Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 jan 2019 10:34

Alla nya bilar 2019 – hela listan över 117 nya modeller

Elbilar och laddhybrider.
Ännu fler suvar.
En och annan sportbil och lyxbil.
Bilåret 2019 är redan i gång och bilbranschen laddar med många nya produkter.
Vi har listat hela bilåret 2019 – från Abarth till Volvo.
Här är alla nya bilar 2019, alla 117.

1. Abarth 595 Pista

Fiat-importören väljer att plocka Pista-versionen av Abarth 595 till Sverige. Pista är italienska för racerbana vilket ger en fingervisning om vad det handlar om. 595 Pista har en turbomotor på 1,4 liter och 160 hästkrafter i den lilla bilen betyder en sak: krutpaket. Sedan tidigare finns Abarth 595, 595 Turismo och 595 Competizione, 178 hästkrafter, i modellprogrammet som också omfattar ett antal Abarth 124-versioner.


2. Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo planerar fler Stelvio-versioner för att på något sätt väcka liv i modellprogrammet igen. När Stelvio lanserades på Alfas nyutvecklade plattform sas det att det skulle komma någon slags elektrifiering av drivlinorna. Men hittills har det inte kommit några konkreta uppgifter om varken mild- eller laddhybridversioner av Stelvio.


3. Alfa Romeo Giulia

Precis som för Stelvio så ska det komma fler versioner av snygga sedanen Giulia. Vi hoppas på en laddhybrid och även en vanlig mildhybrid skulle duga. När Alfa Romeo säger att det kommer specialversioner kan det också handla om rena designnyheter. Kanske är det dags för en Giulia F1?


4. Alpine A110

Alpine A110 är med som en av sju bilar i finalen av Car of the Year 2019. Och den snygga och körglada modellen är också klar för lansering i Sverige – äntligen. Priset ligger på lite drygt 500 000 kronor men då får du en väldigt rolig liten sportbil. Välj trackläget och njut av ljudet och kraften från den fyrcylindriga turbo på 1,8 liter.


5. Aston Martin DBS Superleggera Volante

Foto: Carpix

Aston Martin har valt att låta DBS komma tillbaka i modellportföljen och vad passar väl bättre än att också vässa designen. Snygga Superleggera ska under det här året dessutom få en version med cabriolet. Utan tak ges möjlighet att höra vrålet från V12-motorn ännu lite bättre och det tackar vi förstås inte nej till. Modellen ersätter Vanquish Volante. Den mjuka toppen spar vikt och ger dessutom aningen mer plats i bagageutrymmet. Jo, det blir lite billigare att bygga också.


6. Audi RS Q3

Foto: Carpix

Audi har fått mycket beröm för sin mellanstora suv Q3. Men är det någon kritik som sipprat fram mellan raderna är det att bilen saknar personlighet. Den är nästan för bra. En RS-modell kan förstås höja blodtrycket en aning. Dne femcylindriga 2,5-litersmotorn från RS3 flyttas rakt av till Q3. Det betyder 335 hästkrafter och lägg till några designdetaljer som ska visa att det handlar om en prestandamodell. Större bromsar och rejälva luftintag och avgasrör brukar känneteckna Audis RS-bilar.


7. Audi e-tron Sportback

Hösten 2018 handlade mycket om Audis elbil e-tron. Den sena lanseringen och testkörningar både i Afrika och på den arabiska halvön resulterade i höga betyg och massor av beröm. Audis nya elbil kommer till handlarna under våren och ska dessutom kompletteras med den ännu lite snyggare e-tron Sportback. Det är en lite sportigare version av e-tron-suven men förstås med samma drivlina.


8. Audi A6 Allroad

Foto: Carpix

Med en ny A6:a ute på vägarna redan dröjer det inte länge innan vi får se även en ny A6 Allroad. V90 Cross country-rivalen får ny design fram och bak för bättre vinklar och därmed bättre markfrigång. Fjädringen anpassar sig automatisk efter underlaget. Drivlinorna speglar dem i vanliga A6 förstås men med fyrhjulsdrift på alla Allroad.


9. Audis S-modeller

Foto: Carpix

2018 började Audi sälja flera nya modeller och i år kommer några av dem att få syskon i form av prestandabilar i S-serien. Det blir säljstart i år för S4, S5, S6 och S7. S6-bilarna förses med egna designdetaljer och under huven används motorer med lite mer effekt. S6 får till exempel en V6:a på 2,9 liter och 450 hästkrafter. Det blir dubbelturbo, fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Gamla S6 hade en fyraliters V8:a på 450 hästkrafter. Samma motor lär finnas till S7. S5 och S4 får också V6-motor men på 345 hästkrafter.


10. Audi A4

Audi har gjort en mindre ansiktslyftning inför modellår 2019 och på utsidan är det verkligen inte lätt att se skillnad på den nya jämfört med den gamla modellen. Drivlinorna är desamma och det är bara små skillnader i interiören. Förändringarna gäller både kombi och sedan och rakt igenom hela A4-familjen. Nya Audi A4 har redan börjat säljas hos svenska Audi-handlare.


11. Audi Q7

Foto: Carpix

Audis stora suv Q7 har sålts i nuvarande skick sedan 2015 men i år är det dags för en lättare ansiktslyftning. Den nya designen påminner om nya A8, A6 och Q8 vilket betyder en lite sportigare look. Tittar vi in i Q7 så hittar den i dag äldsta Audi-designen med en fristående bildskärm. Det ryktas att Audi investerat stora belopp för att fixa till instrumenteringen så att även den ska nå A8-nivå. Lyckas Audi med det kan de förlänga livslängden på stora Q7 med ett par år. Problem med nya WLTP-certifieringen kan betyda att vi tvingas vänta lite på dieselhybriden.


12. Audi Q4

Foto: Carpix

Audi har ett brett modellprogram men det hindrar dem förstås inte att bygga ännu mer nytt. I år ska en Q4 lanseras. Den coupéliknande suven byggs på samma plattform som nya Q3 och ska då förstås också dela design och drivlinor med samma modell. Nya Q4 ska konkurrera med BMW X4 och Mercedes GLC Coupe.


13. Audi R8

Mer kraft och lite sportigare och tuffare design. Så går det att sammanfatta Audis lätta ansiktslyftning av sportbilen R8 inför modellåret 2019. V10-motorn på 5,2 liter har trimmats till hela 562 hästkrafter. Det är 30 mer än förra modellen. Men för R8 Performance är ökningen bara nio hästkrafter, till 612. Även chassi och styrning har trimmats en aning men där krävs det en del av föraren för att verkligen upptäcka skillnaderna.


14. Audi TT

Audi uppdaterar även den lilla sportbilen TT inför modellåret 2019 men första leverans under våren. Det blir relativt små yttre förändringar på TT. Det är lite nya luftintag och mindre detaljer som förändrats. Under skalet får alla bensinmotorer partikelfilter och du kan välja mellan sexstegade manuella eller sjustegad dubbelkopplingsautomat. Ja, förutom TTS så får automat som standard. Audi har lagt in lite mer utrustning i sina paket och därmed blir TT i praktiken lite billigare.


15. Audi RS5 Sportback

Audi visade sin fräcka RS5 Sportback i USA allra först men under våren är det debut i Europa och Sverige. Under huven sitter den fina 2,9-litersmotorn vi hittar i de större S-bilarna och även här blir kraftuttaget 450 hästkrafter. Vi som testkört RS5 Coupé vet att det här är en riktigt trevlig bil och med lite mer plats i baksätet och fyra dörrar blir det en snabb familjebil. Det är också debut för Sportback och RS i kombination.


