Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 19 jul 2019 17:00

Bättre, tuffare och snabbare – nya Corvette Stingray C8

1/7

Foto: CHEVROLET

2/7

Foto: CHEVROLET

3/7

Foto: CHEVROLET

4/7

Foto: CHEVROLET

5/7

Foto: CHEVROLET

6/7

Foto: CHEVROLET

7/7

Foto: CHEVROLET

Corvette Stingray C8 har presenterats och nu väntas Chevrolet ta upp kampen med de traditionella supersportbilarna. De har satsat hårdare än någonsin – ikoniska Stingray har vässats till ordentligt. 

Chevrolet Corvette är en ikon inom sportbilsvärlden som få andra bilar kan mäta sig med. Redan 1953 kom första generationen, alltså tio år innan Porsche 911 – den kanske största ikonen av dem alla – dök upp för första gången.

Genom åren har vi sett sju generationer Corvette komma och gå, den ena vackrare än andra, några brutalare än övriga, men alla med en gemensam detalj – föraren har alltid haft motorn framför sig. För det mesta har motorn varit en V8, men i första generationen hade faktiskt instegsalternativet en 3,9 liter stor rak sexa.

Men nu, 66 år efter introduktionen av Corvette, presenteras åttonde generationen Corvette som naturligtvis bär generationsbeteckningen C8. Med denna sprillans nya bil siktar General Motors och Chevrolet högre än någonsin då de har gett sig ut på jakt efter de traditionella supersportbilarna i klassen. Motorn har nämligen flyttat bak och numera har föraren den bakom sig. Nya Corvette, som behåller Stingray-beteckningen, är alltså en mittmotorbil för att få bättre viktfördelning och därmed bättre köregenskaper. Det har även påverkar bilens utseende, trots det är nya Corvette omisskännligt just en Corvette. Den må likna exempelvis en Ferrari, men vissa typiska Corvette-detaljer avslöjar bilen.

Levererar 502 hästkrafter

Under den stora glashuven bak på bilen sitter nya LT2-motorn, en small block-V8 på 6,2 liter som redan i grundutförandet har torrsumpssmörjning med tre tillhörande returoljepumpar. Chevrolet hävdar att det gör bilen än mer duglig för hård bankörning.

V8:an levererar 502 hästkrafter vid 6 450 r/min och 637 newtonmeter vid 5 150 r/min till bakhjulen som drar nytta av kraftfördelningen hos en diffbroms. Det kan jämföras med utgående Corvette Stingray som i grundutförandet har 466 hästkrafter och 630 newtonmeter.

Transmissionen består av Chevrolets första åttaväxlade dubbelkopplingslåda som även kan opereras manuellt via paddlar på ratten. Växelväljaren, som inte är en traditionell ”knopp”, är elektronisk och saknar mekanisk koppling med själva växellådan. Lådan beskriver man som blixtrande snabb.

https://www.youtube.com/watch?v=hGrciDeQMqA

Accelererar snabbare än någonsin

Bilen kan försättas i sex olika lägen – Weather, Tour, Sport och Track samt de två nya lägena MyMode och Z. De två sistnämnda är konfigurerbara av användaren, Z-läget är det bredare där även motor- och växlingskaraktären kan skräddarsys.

Några exakta prestandauppgifter bjuder inte Chevrolet på ännu, men de berättar i alla fall att nya Corvette Stingray utrustad med prestandapaketet Z51 gör 0-60 mph (0-97 km/h), med launch control-teknik, på under tre sekunder. När förra generationen Corvette Stingray kom för sex år sedan gjorde den 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Det har med andra ord hänt en del sedan dess.

Frontsplittern och bakvingen genererar över 180 kilos marktryck för att hålla bilen kvar på vägen, men ibland vill man låta den lyfta lite också. Det har Chevrolet löst genom att man kan öka markfrigången fram med 40 millimeter. 2,8 sekunder senare kan man köra över exempelvis gupp utan att behöva riskera detaljer i fronten. Systemet fungerar i upp till 39 km/h och samverkar med bilens navigationssystem. Upp till tusen positioner där bilens front behöver höjas kan lagras så att bilen själv höjer sig vid dessa platser.

Nya Corvette är 463 centimeter lång vilket gör den dryga decimetern längre än sin föregångare. På bredden mäter den 193,4 centimeter och på höjden 123,4 centimeter. Axelavståndet har vuxit med drygt en centimeter till totalt 272,2 centimeter.

Priset inte avslöjat än

Torrvikten ligger på 1 530 kilo och ”lastutrymmet”, två stycken, rymmer sammanlagt 356,8 liter.

Standardhjulen fram är 19 tum höga och klädda med 245/35-gummin medan de bakre är 305 millimeter breda 20-tummare 30-profil. De bakre fälgarna är elva tum breda, de främre 8,5 tum.

Bakom hjulen sitter 321 millimeter stora bromsskivor fram och 339 millimeter bak, som ökar till 345 respektive 350 millimeter om tillvalet Z51 har kryssats i.

Nya Chevrolet Corvette Stingray börjar tillverkas senare i år som årsmodell 2020. Någon exakt prislapp har inte Chevrolet presenterat, men de avslöjar att priserna börjar under 60 000 dollar, det vill säga knappt 560 000 kronor.

Vid senare tillfälle kommer fler modellversioner att presenteras, bland annat cabrioleten och – inte minst – prestandaversionerna Z06 och ZR1.

https://www.youtube.com/watch?v=hdT1s_ufc0c