Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 15 apr 2019 16:08

Andreas Tesla kan ha Sveriges roligaste regplåt

Andreas Felldins Tesla Model S väcker uppmärksamhet ute på vägarna, bland annat tack vare registreringsskylten.

Andreas Felldins Tesla Model S väcker uppmärksamhet ute på vägarna, bland annat tack vare registreringsskylten.

1/2

Andreas Felldin

Andreas Felldin

2/2

Foto: PRIVAT

När Andreas Felldin kör sin Tesla Model S ute på de svenska vägarna hajar en hel del till när de ser bilens registreringsnummer. 

”OIL LOL” har väckt en hel del engagemang.

– Allt ifrån skratt till nästan hat. Men jag ser det som en kul grej bara, säger IT-företagaren Felldin.

Allt om Bilar har tidigare skrivit om registreringsskyltar som stoppats av Transportstyrelsen – eller sådana som slunkit igenom. Det är vanligt förekommande fenomen, helt enkelt.

Men roliga registreringsskyltar? Nja, och det beror inte på att det inte försöks. Men oftast är ju de personliga nummerplåtarna på bilar alltför personliga för att andra ska förstå – eller så är det bara inte roliga.

Andreas Felldin i Stockholm har en registreringsskylt som både är rolig och ett inlägg i elbilsdebatten.

”OIL LOL” engagerar människor där har kör fram. (Oil=olja, LOL=laugh out loud, skratta högt.)

– Jag har den för att skoja lite med den traditionella big-oil-industrin. Fått en hel del reaktioner. Allt ifrån skratt till nästan hat, säger Andreas Felldin.

Han har haft sin Tesla Model S P85D sedan 2015.

– Jag köpte den mest för att det var första bilen som på allvar visade vad elbilar kan göra. Och pengarna från inköpet hjälpte till att utveckla Model 3 vilket jag tyckte var en viktig parameter när jag skaffade den.

LÄS ÄVEN: Rekordmånga svenskar köper elbil efter nya Teslan

Det kan bli eldriven Volvo nästa gång för Andreas

Det är tydligt att han gillar elbilar. Och Tesla.

– Gillar att de sätter fart på Volvo och tyskarna bland annat. De hade aldrig byggt elbilar om inte Tesla gjorde det. Och det jag gillar i övrigt med Tesla är att de släpper patenten fria och att de vill påskynda övergången till hållbar energi.

– Men nästa gång kan det helt klart bli en Volvo. Eller en tysk. Eller nåt annat. Så länge de är hyfsat i nivå med Tesla. Många alternativ kommer. Jag själv är mycket imponerad av Kia e-Niro.

Märker du av den ännu inte så utbyggda ladd-infrastrukturen?

– Under fyra år har det aldrig varit ett problem. Alls. Jag var faktiskrt väldigt nervös över det när jag började fundera på Model S 2014. Superchargernätverket är okej utbyggt även om det finns lite hål i Norrlands inland, men bilen är för smart för att bli tom på batteri. Sen har infrastrukturen fullkomligen exploderat på sistone.

Registreringsskylten, som även finns i liknande varianter över världen, tycker han kanske inte att alla ska ta så allvarligt.

– Jag ser det som en kul grej bara. Vill inte klappa fossilbilister på huvudet men Tesla verkar ibland provocera något oerhört.

LÄS ÄVEN: ”Elon Musk, nu har du väl ändå sålt din själ”