16. Bentley Flying Spur PHEV

Foto: Carpix

V6-motor med elektrifiering blir framtiden för Bentley Flying Spur. V6-laddhybriden har plockats från Porsche Panamera 4 E-hybrid vilket betyder att Bentley inte använder sig av hybriddrivlinan från familjekompisen Bentayga. Modellen ska börja säljas så snart WLTP-siffrorna är klara. V6:an blir också den på 2,9 liter och inte den treliters-V6:a som också finns inom VW-koncernen. Anledningen sägs vara att 2,9-litersmotorn kan trimmas till ett högre effektuttag.


17. Bentley Continental GT PHEV

Det förekommer lite olika uppgifter om vilken V6-motor som till slut ska användas av Bentleys nya generation av laddhybrider. Men det hetastte tipset är ändå att det blir samma 2,9-litersmotor som sitter i Flying Spur som också letar sig till CGT. Och det blir laddhybrid för att trycka ner förbrukningen så gott det bara går. Ändå rätt fråckt att kunna glida fram ljudlöst på el i en sån här lyxig bil. Säljstart under året men först när WLTP-testerna är klara.


18. BMW iX3

BMW har redan öppnat orderböckerna till sin nya elbilsversion av X3, döpt till iX3. För 15 000 kronor får du en plats i den kö som ska kunna resultera i leverans under nästa år. Elmotorn ska leverera hela 270 hästkrafter och med ett batteri på 70 kWh blir räckvidden, enligt WLTP-mätningen, drygt 40 mil. Den nya elbilen kommer att visas flitigt på mässor och salonger under året.


19. BMW X3 M

Foto: Carpix

BMW har börjat sälja sin nya X3 sedan en tid tillbaka men det modellprogrammet ska utökas med en elbil samt, förstås, en M-variant. Här är nya X3 M utan mycket av den kamouflering som tidigare dolt formerna. I nya X3 M och X4 M ska BMW:s nya sexcylindriga turbomotor debutera. En motor som också ska sitta i M3 och M4. X3 M ska börja byggas i år inför modellåret 2020.


20. BMW Z4

Foto: DANIEL KRAUS

Vi har hört mycket om BMW:s och Toyotas gemensamma sportbilsprojekt. Och nu ska äntligen bilen ut på vägen. I mars är det tänkt att nya BMW Z4 ska lanseras i Sverige. Värstingversionen blir en Z4 M40i med en treliters sexcylindrig motor på 340 hästkrafter. Priset för M40i i Sverige är från 634 900 kronor. Men det finns något billigare varianter också. För 452 900 kronor får du en fyrcylindrig motor på 197 hästkrafter och BMW:s fina åttastegade automatväxellåda.


21. BMW X7

BMW:s suvprogram växer med en sjusitsig suv döpt till X7. Det blir lansering i Sverige i oktober men orderböckerna öppnas redan i mars. X7 är över fem meter lång för att ge bästa möjliga plats i båda baksätesraderna. Mycket av designen känns igen från nyligen visade X5 och på insidan får X7 såklart den senaste generationen av BMW:s informationssystem och gränssnitt mot föraren. Importören har redan satt prisnivåerna för Sverige. Intressantast är X7 xDrive40i som kostar från 872 800 kronor. Under huven sitter då en sexcylindrig motor på 340 hästkrafter. Och ja, det är samma sexa som finns i flera BMW-bilar. Värstingen heter X7 M50d med ett frånpris på över en miljon kronor.


22. BMW 3-serie

Foto: BMW

BMW står mitt i ett modellbyte av sin bästsäljare 3-serien. Nya 3-serien är byggd på en helt ny plattform. Förrförra 3-serien hette på BMW-språk E90 och den förra, utgående modellen, F30. Den nya modellen heter internt G20. 3-serie har blivit större och rymligare och fått en helt ny typ av instrumentering. Vill du titta lite på hur det ser ut i nya 3-serien kan du besöka en handlare och titta in i en X5. Då ser du samma typ av design på bildskärmar och mittkonsoll som i 3-serien.


23. BMW 1-serie

Foto: Carpix

Efter att BMW redan lanserat en 2-serie Active Tourer, en X2 och en X1 är det dags för nästa framhjulsdrivna modell. Tredje generationens 1-serie ska vara redo att döma de testbilar som rullat så kan det bli premiär för en ny 1-serie redan under våren. Men BMW har ett tufft modellår och möjligen dröjer lanseringen till andra halvåret. En ny plattform betyder mer innerutrymme, mindre vikt och effektivare drivlinor. Många ser fram emot en M140i med samma motor som X2 M35i. Jo, det kan förstås betyda ett namnbyte till M135i.


24. BMW 7-serie

Stora och lyxiga 7-serie kommer att uppdateras under våren och bör dyka upp i svenska bilhallar före sommaren. Det blir flera designförändringar för att 7-serie ska hänga med utseendet på nya X5 och X7. 7-serien kommer att bli lite tuffare och framför allt får den BMW:s nya, större, grill. Precis som tidigare ska det gå att köpa en version med längre hjulbas. Motorerna vässas och det kommer också en laddhybridversion av 7-serie.


25. BMW 2-serie Gran Coupe

Foto: Carpix

En ny modell i BMW-programmet är 2-serie Gran Coupe. Modellen ska i praktiken ersätta 2-serie coupe och bygger vidare på BMW:s framgångsrika "storcoupe-familj". Modellen ska bli en direkt konkurrent till Mercedes framgångsrika CLA. Förutom de vanliga motorerna från 1-serien ska också fina motorer från X2 och X1 monters i de dyraste varianterna.


26. BMW X6

Foto: Carpix

Under 2018 visade BMW som bekant sin nya X5. Och en naturlig efterföljare är förstås syskonet X6. I slutet av 2019 väntas BMW plocka av kamoufleringen på den X6 som synts ute på testvägar i norra Sverige hela vintern. Drivlinorna speglar de från X5 och designen kommer förstås också att följa efter. Därmed ska X6 också få den nya stora grillen som finns på BMW:s nya modeller. Jo, det kan bli riktigt groteskt på den bilen. Men kanske kan fram- och bakdel på X6 äntligen få samma dimensioner. Designen blir det mest spännande med suven som startade en helt ny coupetrend.


27. BMW 8-serie cabriolet

Foto: Carpix

Redan i höstas visade BMW sin nya 8-serie och ni har redan kunnat läsa flera tester av modellen. Förutom en värstingversion döpt till M8 ska BMW lagom till sommaren rulla fram en 8-serie cabriolet. Och vem vill inte ägna sommaren till att åka runt och lyssna till sången från en V8 på 530 hästkrafter?


28. Cadillac XT4

Foto: Carpix

General Motors har mer eller mindre lämnat Europa i och med försäljningen av Opel och nedmonteringen av importen av Chevroletbilar. Men Cadillac finns kvar och strategin tycks vara att bygga långsamt och från grunden och hoppas att internetförsäljningen tar sån fart att Cadillac kan dra nytta av sitt varumärke och inte behöver investera i ett stort nät av återförsäljare och verkstäder. Ny för modellåret är suven XT4. Cadillac passar på att introducera en ny motor i XT4. Det är en fyrcylindrig tvålitersmotor på 237 hästkrafter och cylinderavstängning för att sänka bränsleförbrukningen. Jag hoppas at XT4 på något sätt letar sig till Sverige, låt vara som privatimporterad.


29. Citroën C5 Aircross

Citroëns nya mellanstora suv är en av sju bilar i finalen av Car of the Year 2019. Lite överraskande med tanke på att syskonbilen Peugeot 3008 vann samma pris 2017 och det är sällan som "kopior" uppmärksammas. Men är det någon gång det ska göras så är det kanske med C5 Aircross. Citroën har fullföljt sin nya designstrategi med en avskalad design både på in- och utsidan. Dessutom ger Citroëns nya fjädring bilen en väldigt fin komfort. C5 Aircross har testkörts av biljournalister men vi väntar fortfarande på de svenska priserna för bilen. Det borde komma under våren.


