Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 11 apr 2018 11:00

Audi storsatsar med ny teknik och design i Audi A6 Avant

1/3

Foto: AUDI AG

2/3

Foto: AUDI AG

3/3

Foto: AUDI AG

INGOLSTADT. Audi har i många år fått kritik för sin försiktiga design.

Det är slut med det.

Se bara på nya snygga Audi A6 Avant.

För att inte tala om inredningen.

Audis nye designchef Marc Lichte förklarade när han besökte Sverige på hösten 2016 att det var något stort på gång med de nya Audi-bilarna.

Enligt Lichte skulle allt börja med Audi A8 och sen gå vidare igenom modellprogrammet. Vi har redan sett nya A8 och A7 och förstås nya A6 sedan. Men det är med nya A6 Avant som det blir riktigt intressant för svenska bilköpare.

Vid en exklusiv förhandsvisning av den nya modellen nära Audi-högkvarteret i Ingolstadt får jag detaljstudera den nya bilen.

Designchefen för A6 Parys Cybulski berättar om detaljerna och linjerna. Det börjar med bilens front som blivit mycket tydligare. Det här är Audis allra första kombi med den designfilosofi som Marc Lichte ritat fram.

Grillen är tydligt markerad och en stor skillnad jämfört med tidigare modeller är bilens tydlighet i varje linje. Det är skarpare veck, det är djupare detaljer för att skapa en tredimensionell känsla och det är enkelt att se hur bilen ser ut även på långt håll.

Tidigare har Audis något försiktiga design smält samman till en enda form, inte minst på håll.

LÄS MER: Vi testar snabba Audi RS4 Avant 

Bagageutrymmet sväljer 565 liter

Se bara på den tydliga taklinjen på Audi A6 Avant. Genom att göra bilen längre kan bakrutan luta lite mer framåt. Det betyder att det går att skapa en fin taklinje utan att ge avkall på utrymmet i baksätet. Det betyder också att bagageutrymmet sväljer hela 565 liter. 

Jag provsitter baksätet och kan intyga att det är väldigt bekvämt med mycket bra benutrymme och bra takhöjd.

När jag flyttar till förarplatsen möts jag av Audis nya instrumentering med totalt tre stora bildskärmar. Här finns massor att utforska. Inte minst den nya MMI – alltså gränssnittet mellan förare och bil – som helt och hållet anpassats efter vårt sätt att använda vår smartphone.

SE MER: Så fungerar Audis 48 V-hybrider

Skärmen blir en skrivplatta

Skärmen längst ner i mittkonsolen förvandlas till en skrivplatta där jag bland annat på frihand kan skriva in adressen till navigatorn.  Jag kan också direkt på bildskärmen ovanför snurra på bilen för att se exakt hur nära jag är vid en parkeringssituation och jag kan genom att svajpa eller scrolla för att ställa in rätt temperatur.

Jag testar också röstkontrollen som direkt lyder mitt kommando att starta rattvärmen eller sänka temperaturen i kupén.

Audi förändrade bilvärlden med sin MMI och tillsammans med Mercedes är Audi på väg att förändra vårt sätt att "prata" med våra bilar än en gång. Jag har ännu inte testat Mercedes nya operativsystem som visats i nya A-klass men är mycket imponerad över hur Audi hanterat att nå en balans mellan säkerhet, funktion och design.

Redan i nya A8 såg vi hur Audi presenterade 48 Volts mildhybrider och den satsningen går vidare i nya A6-programmet. 48 Volts mildhybrider är enkelt uttryckt en bil som kan spara ännu mer rörelseenergi till ett batteri för att sen kunna använda energin till exempel vid långsam körning eller vid frihjulskörning i hög fart. 

Hela bilvärlden kommer att följa Audis exempel med 48 Voltshybrider och det är intressant hur snabbt Audi lyckats introducera tekniken till båden bensin- och dieselbilar.