Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 16 nov 2018 12:51

Avslöjar: Då kommer Volvo XC40 som laddhybrid

XC40 i laddbar form har efterfrågats länge – nu kommer den.

XC40 i laddbar form har efterfrågats länge – nu kommer den.

1/4

Foto: VOLVO

Laddhybriden Volvo V60 T6 Twin Engine kommer under första kvartalet.

Laddhybriden Volvo V60 T6 Twin Engine kommer under första kvartalet.

2/4

Foto: VOLVO

3/4

Foto: KIA

4/4

Foto: KIA

Efterfrågan på laddhybrider har ökat under hösten.

Och fler och fler modeller får elektrifierade drivlinor.

Volvo börjar sälja sin XC40 T5 Twin Engine efter årsskiftet och under första kvartalet kommer V60 T6 Twin Engine.

Även Kia och Toyota utökar sitt utbud av laddbara bilar.

Det blir under ägarformen Care by Volvo som Volvos nya XC40 med laddhybriddrivlina ska börja säljas. Produktionen inleds direkt efter årsskiftet.

XC40 T5 Twin Engine ska till en början säljas som en Special Edition. I mitten av april inleds produktionen av bilar till modellår 2020. Även då handlar det om en Special Edition. De kunder som beställer en XC40 T5 Twin Engine modellår 2020 tidigt kan räkna med att få bilen lagom till semestern nästa år.

En annan efterlängtad laddhybrid från Volvo är V60 T6 Twin Engine. Där har Volvo trimmat ned prestandan en aning jämfört med T8 Twin Engine för att öka räckvidden och minska förbrukningen.

LÄS MER: 9 bästa laddhybriderna just nu 

Säljstart i februari

V60 T6 Twin Engine kommer att säljas som modellår 2020 vilket betyder säljstart i mitten av första kvartalet 2019 och första leveranser till sommaren.

Volvo ser en allt större efterfrågan på laddhybrider.

– Sedan förra året har registreringarna på laddhybrider från Volvo Cars ökat med omkring 100 procent, säger Volvos press manager Annika Bjerstaf.

Kia har stärkt sin position som landets tredje största bilmärke efter Volvo och Volkswagen, mycket tack vare en ökad försäljning av laddhybrider.

– Vi har ökat vår försäljning och med en marknadsandel på 24 procent hittills i år är vi störst på laddhybrider i Sverige, före Volkswagen och Volvo. Optima och Niro Plug-In Hybrid är nu tvåa respektive trea över bästsäljande laddhybrider i Sverige. Var fjärde laddhybrid som sålts i år är en Kia, säger Kias presschef David Lilja.

– Medan flera andra tillverkare brottas med långa väntetider på sina laddhybrider kan vi än så länge erbjuda omgående leverans på båda våra storsäljare. Tillgängligheten gör att vi vinner mark på den viktiga tjänstebilsmarknaden.

LÄS MER: Långtest av Kia Niro laddhybrid 

87 procent hybrider i höst

Försäljningen av laddhybrider ökar och på vissa modeller har andelen hybrider ökat markant.

– På Niro är det ungefär fifty-fifty mellan vanlig hybrid och laddhybrid, och ingen större förändring efter den 1 juli. För Optima har det sålts fler laddhybrider jämfört med bensin- eller dieselversioner efter att skattereglerna ändrades, andelen Plug-In Hybrid perioden juli-oktober var 87 procent.

Planerar ni att lansera flera laddhybrider under 2019?

– Kia fortsätter att satsa stort på elektrifiering och alternativa drivkällor. Utöver två helt nya elbilar och flera modeller med mildhybridteknik lanseras familjekombin Ceed Sportswagon som laddhybrid under 2019.

Fler laddhybrider även från Toyota

Toyota har än så länge bara laddhybriddrivlina till modellen Prius. Men det kommer fler.

– Det kommer att lanseras laddhybrider i fler modeller vad det lider – kan dock inte säga när eller hur. Överlag har Toyota omfattande utvecklingsprojekt på nya drivlinor, såväl helt batteridrivna som för laddhybrider. År 2030 räknar Toyota med att sälja 5,5 miljoner elektrifierade fordon – varav en miljon ska vara helt utsläppsfria, säger presschefen Erik Gustafsson.

– Vi ser ett stadigt ökat intresse för laddhybrider men vi har också sett ett ständigt ökande intresse för laddhybriden över längre tid. Förändringen av fordonsskatten har gjort att försäljningen av laddbara bilar ryckig, med fåtal leveranser innan förändringen och betydligt fler efteråt, på grund av högre bonus för kunden.