30. Cupra Ibiza

Ni kanske undrar vad det här är för märke? Ska det inte Seat Ibiza Cupra? Nja, egentligen inte. Inte nu längre. Seat har hängt på trenden att skapa ett eget bilmärke för sina allra dyraste modeller. Cupra-bilarna har länge varit värstingarna i Seatfamiljen och nu bryts efternamnet för att stå på egna hjul. Först ut är Cupra Ibiza – som visats i konceptform på flera bilsalongen. Motorn hämtas från Volkswagen Polo GTI och designen har förfinats för att sticka ut jämfört med en vanlig Ibiza. Seat bygger flera av VW-gruppens sportbilar på sin anläggning utanför Barcelona så det finns bra med kunskap för att få till ett stabilt och kvickt chassi. Det här kan bli en riktigt rolig bil att köra.


31. DS3 Crossback

PSA-gruppens färskaste bilmärke är DS. DS-bilarna ska bli gruppens mest exklusiva och bli det märke där den nya tekniken testas och sjösätts allra först. Men till att börja med handlar det mycket om att bygga upp ett nytt modellprogram. DS3 Crossback är en liten suv med sina dryga fyra meter i längd. Det är DS version av Citroën C3 Aircross och Opel Crossland X. DS har tappat en del av sin försäljning de senaste åren efter en snabb uppgång vid lanseringen. De nya och väldesignade suvarna ska ändra på det. DS7 Crossback har fått sällskap på finhyllan av DS3 Crossback.


32. DS3 Crossback E-tense

DS3 Crossback får en helt eldriven version och då med efternamnet E-tense. Bilen byggs på samma nya plattform för elbilar som eldrivna Peugeot 208 och Opel Corsa. Men med tanke på den starka suvtrenden så kanske det blir E-tense som blir den stora framgången i den familjen. Räckvidden för E-tense ska nå över 30 mil, enligt WLTP-körcykeln, från batteriet på 50 kWh. Vi hoppas på debut i Sverige direkt efter sommaren.


33. DS7 Crossback E-tense

Nya DS7 Crossback är en riktigt trevlig bekantskap. Och nu breddas DS7-programmet med en fin laddhybrid. Räckvidden på el ska ligga på cirka fem mil och toppfarten på el blir hela 135 km/tim. Det betyder att du både kan pendla och hänga med bra i trafiken med en helt eldriven DS7 Crossback. Drivlinan blir densamma som i Peugeots kommande laddhybridversion av 508.


34. Fiat 500

Fiat har annonserat en ny femårsplan där det avslöjades att Fiats modellprogram kommer att snurra runt 500. Och kanske är det klokt med tanke på att det här är Fiats klart mest framgångsrika modell de senaste åren. Det kommer ingen helt ny Fiat 500 utan istället förbättras motorerna och Fiat satsar på flera specialversioner. Vi hoppas att flera av dem letar sig till de svenska Fiathandlarna. Fiat ska på samma sätt sälja fler specialversioner av 500X.


35. Fiat Tipo

Tipo är en av få Fiatmodeller, förutom 500, som överlevt den nya femårsplanen. Och här gäller samma strategi: i väntan på en helt ny Tipo säljs fler olika versioner. Pris och paketering blir Fiats sätt att kränga Tipo under 2019.


36. Ford Mondeo hybrid

En lätt uppdaterad Ford Mondeo visades på bilsalongen i Bryssel i januari 2019. Det var en relativt blygsam premiär av en så viktig bil. Den nya Fordkombin får några mindre designförändringar, ny grill, nya lyktor och det vanliga, men den för oss stora nyheten sitter under huven. Ford plockar i en ny hybriddrivlina i Mondeo kombi. Bensinmotorn på två liter arbetar tillsammans med en eldrivlina med ett batteri på 1,4 kWh. En ny effektfördelningsväxellåda ska se till att de två drivlinorna arbetar bra tillsammans och att elmotorn kapar topparna på bensinarens förbrukning.


37. Ford b-suv

Foto: Carpix

Ford arbetar i hemlighet med en ny lite mindre suv. Om det blir ett nytt namn eller om Ford använder sitt gamla namn EcoSport är inte känt. Men med tanke på hur hårt EcoSport sågats i olika biltester kanske det är klokt att hitta på något helt nytt för den här helt nya bilen. Plattformen från Fiesta-familjen ska användas och designen påminner till en del av det vi sett på de nya Lynk & Co-bilarna, alltså ett lite snällare ansikte och lite rundare former baktill. Jag hoppas att Ford hinner presentera sin nya suv framåt hösten.


38. Ford Edge

Så sent som 2016 kom Ford Edge till Europa. Men det är redan dags för en modernisering och uppdatering. Fords stora suv har förstås fått uppdaterad design både på in- och utsidan. För ögat är en ny växelväljare den stora nyheten. Under huven monteras en ny diesel med dubbelturbo och du kan få fyrhjulsdrift om du vill. Däremot ser det inte ut att bli någon Edge med bensinmotor. Ford har utvecklat flera nya förarassistanssystem. Ford Edge börjar säljas i Sverige under våren.


39. Ford Kuga

Det var inte så länge sedan Ford visade en ansiktslyft Kuga men utvecklingen går snabbt och redan i slutet av det här året kan vi få se nästa generation av Kuga. Det är troligt att vi då får se flera former av elektrifiering av drivlinan och kanske, kanske kan Fords nya eldrivlina leta sig fram även till Kuga.


40. Ford Focus Active Wagon

Foto: Carpix

Ford repriserar sin modellstrategi för Fiesta på Focusfamiljen. Det betyder en Active-version – eller om vi pratar Volvospråk, en crosscountry. Och självklart handlar det om kombin som får högre markfrigång och lite fräckare designdetaljer. Active Wagon blir den Focus som passar allra bäst för svenska bilköpare. Drivlinorna speglar de i det vanliga Focusprogrammet.


41. Ford Focus ST

Foto: Ford

Med en ny Focus på banan är det givet att Ford vässar en ST för racerbanan. Nya Focus ST börjar säljas i år med en fyrcylindrig EcoBoostbensinare på två liter och över 250 hästkrafter. Ja, det pratas till och med om 275 hästkrafter. Golf GTI, Hyundai i30 N och Renault Megane RS har därmed fått tuffast möjliga konkurrens bland busbilsåkarna våren 2019.


42. Ford Ranger

Ranger är Europas mest sålda pickup och modellen förnyas under våren. Det blir uppdaterad interiör med Fords Sync3 och FordPass Connect som gör bilen uppkopplad och till en wifi-hub. Integrerad åttatums pekskärm ingår också och Ford vässar pickupen med flera säkerhets- och assistanssystem. En tvåliters EcoBluediesel med selektiv katalytisk reduktion och en tiostegad automatlåda är nyheter under motorhuven.


43. Honda Jazz

Foto: Carpix

En ny plattform ska få fart på den tidigare rätt mesiga och anonyma Honda Jazz. Jazz som haft svårt att konkurrera med de rena småbilarna som Volkswagen Polo och Skoda Fabia. Jazz har inte hängt med vad gäller köregenskaper men har å andra sidan hyllats för en praktisk och användarvänlig förar- och passagerarmiljö. Jazz har länge ansetts vara en liten familjebil istället för en ren liten småbil. Jazz säljs med en 1,3-liters bensinmotor och den nya plattformen tillåter lite längre hjulbas och därmed ännu mer innerutrymme. Nya Honda Jazz kommer att visas i slutet av året.


44. Honda HR-V Sport

Nya HR-V Sport får en ny 1,5-liters VTEC-motor med turbo på 182 hästkrafter. Även chassi och fjädring kommer att uppdateras till modellåret 2019. Enligt Honda betyder efternamnet Sport ännu lite mer prestanda, några nya designdetaljer. Motorn är hämtad från Honda Civic. Honda har också utvecklat en speciell styrning till HR-V Sport. Våren 2019 ska HR-V Sport finnas hos svenska bilhandlare.


