Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 17 jan 2019 09:36

Andreas får inte ladda sin elbil hemma: "Absurt"

Andreas framför sin Tesla i garaget – där han inte får ladda elbilen.

Andreas framför sin Tesla i garaget – där han inte får ladda elbilen.

1/2

Foto: Privat

Andreas Lindblads Tesla Model S som han köpte för ungefär två år sedan.

Andreas Lindblads Tesla Model S som han köpte för ungefär två år sedan.

2/2

Foto: Privat

För två år sedan köpte Andreas Lindblad en Tesla Model S för att smidigt och miljövänligt kunna pendla till jobbet.

Men han får inte ladda bilen hemma vid radhuslängan där han bor.

– Det känns fruktansvärt illa, säger han.

Innan han köpte sin Tesla undersökte Andreas Lindblad hur han skulle kunna ladda bilen hemma, under natten. Till slut kom han överens med samfällighetens styrelse om att han skulle få bygga om sitt uttag för motorvärmare så att det skulle gå att ladda elbilen där. 

– Det var ingen optimal lösning, men det skulle i alla fall gå att ladda bilen hemma, säger han.

Han gjorde om uttaget och fick ladda bilen hemma, men efter två år satte styrelsen stopp. De hade varit i kontakt med jurister som menade att han inte får ladda elbilen där, och att han genast måste återställa förändringen.

– Det känns fruktansvärt illa. Det är absurt att år 2019 i princip bli förbjuden från att köra elbil på grund av regler från stenåldern, säger Andreas Lindblad. 

Styrelsen hävdar att de bara följer de lagar som finns.

– Vi är bakbundna av lagar och regler. Låter vi honom sätta in något annat där det ska vara en motorvärmare så bryter vi i styrelsen mot lagen, säger styrelsens ordförande Birgitta Jansson till Mitt i Järfälla.

Får inte ladda elbilen – på grund av anläggningsbeslut

Reglerna styrelsen hänvisar till är de så kallade anläggningsbesluten. De kommer till när föreningen grundas och reglerar vad samfälligheten får göra.

– Det fungerar inget vidare att ha en elbil när man bor i en samfällighet. Ofta kom anläggningsbesluten till när långt innan elbilar ens var ett alternativ, säger Andreas Lindblad.

Men det finns samfälligheter som godkänt elbilsladdning utan att ha ändrat i anläggningsbeslutet. Till exempel genom att utöver motorvärmaruttag montera uttag för laddning av elbil och kalla det för ”utvecklad motorvärmare”.

– Jag hoppas att denna fråga tas tag i av beslutsfattare på nationell nivå, de här gamla reglerna som direkt motarbetar omställningen till eldrift rimmar oerhört dåligt med Sveriges målsättningar, säger Andreas Lindblad.