ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Audi visar ny framtidsbil utan ratt

1/7

Foto: Audi

2/7

Foto: Audi

3/7

Foto: Audi

4/7

Foto: Audi

5/7

Foto: Audi

6/7

Foto: Audi

7/7

Foto: Audi

Audi visar ny framtidsbil utan ratt

Modellen Aicon ger oss en fingervisning om vad Audi har för framtidsplaner. 

Elbilen ska kunna köra hela 80 mil mellan laddningarna – på egen hand. 

Ja, den har inte ens ratt eller pedaler. 

På bilsalongen i Frankfurt visar Audi upp framtidsmodellen Aicon.

Och ska vi tro den tyska tillverkaren står bilindustrin inför ett gäng stora förändringar. 

LÄS MER: Här är hetaste bilnyheterna på bilsalongen i Frankfurt  

Känner igen passageraren

Den stora elbilen är självkörande – till den grad att den saknar ratt och pedaler. Aicon har inga av de reglage och knappar som vi är vana vid att se i dagens fordon. I stället blir hela interiören "levande" när en passagerare stiger in. 

Då förvandlas instrumentbrädan till en skärmyta med en personlig informationsassistent som känner igen personen och anpassar alla inställningar i inredningen efter valda preferenser. Igenkänningen går till så att bilen känner av vem som kliver in genom mobiltelefonen. 

I den rymliga kupén – som omges av stora glaspartier – sitter två fåtölj-liknande stolar och en soffa. Där bakom finns ett lastutrymme som sväljer 660 liter. 

LÄS MER: Mercedes-Maybach visar ny superlyxig elbil 

Kommer med mini-drönare som följer dig

De fyra elmotorerna som sitter i Aicon driver varsitt hjul och ger sammanlagt 354 hästkrafter. På så sätt åstadkommer man en variabel fyrhjulsdrift, där kraften till de olika hjulen kan anpassas individuellt. 

I bilen sitter så kallade solida batterier, som ger mer energi än de litiumjonbatterier vi ser i dagens elbilar. Därav den långa räckvidden på mellan 70 och 80 mil. Batterierna ska dessutom kunna laddas till 80 procent på mindre än 30 minuter.

En annan uppseendeväckande nyhet är hur Aicon saknar konventionella strålkastare. Fram och bak sitter digitala skärmytor som består av hundratals pixelsegment. Det gör att ljusbilden kan anpassas på vilket sätt som helst efter rådande trafiksituation. Som exempel kan de utformas som ett par ögon som söker kontakt med förbipasserande bilar eller andra mönster som uppmärksammar fotgängare på fara. 

När passageraren sedan kliver ur fordonet slår den tillhörande mini-drönaren följe och lyser upp vägen.