45. Honda CR-V Hybrid

Under våren börjar Honda att sälja sin CR-V med en ny hybriddrivlina. Batteriet är på endast 1 kWh vilket betyder att bensinmotorn på 145 hästkrafter får hjälp med effekten men att räckvidden på bara el blir begränsad. Två elmotorer bidrar ändå med effekt och den totala uteffekten är hela 184 hästkrafter. Eldrivlinan bidrar till att Honda kan plocka bort automatväxellåda och använda direktransmission. Du använder knappar för att bestämma om du vill köra framåt eller bakåt.


46. Honda Urban Ev

Foto: Carpix

Urban Ev visades som konceptbil på bilsalongen i Frankfurt 2017. Och redan i år ska Hondas elbil göra premiär i bilhallarna. Precis som Audi e-tron kommer Urban Ev utan vanliga backspeglar. Istället används kameror och bildskärmar inne i bilen för att visa vad som finns bakåt vid sidan. Vi har när det här skrivs inte fått några siffror på batteristorlek och räckvidd men räkna med cirka 30 mil från den lilla småbilen.


47. Hyundai i30 N Fastback

Hyundais nya prestandabilssatsning växer med en ny version av den i30 N som visades redan förra året. Efternamnet Fastback betyder en sluttande taklinje på fyradörrarsbilen. Två effektuttag erbjuds då du kan välja på 250 och 275 hästkrafter. Om du vill ha lite mer skrymmande last med dig i sportbilen – varför du nu ska vilja det – så är det lite lättare att plocka i saker under den stora bakluckan/bakvindrutan.


48. Hyundai Palisade

Jo, vi plockar med den här stora suven trots att den i dagsläget inte är aktuell för Sverige och Europa. På bilsalongen i Los Angeles visade Hyundai en stor sjusitsig suv – en klart större bil än den Santa Fe som är den största suv Hyundai säljer i Europa. Under huven använder Hyundai en V6-motor på 3,8 liter. Många är nyfikna på den här typen av bil och bli inte förvånad om den privatimporteras till Sverige av någon pigg handlaren.


49. Hyundai Kona PHEV

Hyundai har redan hunnit lansera flera versioner av sin lilla suv Kona. Hetast i Sverige under våren kommer kanske Kona Electric vara men jag gissar att många också kommer att kika på den här modellen – en laddhybridversion av Kona. Därmed har Hyundai rakt av kopierat drivlinorna i syskonbilen Kia Niro. Den testbil som setts ute på vägarna har också haft en uppdaterat instrumentering men en ny placering av knapparna runt bildskärmen. Drivlinan hämtas från Hyundai Ioniq. Kona PHEV borde nå handlarna i Sverige under året.


50. Jaguar XE

Jaguar vill hänga med i premiumklassen bland sedaner och planerar i slutet av året en ansiktslyft XE. Det blir nya led-lyktor fram och bak och något förändrade stötfångare. På insidan blir det också en lättare modernisering och troligen satsar Jaguar på en del teknik för självkörande. En stor nyhet är den nya växelspaken då Jaguar nu väntas gå ifrån snurrvredet för en mer traditionell växelspak. Samma förändring sker i flera av koncernens bilar. Jaguar kommer att få elektrifierade drivlinor och precis som många andra satsar Jaguar på 48 Voltsystem. Vi hoppas få se bilen på bilsalongen i Genève i mars.


51. Jeep Renegade

Jeep försöker hålla liv i suven Renegade med nya versioner och ny paktering. Det blir också ett par mindre designuppdateringar på modellen som är den Jeep som säljer allra bäst i Europa. Jeep visade Renegade för första gången 2015 och den uppdaterade versionen fick debutera på bilsalongen i Turin förra sommaren. Det ryktas ständigt om en hybridversion av Renegade och visst borde den dyka upp snart.


52. Jeep Cherokee

Vi testkörde den ansiktslyfta Jeep Cherokee i höstas och under våren kommer den nya bilen på allvar till svenska Jeep-handlare. Redan vid testkörningen avslöjades att det ska komma någon form av elektrifiering men först den dagen efterfrågan på dieselmotorerna verkligen viker av neråt. Tills dess får vi i Sverige välja mellan en bensin- och en dieselmotor.


53. Jeep Wrangler

Entusiastbilen Jeep Wrangler visades som ny bil förra året och kommer nu till svenska handlare. Men det är svårt att ta den här modellen på allvar och prata om en ny bil. Och det är förstås meningen. Wrangler är en klassiker som ska precis så här. Interiören hr uppdaterats med de senaste finesserna. Men vad gäller säkerhet har Jeep misslyckats kapitalt.


54. Kia Ceed Cross country

Foto: Carpix

Kia gör som Ford och erbjuder sin mellanstora Ceed i alla dess former. Snygga och fräcka Proceed var ett välkommet tillskott för att höja pulsen i modellprogrammet en aning. Och nu kommer ytterligare en version. Kia kanske inte väljer efternamnet Cross country för sin lite höjda bil men tills vidare säger vi det så att ni förstår vilken typ av bilen det här är fråga om. Kia har modellen mer eller mindre klar så när den lanseras handlar mest om när Ceed-programmet och Kias handlare behöver ett energitillskott.


55. Kia Soul Ev

Efter den framgångsrika lanseringen av elbilen e-Niro breddar Kia sitt elbilsprogram med en ny generation av Soul Ev. Samma 64 kWh-batteri som i e-Niro ska ge en räckvidd på drygt 40 mil. Kia behåller den lite fyrkantiga designen. Bilen byggs i Korea men ska skeppas till Europa redan under första halvåret.


56. Kia Telluride

Hyundai har visade sin stora suv Palisade på bilsalongen i Los Angeles. Kia vlad New York för att första gången visa sin stora suv och syskonet till Palisade – Telluride. Och precis som för Palisade är det inte tänkt att bilen ska komma till Europa. Men varför inte? Vi vet hur det gick med den större Tiguanvarianten som VW efter mycket tjat från handlare i Europa valde att sälja även här. Kanske blir det så även med Telluride – eller så får vi hålla tillgodo med privatimport.


57. Land Rover Defender

Foto: Carpix

Klassikern Defender ska återupplivas och Land Rover skissar på hela tre olika bilar. En kort 90-bil där hjulen verkligen sitter i hörnen, en 110-bil som är mer som den klassiska Defendern och så en 130-bil med lite fler sittplatser. Som grädde på moset ska det också komma en pickup. En drivlina som identifierats i de testbilar som rullat är en tvålitersdiesel. Land Rover har konfirmerat att bilen ska börja byggas under 2019 med de första leveranserna till kund i början av 2020.


58. Land Rover Discovery Sport PHEV

Foto: Carpix

Land Rover kommer att dra nytta av den laddhybriddrivlina som lanserats av koncernkollegan Range Rover. Discovery Sport kommer att förses med laddhybriddrivlina som sänker CO2-utsläppet till cirka 45 gram/km. Land Rover kommer även att elektrifiera övriga drivlinor i någon form – allt för att tvinga ner utsläppen. Möjligen kommer Land Rover även att passa på att uppdatera interiören också och vi vet att till exempel växelspaken ska få ny design på alla bilarna de kommande åren.


59. Lexus ES

Foto: Sebastien Mauroy

Lexus har redan visat upp sin lyxiga och bekväma sedan ES och även låtit biljournalister testköra bilen. Men under de första månaderna 2019 är det också dags att plocka in ES-bilarna i svenska bilhallar. ES ersätter GS i det svenska modellprogrammet och Lexus vill gärna konkurrera ut Mercedes och BMW i klassen lyxiga sedaner. Hybriddrivlinan är förstås mest intressant i Sverige och den ger riktigt låg förbrukning.


