Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 feb 2019 11:49

Audis nya teknik gör att förare alltid får grönt ljus

Det nya systemet ger föraren avstånd till trafikljusen, information om när de slår om och rekommenderad hastighet.

Det nya systemet ger föraren avstånd till trafikljusen, information om när de slår om och rekommenderad hastighet.

1/2

Foto: Audi

På så sätt ska man alltid kunna pricka grön signal.

På så sätt ska man alltid kunna pricka grön signal.

2/2

Foto: Colourbox

Nästan alla förare borde kunna känna igen sig i den euforiska känslan av att flyga förbi stolpe efter stolpe med grön signal. 

Nu har Audi utvecklat ett system som läser av trafikljusen och hjälper dig att fånga just de ögonblicken. 

– Det syns i bilens display när det slår om så att man kan anpassa hastigheten och hamna i en ”grön våg”, säger Irene Bernald, informationschef för märket. 

Audi uppdaterar sitt trafikljusläsande system, GLOSA, för att förare lättare ska kunna fånga de ”gröna vågorna”. 

Det går till så att bilen är uppkopplad mot stadens centrala system för trafiksignaler via dess inbyggda nätverkstjänst, vilket ger fordonet information om alla närliggande trafikljus kontinuerligt. På så sätt får föraren avstånd till nästa stopp, trafikljusens tidsintervall och rekommenderad hastighet för att alltid pricka grönt. 

– Det syns i bilens display när det slår om så att man kan anpassa hastigheten och hamna i en ”grön våg”. Sen är det här förstås ett förstadium till att bilarna blir mer självkörande och att de kan kommunicera och anpassa hastigheten själva, säger Irene Bernald.

LÄS MER: Sakerna du måste tänka på när du köper bil 2019 

Ska minska stressen

Förutom den uppenbara fördelen – att slippa stå still vid rödljus – kan det nya systemet bidra till att minska köer i anslutning signalerna och sänka bränsleförbrukningen något. Men enligt Audi är huvudsyftet att minska den stress som ofta infinner sig när man fastnar i trafiken.  

Samtidigt varnar biltillverkaren för att tekniken inte ska betraktas som något substitut för att ha god uppsikt framåt och uppmanar förare att hålla hastighetsgränserna, även om de vet att det kanske snart slår om till rött. 

LÄS MER: Alla nya bilar 2019 – hela listan över 117 nya modeller 

Kan komma till Sverige

Än så länge har systemet testats i flera amerikanska städer och den tyska huvudstaden Berlin. Huruvida det går att implementera på andra platser beror på hur infrastrukturen för trafikljusen ser ut. Just nu utreder Audi om det är kompatibelt med svenska städer. 

Modeller som blir aktuella för uppdateringen preciseras inte, men det står klart att det gäller bilar byggda efter juni 2016.