augusti 2017, men tunga lastbilar ökar i stället.

– Tunga lastbilar över 16 ton, som inte omfattas av Bonus-malussystemet, ökade med tre procent i augusti, och har hittills i år ökat med 0,6 procent jämfört med förra året som var ett rekordår. Årets augusti är den högsta augustisiffran för tunga lastbilar under de senaste tio åren. Högkonjunkturen i Sverige gör att behovet av transporter ökar, vilket i sin tur medför en ökad efterfrågan på tunga lastbilar, säger Jessica Alenius.