60. Lynk & Co 01

Foto: Lynk & Co

När Volvos och Geelys gemensamma dotterbolg Lynk & Co drog upp planerna för Europa och Sverige hette det att bilarna skulle lanseras inför modellåret 2019. Men trots att Lynk säljer bra med bilar i Kina – eller kanske just därför – har Europalanseringen dröjt. Och kanske insåg Lynks vd Alain Visser att det inte var någon större idé att komma till Europa med en bensin- och en dieselmotor. Nu är det laddhybridversionen som är hetast och den kommer inte att lanseras före Volvo XC40 med samma drivlina. Vi hoppas i alla fall att vi ska få se Lynk & Co 01 i Sverige före årsskiftet.


61. Maserati Levante

Maseratis suv Levante ska uppdaters under 2019 med bland annat en ny V6-motor från Ferrari. Bensinmotorn på tre liter ska leverera 350 hästkrafter. Maserati ska också bygga ett begränsat antal Levante Vulcano där köparen kan välja att få 350 eller 430 hästkrafter från V6-motorn. Levante ska också få ett par nya designdetaljer.


62. Mazda3

Foto: MAZDA

Fjärde generationen av Mazdas mellanklassbil Mazda3 hade världspremiär i Los Angeles i höstas. Nya trean byggs på en ny plattform och får flera tekniska uppdateringar. Nya Mazda3 blir också den första bil som Mazda ska sälja med sin nya innovativa motor med så kallad Spark Controlled Compression men vi får se när den motorn kommer till Sverige. Mazda3 ska testköras nu under vintern inför den svenska lanseringen senare i år.


63. Mitsubishi L200

Den nya pickupen har redan börjat säljas – men bara i Thailand. Nya L200 liknar mycket Mitsubishis Outlander i sin design. Fyrhjulsdriften har uppdaterats och fått två körlägen. L200 har också fått flera assistans- och säkerhetssystem vilket är välkommet på den här typen av bil. Letar du efter information om bilen så heter den Triton på vissa marknader. Nya L200 kommer till Sverige till hösten.


64. Mercedes GLB

Foto: Carpix

I storlek befinner sig Mercedes nya suv GLB mellan GLA och GLC. Men utseendet är mer besläktat med G-klass. GLB blir alltså en betydligt kantigare suv än sina modellsyskon. Den påminner lite om G-klass men även om gamla GLK om ni minns den modellen som till slut döptes om till GLC. GLB byggs på samma plattform som nya A-klass och nya B-klass. MBUX och de två sammanhängande bildskärmarna från E-klass finns i GLB. Strax efter sommaren är det dags för stor och efterlängtad världspremiär av den här fräcka bilen.


65. Mercedes GLE

Foto: Daimler AG

Mercedes nya stora och dyra suv GLE har fått rejäl modernisering till sin fjärde generation. Ny design på utsidan och Mercedes fina operativsystem med röststyrning som i nya A-klass på insidan. Mercedes har tagit stora kliv tekniskt de senaste åren så de gamla bilarna kommer snabbt att kännas väldigt gamla. Vid provkörningen tyckte vissa att det var trångt i den tredje stolsraden. Behöver du mer plats där så är det nya GLS som gäller. I GLE är det bakre baksätet mest till för barn.


66. Mercedes GLS

Foto: Carpix

Den här vintern har handlat mycket om nya Mercedes GLE. Men det kommer en ännu större och ännu dyrare suv. Motorerna hämtas från S-klass och GLS ska främst konurrera med den nya stora suven från BMW samt med Audis stora Q7. Mercedes lär inte spara på något utan förse GLS med all tänkbar teknik som finns att tillgå. Plus lyxiga material och utrymme för tre rejäla stolsrader.


67. Mercedes B-klass

Mercedes har redan visat sin nya generation B-klass och precis som för A-klass under 2018 så har det blivit en nya och betydligt snyggare design. På insidan har B-klass fått samma liggande bildskärm som A-klass och samma fina operativsystem och effektiva röststyrning. Nya Mercedes B-klass kommer att konkurrera med BMW:s Active Tourer och i viss mån med Volkswagens familjeversionav nya Golf. Det här är en typ av bil som är lite utrotningshotad i bilvärlden men den nya designen kanske kan omvända en och annan suvsuktade familj.


68. Mercedes EQC

Foto: MERCEDES

Mercedes nya elbil hade stor världspremiär i Stockholm förra året och bli inte förvånade om även den allra första tetkörningen till sommaren kommer att ske i Sverige. EQC liknar i storlek och design suven GLC. Räckvidden kommer att ligga på drygt 40 mil och därmed vinner Mercedes inte räckviddsracet mot varken Audi eller Jaguar och kanske inte heller med BMW iX3. Tekniskt kan Mercedes hämta hem en del om det går att ladda den snabbare än konkurrenterna eller om Mercedes i sista stund hittar någon annan tydlig konkurrensfördel.


69. Mercedes E-klass

Foto: Carpix

S-klass och E-klass var först i Mercedesfamiljen med den nya lösningen med liggande digital bildskärm. Men det är redan i år dags för en lätt ansiktslyftning. Främst handlar det om att förse E-klass med det nya operativsystemet MBUX som bland annat ger tillgång till den hyllade röststyrningen och flera digitala funktioner och tjänster. Att Mercedes så snabb väljer att uppdatera sin E-klass tyder på att de inte tänker vila och samla poäng utan fortsätta att vara ledande.


70. Mercedes CLA

Foto: Daimler AG

Redan när Mercedes visade A-klass för första gången var vi många som började dregla över den sportigare versionen, CLA. Designen har plockats från den betydligt större bilen CLS men drivlinor, assistanssystem och interiör kommer att påminna om A-klass. Ja, plus några riktigt effektstarka motorer då förstås. Det vi hittills sett av interiören är riktigt fräckt. Vi hoppas att CLA nu snabbt, snabbt letar sig till den svenska importören så att vi till att börja med får se om den är lika fräck att köra som den ser ut att vara.


71. Mini Ev

Foto: Carpix

Det är klart att Mini ska bli en elbil. Självklart. Och precis som det skämtats om hos BMW och Mini: om den här bilen hade designats i dag för första gången så hade den förstås varit en elbil. Mini har försökt med olika designknep att få ner luftmotståndet och troligen får Mini en lite lättare design än den vi sett på dagens modeller. Det betyder faktiskt att Mini liknar original-Mini lite mer. Bilen ska byggas i Oxford med start under 2019. Batteriet sägs räcka till cirka 30 mils körning vilket lägger Mini Electric strax över Nissan Leaf men en bra bit efter bilar som Kia e-Niro och Hyundai Kona Electric.


72. Mitsubishi Pajero

Foto: Carpix

Vi är många som minns Mitsubishis säljframgångar med suven Pajero. Och nu är det en ansiktslyft variant på gång. Den här bilen har varit på testuppdrag i norra Sverige. Det blir garanterat en ny front och nya lyktor och stötfångare runt om. Ni som sett nya L200 har en föraning om hur nya Pajero kommer att se ut. Även på insidan ska Pajero moderniseras och även där påminner den om L200.


73. Nissan Leaf 3.Zero

Foto: NISSAN

Nissan har uppdaterat sin elbil Leaf med två nya modeller. 3.Zero har samma batteri som tidigare, på 40 kWh, men får lite nyare design. 3.Zero e+ tillverkas bara i 5 000 exemplar. Den bilen har ett nyare batteri på 62 kWh och därmed öker också räckvidden från 27 till 38,5 mil på en full laddning. Det svenska priset för 3.Zero är 429 900 kronor, 369 900 med statligt bidrag. 3.Zero e+ startar på 482 500 kronor, 422 500 med bidrag.


74. Opel Insignia

Foto: Carpix

Opel planerar en lite större uppdatering av sin modell Insignia. Det kan tyckas lite tidigt med tanke på de förändringar som Opel gjort kontinuerligt. Men kanske är det för att komma i fas med PSA-gruppens strateger där konkurrenten 508 precis visats. Opel planerar att gå ner i storlek på grillen medan fronlyktorna växer en aning. Opel har inte talat så högt om det faktum att nya Opelbilar från och med början av 2019 mister GM:s OnStar-system under de kommande två åren. Istället ska Opel plocka in motsvarande teknik från PSA-gruppen och då med namnet Opel Connect.


