Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 14 dec 2017 16:54

Bildelsstölderna ökar – värst för BMW-ägarna

Polisen ser en ökning i aktivitet hos de internationella ligorna.

Polisen ser en ökning i aktivitet hos de internationella ligorna.

Foto: Montage Fotolia/BMW

Runtom i Sverige stjäls reservdelar från premiumbilar i allmänhet och BMW-bilar i synnerhet. 

En av de drabbade är Sören-Olof Olsson, 66 – vars dotters BMW fick sin ratt stulen natten till måndagen. 

– Det här är en epidemi, säger han. 

BMW har samtidigt vidtagit en rad åtgärder – men påpekar att det rör sig om ett samhällsproblem. 

Under 2017 har Expressen vid ett flertal tillfällen rapporterat om internationella stöldligor som härjar i Sverige. 

I slutet av oktober hade antalet stölder av bilreservdelar ökat med 29 procent – jämfört med samma period förra året. BMW stod då för 60 procent av stölderna. 

För drygt en månad sedan stals delar ur 21 BMW-bilar i Jönköping. Tio dagar senare slog "rattligan" till mot bilhallen i Mörtlösa och utrustning från sex BMW-bilar stals. 

Dessförinnan kom en dyster prognos från polisen: stölder av bildelar från internationella ligor väntas öka.

 

LÄS MER: Kraftig ökning av bildelsstölderna 

 

Sören-Olof Olsson drabbad av BMW-stölderna

Natten till måndagen var det dags igen när en ratt stals från en BMW-bil i Stockholmsförorten Barkarby. Den drabbade var Sören-Olof Olssons, 66, dotter. Han är själv ägare till fyra BMW-bilar, inklusive bilen som dottern kör. 

– Det är något makalöst det här. Det är oroligt att ha en bil. Det första man gör när man går upp på nätterna för att gå på toaletten är att titta ut mot bilen för att se om någon är inne i den, säger han. 

– Jag känner spontant att jag så fort som möjligt ska byta bort de här bilarna så jag slipper känna den här oron. Det här är en epidemi. 

Sören-Olof Olsson och hans dotter har polisanmält händelsen men det är oklart om det just i det här fallet rör sig om en stöldliga. 

Polisen säger dock att de har sett en ökning de senaste åren och att det rör sig om internationella ligor. 

– Den sista tiden har jag en känsla av att det varit en nedgång av bildelsstölder, men det är ändå en negativ utveckling generellt sett. Det är höga stora kostnader för bilägare som drabbas och framför allt försäkringsbolagen, säger Per Åkermark, operativ koordinator. 

 

LÄS MER: Här anmäls flest bilstölder – kommun för kommun 

 

Polisen: Handlar om internationella ligor

Per Åkermark berättar att tjuvarna vanligtvis gömmer stöldgodset i terrängen, för att hämta upp delarna dagen efter. Trots att det finns en marknad inom Sverige så säljs de flesta delarna utomlands. 

– Vi tror att de här reservdelarna är svåra att få tag i i utlandet, exempelvis öststaterna och Ryssland. Det finns en marknad för de här reservdelarna i de här länderna. Det vanligaste är att man stjäl rattar och navigationssystem, säger Per Åkermark. 

Polisen rekommenderar oroade bilägare att se över billarmet, belysningen runt carporten och möjligheterna till att ställa in bilen i ett garage. Även kameraövervakning rekommenderas om det finns möjlighet. 

– Det kan avskräcka och det kan hjälpa oss att få en identitet på gärningsmännen, säger Per Åkermark.  

BMW har sagt att de kommer installera ett larm på Sören-Olof Olssons dotters drabbade BMW-bil, men han vill se fler åtgärder. Han påpekar också att larmet som fanns installerat på en annan BMW-ägares bil som drabbades samma natt hjälpte föga. 

– Vore det rätt och riktigt så skulle BMW stå för allting. Det är inte mer än rätt. Det är bristfälliga konstruktioner då ett larm går att gå förbi, säger Sören-Olof Olsson. 

 

LÄS MER: Polisen varnar: Tjuvarna klipper hål i bilplåten 

 

Slår ut larmet på BMW-bilarna

Polisen har noterat att gärningsmännen har i vissa fall lyckats slå ut larmet på bilarna. 

– Det finns gärningsmannakonstellationer som är kompetenta inom området och har förmåga att slå ut larm så klart, men jag kan inte med säkerhet säga hur de går till väga, säger Per Åkermark. 

"Angående larmfrågan kan vi inte göra en bedömning i det fall du nämner utan teknisk undersökning. Generellt kan sägas att BMW:s larm är mycket effektiva", skriver Oskar Södergren, kommunikationschef på BMW Group Northern Europe, i ett mejl. 

BMW beklagar kunderna som drabbas av stölderna. Oskar Södergren berättar att BMW gör ett flertal saker för att förebygga stölderna så långt det går. Men han påpekar att det rör sig om ett samhällsproblem som polisen "tydligt kopplar samman med organiserade ligor av internationella grova brottslingar som härjar i Sverige". 

"BMW för en kontinuerlig dialog med branschorganisationen, polis och försäkringsbolag och jobbar kontinuerligt med en rad åtgärder för att försvåra stölder", skriver han i ett mejl. 

Efter stöldvågen – BMW vidtar åtgärder

Från och med 1 april 2016 säljs samtliga BMW-bilar med en så kallad DNA-märkning och alla bilar tillverkade från och med 1 november 2016 är rustade med originallarm. Dessutom använder sig BMW av spårsändare i X5-modellen, X6-modellen, M-modellen och 6-/7-serien. I utvalda modeller krypteras även navigationsutrustningen. 

"Utöver det praktiska arbetet med produkterna samverkar BMW med flera andra aktörer för att förebygga stölderna. Som exempel kan nämnas att BMW Sverige avdelat en dedikerad expertresurs som driver dessa frågor i samverkan med Larmtjänst, försäkringsbolag, polis och andra myndigheter", skriver Oskar Södergren. 

Kommunikationschefen förstår frustrationen hos drabbade BMW-kunder. 

"Vi har förståelse för att kunder känner sig frustrerade när den internationella organiserade grova brottsligheten gör sig påmind gång på gång. Det är en del av ett större samhällsproblem som behöver mötas med ökade polisiära resurser och politiska åtgärder", skriver Oskar Södergren.