75. Opel Corsa

Foto: Carpix

När Peugeot visat sin nya 208 är det dags för syskonbilen Corsa. Det här påstås också vara modellen som satt igång GM:s försäljning av hela Opel till PSA-gruppen då GM inte hade råd att utveckla en egen Corsa utan behövde hjälp. Opel har tidigare testkört sin tidiga version av Corsa men alldeles nyligen har det också synts testbilar på Peugeot-plattformen. Kanske kommer Opel att hnna få ut sin nya Corsa före nästa årsskifte. Då Peugeot 208 är tänkt att bli en elbil bör det rent tekniskt inte finnas några hinder ifrån att även Opel Corsa blir eldriven.


76. Opel Vivaro

Opel ska börja sälja tredje generationen av skåpbilen Vivaro under det här året. Opel har också avslöjat att redan nästa år kommer en eldriven Vivaro. Nya Vivaro ska säljas i tre längder och nu kommer också förarassistanssystemen till de moderna transortbilarna. Vivaro får skyltläsning, filkörningshjälp, autobroms och adaptiv farthållare.


77. Peugeot 208

Foto: Carpix

Nya Peugeot 208 visas för en stor publik för första gången i samband med bilsalongen i Genève i mars 2019. 208 byggs på en helt ny plattform och den nya generationen får också uppdaterade drivlinor. Jag är allra mest nyfiken på den eldrivna 208:a som Peugeot lovat. Plattformen ska användas flitigt inom PSA-koncernen så det här blir en mycket viktig lansering. Designen på nya 208 påminner om lanserade 508 vilket bland annat betyder en lite mer aggressiv front. Premiär i Genève och PSA-gruppens storsatsning på elbilar tyder på att det blir säljstart för nya 208 redan i sommar. Det finns många fler bilar i koncernen som ska visas slag i slag efter 208.


78. Peugeot 508 PHEV

Foto: PEUGEOT

Ni kanske kommer ihåg att Peugeot var tidigt ute med elektrifiering av sina drivlinor. Men det programmet las ner 2015. Nu ska Peugeot och hela PSA-gruppen satsa stort på laddhybrider och först ut är 508 och suven 3008. 1,6-litersbensinaren ska arbeta tillsammans med en eldrivlina och en åttastegad automatlåda. Batteriet på 13,2 kWh ska ge en räckvidd på el på cirka fem mil och därmed ska PSA vara i nivå med flera konkurrenter. Hybriderna ska komma till Sverige strax efter sommaren.


79. Peugeot 508 SW

Redan under våren ska kombiversionen av 508 komma till Sverige. Nya 508-kombin är lite kortare än dagens version och lite mer åt Shootingbrake-hållet än en renodlad storkombi. Lite sportigare alltså med en lite mer sluttande taklinje. 508-kombin visades på bilsalongen i Paris i höstas och kan bli en ny kombifavorit. Inte minst när den också får Peugeots nya hybriddrivlina. Framför allt kommer då Kia Optima SW att få en tuff konkurrent.


80. Peugeot 3008 PHEV

Den populära och snygga suven 3008 – vald till Car of the Year 2017 – kommer att få PSA-gruppens nya hybriddrivlina, tillsammans då med 508 som kombi och sedan. Räckvidden lär ligga på drygt fem mil vilket blivit en slags gräns för flera laddhybrider. Större batteri än så vill få tillverkare släpa runt på. Tack vare elektrifieringen blir också 3008 fyrhulsdriven och totaleffekten från drivlinan ska nå 300 hästkrafter. Det ör ljuv musik.


81. Peugeot 1008

Foto: Carpix

Det har synts flera små 208:or med lite suvstuk ute på testvägarna vilket fått många bilexperter att gissa på en ny 1008. Gamla 1007 var en väldigt speciell bil i Peugeot-familjen och en slags efterföljare i 1008 kan komma i form av en liten framhjulsdriven suv. 208 kommer under året och ska Peugeot också lyckas få ut en ersättare till 2008 samt en liten suv i 1008 får de raska på. Men i slutet av det här året kan det bli tal om en visning i någon form.


82. Polestar 1

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Redan hösten 2017 visade Volvos nya bilmärke Polestar sin första modell: Polestar 1. Två elmotorer och en bensinmotor arbetar tillsammans för att leverera hela 600 hästkrafter. Elmotorerna sköter bakaxeln medan bensinaren tar hand om framaxeln. Batteripaketet är på totalt 34 kWh och det ska gå att köra bilen bara på el i cirka 15 mil. Bilen som från början var tänkt att bli en S90 coupé är möjlig att beställa och vi tror och hoppas på de första leveranserna till kund strax efter sommaren.


83. Polestar 2

Då det sitter en bensinmotor i Polestar 1 är det Polestar 2 som blir Volvo och Polestars allra första elbil. Det viskas om försäljningsstart redan under våren, relativt snart, och att räckvidden ligger på drygt 40 mil. Bilen väntas likna den konceptbil som Volvo döpte till 40.2. När Polestar ska leverera tvåan är inte klart men vi håller tummarna för att det blir före årsskiftet och att det sen öppnar dörren för en elbil med Volvomärke i grillen.


84. Porsche Cayenne Coupe

Foto: Carpix

Porsches stora suv Cayenne har fått kritik för att den ser lite för mesig ut. Men det ska bli ändring på det, eller, Porsche ska utöka modellprogrammet med en coupésuv. Därmed ska BMW X6 och Mercedes GLE coupe få tuff konkurrens. Drivlinorna speglar de i dagens Cayenneprogram. Vi kan vänta oss säljstart och debut för den snyggare Cayennen i slutet av året.


85. Porsche 911

Foto: PORSCHE

En ny 911:a från Porsche är en stor nyhet i bilvärlden och de första testerna av bilen lär publiceras bara några dagar efter att ni läser det här. Det här är åttonde generationen av Porsches klassiska sportbil. Det blir några designnyheter och samtliga sexcylindriga motorer med turbo har setts över och trimmats för att leverera mer effekt. Det handlar om en effektökning på cirka 30 hästkrafter rakt igenom modellprogrammet. Nya 911 byggs på en ny plattform som ska vara lättare men styvare än föregångaren. Med en ny 911 inleds en stor modelloffensiv från Porsche då samtliga 911-modeller ska förnyas. Ett nytt elsystem tillåter fler och bättre assistanssystem och inte minst flera körprogram. Porsche funderar på flera varianter av elektrifiering men de tippas inte dyka upp i en 911 före ansiktslyftningen 2022.


86. Porsche Taycan

Foto: Carpix

Porsches första elbil ska stå klar lagom till bilsalongen i Frankfurt till hösten och kanske, kanske blir det testkörning och leverans före årsskiftet. Det här är ett stort steg för Porsche som bygger en helt ny serie bilar under namnet Taycan. Porsche har lovat Porscheliknande köregenskaper från bilen som är hela 4,8 meter lång. Taycan blir fyrhjulsdriven och Porsche har satsat stort på snabbladdning där Taycan ska kunna ladda el för tio mil på fyra minuter. Ja, i speciella laddstationer då. Taycan ska leverera cirka 600 hästkrafter och räckvidden ligger på cirka 48 mil.


87. Porsche 718 Boxster T

Vi gillade 911 T och allt tyder på att vi kommer att älska 718 Boxster T. Bara en sån sak att bilen saknar bildskärm måste tilltala bilpuritanerna. Istället finns nödvändiga knappar för alla funktioner och framför allt finns en ratt, en gaspedal och en bromspedal. Det räcker. I T är det fokus på körning. Motorn är en tvålitersfyra med turbo som levererar 300 hästkrafter.


88. Porsche 718 Cayman T

Motorn från Boxster T återanvänds till Cayman T. 300 hästkrafter och ren körglädde i ett paket som kostar runt 650 000 kronor. Precis som i Boxster T har bildskärmen ersatts av ett förvaringsfack. Lägg undan din telefon och greppa ratten. Kör! Precis som Boxster T går det att beställa Cayman T.


89. Porsche Macan

Macan har fått en lättare översyn av sin design där det mest synliga är baklyktorna som nu vävts samman av en ljusramp. Instegsmotorn har fått partikelfilter vilket kostat en del i effekt. Ansiktslyfta Macan finns att beställa och Porsche har blandat en hel rad fräcka lanseringsfärger som höjer designen ytterligare. Porsche har också höjt priset men också lagt in mer teknisk utrustning i den billigaste versionen.


90. Porsche Cayenne Turbo SE Hybrid

Det nya Cayenneprogrammet fulländas när hybriddrivlinan paras med bensinmotorn med turbo även i suven. Det är alltså samma drivlina som i Panamera Turbo SE Hybrid. Vi hoppas att Porsche trimmat drivlinan en aning så att det inte märks lika tydligt att el- och bensinkraft ska arbeta tillsammans. Fyraliters-V8:an samsas med eldrivlinan och hybriddriften gör att bränsleförbrukningen kapas en aning.


91. Range Rover Evoque

Foto: Jaguar Land Rover

Range Rovers succémodell Evoque kommer i en andra generation. Det blir testkörning av bilen i april och under våren ska nya Evoque också dyka upp hos svenska handlare. Med en så karakteristisk design är det klart att Range Rover ändrar varsamt. Den största förändringen finns på insidan där Evoque fått en instrumentering som liknar det som finns i Range Rover Velar. En fräck detalj som plockats från elbilen Jaguar I-Pace är de infällda handtagen. Våren 2020 kommer Evoque med laddhybriddrivlina och under de kommande åren ska hela modellprogrammet elektrifieras med hybrider och laddhybrider.


92. Renault Clio

Foto: Carpix

Nya Clio byggs på en något moderniserad plattform från Nissan Micra. Renault påstår att det här kommer att bli det mest avancerade småbil man byggt vilket talar för flera förarassistanssystem och även teknik för att Clio ska köra på egen hand. Renault visade nya Clio för en handfull journalister före jul vilket tyder på snabb lansering under våren 2019. Renault har tagit för vana att pressa sina priser under sina konkurrenter och klarar de det även med nya Clio blir det här ett riktigt bra köp.


93. Renault Kadjar

Renault lanserade sin Kadjar 2015 och nu är det dags för en uppdatering. Det blir nya ljus och stötfångare både fram och bak. Du som klagat på stolarna i gamla Kadjar kan ge modellen en ny chans nu då stolarna byggts om helt. Bildskärmen är mer integrerad än tidigare. Under huven finns fortfarande tre bensinmotorer – alla fyrcylindriga – och två dieslar. Dieselmotorerna har fått lite mer effekt till den nya modellen.


94. Renault Talisman

De nya motorerna i Kadjar har letat sig fram även till Talisman. Modellen får också Renaults fyrhjulsstyrning och adaptiva fjädring. Uppdateringarna gäller även Talisman kombi.


95. Renault Espace

Foto: Carpix

Renault gör enklare deignuppdateringar på familjebilen Espace. Precis som övriga Renaultbilar får Espace nya motorer och bensinmotorerna får partikelfilter för att rena avgaserna ännu lite mer och klara kommande lagkrav på utsläpp.


96. Renault Megane GT+RS

En lite fräckare version av Megane börjar säljas i Sverige i början av 2019. Det blir dels en GT Line-bil, en RS samt en RS Trophy. Den sistnämnda är snabbast då den lättats och fått 20 hästkrafter mer i effekt. Startpris på Mégane RS är 367 000 kronor och räkna med ytterligare pengar för Trophy-bilen.


97. Renault Captur

Foto: Carpix

Nissan Juke ska få en vassare konkurrent under året. Renault planerar för en ny generation av den lilla fräcka suven Captur. Och det är logiskt med tanke på att Renault planerar för en ny Clio som Captur delar drivlinor och plattform med. Designen ska visa släktskapet med storasyskonet Kadjar. Förarassistanssystemen plockas från senaste Nissan Micra och Captur förses med ny instrumentering.


98. Renault Koleos

Foto: Carpix

Koleos ska uppdateras under modellår 2019 men bara ett vältränat öga kommer att kunna upptäcka skilnaderna i designen. Det viskas lite om en ny 1,3-litersmotor med turbo som ett försök att lyfta försäljningen av relativt anonyma Koleos.


99. Skoda Superb

Foto: Carpix

Skodas stora modell Superb visas i vår med säljstart till sommaren. Det blir ny design på lyktorna runtom. Men den viktigaste nyheten i Superb är att den kommer att erbjudas som laddhybrid. Det blir troligen samma drivlina som i nya Passat GTE och vi hoppas att Skoda ska kunna pressa fram minst fem mils räckvidd på el. Ansiktslyfta Superb kommer att gå att fås med en helt digital bildskärm och jag blir inte förvånad om den skärmen blir standard på bilarna i Sverige.


100. Skoda Scala

Skoda ersätter den bortglömda bilen Rapid Spaceback med helt nya modellen Scala. Scala är en större bil än Rapid var och lastar till exempel mer än en femdörrars Golf. Men måtten berättar att Scala är en mindre bil än Octavia. Motorer och växellådor plockas från VW-hyllan och det verkar inte vara aktuellt att förse Scala med någon hybriddrivlina. Inte än i alla fall. Scala ska börja säljas i Sverige under andra kvartalet 2019.


101. Skoda Kodiaq GT

Skoda har vässat sitt Kodiaqprogram med en GT-version. Bilen är främst tänkt för lansering i Kina men vi kan väl hoppas att den snyggare, fräckare Kodiaqen också letar sig till Europa. En vassare motor ska ge extra bra prestanda. Taklinjen görs om för att få till en sportigare design.


102. Smart EQ Fortwo

Foto: DAIMLER AG -

Alla Smartmodeller ska bli eldrivna och till att börja med ska modellprogrammet få enhetliga namn. Det nya namnet är Smart EQ Fortwo och inför 2019 ska fler bilar kunna leta sig till Sverige. Räckvidden kliver inte över 20 mil och det dröjer ännu något år innan Smart kommer med en konkurrenskraftig elbil. Det här är i praktiken en konkurrent till VW e-Up!, varken mer eller mindre.


103. SSangYong Tivoli

Foto: Carpix

Tivoli lanserades i Europa 2015 och i sommar är det tänkt att vi ska få se en något omdesignad variant. Tivoli behåller sin lite kantiga stil. En 1,6-litersdiesel väntas få sällskap av en ny 1,2-litersbensinare med turbo. Om inte SsangYong väljer att fortsätta med 1,6-liter även för bensinmotorn.


104. Subaru Forester

Subaru har redan börjat sälja sin nya Forester i USA och Japan. Framåt hösten är det tänkt att vi också ska få tillgång till nästa generation. Bilen byggs på plattformen SGP. Subaru har fokuserat på att förfina Foresterpaketet och förbättrat säkerhetsystemen ytterligare genom att plocka i senaste generationen av EyeSight. Det blir också en uppdatering av motorerna. Men det blir ingen diesel då Subaru valt att ägna sig helt och hållet åt bensinmotorer och att på sikt elektrifiera dem.


105. Suzuki Jimny

Fjärde generationen av den lilla suven Jimny finns att köpa på vissa marknader men den kommer till Sverige först under våren 2019. Jimny har fått stor uppmärksamhet redan före lanseringen tack vare sin speciella design. Jimny är en slags babyvariant av Mercedes G-klass och Jeep Renegade. Ja, lite som om G-klass är pappa och Renegade mamma med lilla Jimny som kaxig preteen. Vi vet inte mycket om nya Jimny men det blir en fyrcylindrig motor och fyrhjulsdrift.


106. Tesla Model 3

Foto: TT NYHETSBYRÅN

De första leveranserna av Tesla Model 3 är planerade till februari, mars 2018. Äntligen. För det här är en bil som svenska kunder sett fram emot. Model 3 imponerar framför allt med sin rena och tydliga interiördesign. Här finns en enda stor bildskärma, liggande och inte stående som på Model S, och här sköts verkligen allt i bilen. Även om Model 3 blev rejält mycket dyrare än vad som först annonserades här det här en bil som det kommer att snackas mycket om de kommande åren.


107. Toyota Rav4

Toyota Rav4 är en populär mellanklassuv som många svenska familjer sneglar på. Inte minst är det här en bilmodell som alla som i dag sitter i en Toyota Prius eller Avensis ser som ett naturligt nästa steg. Toyota har låtit oss biljournalister testköra nya Rav4 men det dröjer till lite längre fram i vår innan bilen kommer till Sverige och svenska handlare. Exteriördesignen har förändrats ordentligt och Rav4 har också fått en helt ny insida. Jag tycker att Rav4 har blivit snyggare och fått en hel del mer personlighet. Räkna med att Toyota plockar inredningsdetaljer och instrumentering från populära C-HR till Rav4.


108. Toyota Supra

Det mycket omtalade samarbetet mellan BMW och Toyota har resulterat i två fräcka sportbilar: Toyota Supra och BMW Z4. Båda ska börja säljas i år och Toyota har plockat med sin erfarenheten från GT86-projektet, som de hade tillsammans med Subaru. Motorn kommer från BMW och är en rak sexcylindrig motor med turbo. Den åttastegade växellådan från ZF överger förstås varken BMW eller Toyota vilket borgar för bra respons frå drivlinan. En aktiv differential styr kraft till bakhjulen och de som redan fått testköra Supra har idel lovord för den fina styrningen och den sportiga karaktären. Det går att köpa en Supra redan nu men leverans blir det först i höst. Och vi som hade tänkt få känna på bilen på svenska racerbanor i sommar....


109. Volkswagen Golf

En helt ny elbil och en helt ny Golf. Ja, Volkswagen har ett viktigt 2019 framför sig. Elbilen kommer i höst men redan i vår kan det vara dags att visa den åttonde generationen av storsäljaren Golf. Ta er en titt på lilla Polo från 2018 så ser ni lite av hur designen ska förändras. Totalt ska det bli hela tio medlemmar i den nya Golf-generationen och den nya designen har gjort Golf ännu lite mer sofistikerad. De yttre måtten skiljer inte speciellt mycket med dagens Golf. Inredningen är helt ny med nya bildskärmar. Det viskas mycket om elektrifierade drivlinor vilket betyder både hybrider, 48 V, och laddhybrider.


110. Volkswagen T-Cross

Volkswagen gör som alla andra och utökar sitt suverbjudande, den här gången nedåt med ett mindre syskon till VW T-Roc. Trots kortare hjulbas blir dök den Polo-baserade suven upp som en fyrdörrarsbil med känd VW-design. Ska vi hitta något att jämföra med i storlek så får det bli Hyundai Kona och Renault Captur – även om VW T-Cross är något helt annat i allt förutom måtten. T-Cross lanseras med tre bensinmotorer och en diesel. Men den busigaste 1,5 TSI-motorn på 150 hästkrafter finns först i höst. T-Cross blir första VW ut under ett intensivt modellår.


111. Volkswagen I.D

Foto: Volkswagen

Volkswagen mobiliserar inför sin allra största lansering någonsin och självklart handlar det om den nya serien elbilar. I.D är först ut och i höst ska vi på allvar få se och kanske till och med köra den bil som rullar ut till kunder om ett år. I.D har utrymmen som en Passat men mått som en Golf och förutom bilen ska VW också lansera flera digitala tjänster. I.D ska växa till en helt ny familj bilar och vi kommer att snabbt få se karossvarianter på I.D och elversioner av resten av VW-programmet. Det ryktas att I.D får en räckvidd på hela 55 mil och prislappen ska ligga i nivå med en Golf diesel.


112. Volkswagen Passat

Foto: Carpix

Åttonde generationen av Passat debuterade 2014 och det är dags för en uppdatering. Det blir en rad nya drivlinor med nya WLTP-värden och allra mest intressant för Sverige är den nya laddhybriden, GTE, som ska klara fler mil på el än tidigare. Designen görs om en aning för att Passat ska ta samma formspråk som Arteon. Inredningen ska uppdateras och VW ska intriducera fler och bättre assistanssystem.


113. Volkswagen Tiguan PHEV

Foto: VOLKSWAGEN

När Volkswagen rett ut WLTP-bekymren är det dags att förse populära mellansuven Tiguan med en laddhybriddrivlina. Därmed skulle Mitsubishi Outlander verkligen få en tuff konkurrent. Gränsen verkar gå vid fem mil på el men VW vill säkert sträcka ut till minst sex mil för att konkurrera med bland andra Kia Optima och flera av de kommande laddhybriderna.


114. Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: Carpix

T-Roc finns som ni vet i VW-hallarna men det ska komma ytterligare en version av den lilla suven – en cabriolet. Här är bilen ute på vintertester i norra Sverige och förutom cabben så ska det också komma en R-version. T-Roc cabriolet blir fyrsitsig och drivlinorna blir desamma som i T-Roc med tak. Om taklinjen känns igen så kan du ha sett den på testbilar för Volkswagen Golf cabriolet – en bilmodell som VW precis beslutat sig för att inte bygga.


115. Volkswagen T6

Foto: Carpix

Volkswagen har ett intensivt 2019 framför sig och förutom storsatsningen på elbilar ska en hel del av det vanliga modellprogrammet förnyas. Bland dem finns familjebilen T6 som bland annat får en större grill, nya lyktor och nya stötfångare. På insidan kommer T6 att få samma typ av instrumentering som vi sett på nya Touareg. Några av testbilarna har haft laddhybriddrivlina och vi hoppas att det också blir verklighet av de planerna. Och på tal om T6. Blir det nya drivlinor kan det mycket väl också bli ett namnbyte till T7.


116. Volvo V40

Volvos konceptbil 40.2 ger en bild av ungefär hur nya V40 kommer att se ut.

Volvo har envist hävdat att 2019 blir ett lugnt modellår där scenen lämnas fri åt dotterbolagen Lynk & Co och Polestar. Men det viskas ändå om en ny liten kombi, en V40. Volvo säger alltid att de nu förnyat hela modellprogrammet men det saknas en pusselbit: V40. Bilen byggs förstås på plattformen för småbilarna, CMA, och det väntas bli samma samma axelavstånd som XC40. Drivlinorna lär också spegla de i XC40 men den mest intressanta blir förstås den nya trecylindriga motorn som vi sett i XC40. En extra bonus skulle vara om Volvo direkt elektrifierade nya V40 och sålde den bara som laddhybrid. Modigt och klokt. Volvo tänker troligen inte bygga någon sedan utan renodla V40 åt kombihållet. Många gissar att det här också blir Volvos första elbil.


117. Volvo V60 Cross Country

Volvos nya modellprogram kompletteras nu med de sista varianterna. Sist ut som ny kaross är V60 Cross Country som får lite högre markfrigång och nya yttre designdetaljer jämfört med vanliga V60. Inredningen är identisk med den V60 vi sett. Volvo passar i vår också på att komma med flera laddhybrider till V60 och övriga modellprogrammet. Men vi vet inte i dag om det blir laddisar även till CC-programmet. V60 CC går att köpa under våren med de första leveranserna till sommaren.