Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 7 mar 2018 11:30

Alla nya bilar 2018 – 88 modeller

Det har hänt – och händer – mycket i bilvärlden 2018 och bilmärke efter bilmärke presenterar nya modeller som ska säkra varumärkets framtid.

 

Många, viktiga bilmodeller blir det. 88 stycken till att börja med – och här hittar du dem, listade i alfabetisk ordning från A till V.

 

Scrolla neråt och få koll på bilåret! Så fort en ny bil av betydelse presenteras lägger vi till den – och så fort bildbevis dyker upp på hemliga modeller adderar vi det till deras redan presenterade text. Tipsa oss gärna på alltombilar@expressen.se!

a

1. Alfa Romeo stor sedan

Giulia är en försmak av vad Alfa Romeo kommer med på sedan-fronten.

Foto: AP TT

Redan när Alfa Romeo utvecklade sin nya plattform Giorgio var siktet inställt på att bredda modellprogrammet rejält. Giorgio fungerar bra i en bil som Giulia, väldigt bra, men under 2018 får vi se om plattformen också räcker till för en större sedan. Alfa Romeo stekte kombiversionen av Giulia tidigt och troligen blir det inte heller en större kombi. En ytterligare variant skulle vara en coupé. Konkurrenter till den stora sedanen – som vi inte vet namnet på ännu – är Mercedes E-klass, BMW 5-serien och Jaguar XF. Ett trumfkort är den mycket fina V6-motor på 503 hästkrafter.


2. Alfa Romeo stor suv

Alfa Romeos stora suv lär vara nära besläktad med sitt mindre syskon Stelvio.

Foto: Jae C. Hong

Precis som vi vet att det kommer en stor sedan och/eller en coupé på Giorgio-plattformen så är det klart att vi också får se en större suv än Stelvio. Kanske slår Alfa till med en sjusitsig bil redan vid lanseringen. Alfa-ingenjörerna säger själva att de saknar luftfjädring på Giulia och jag hoppas att vi får se den finessen i en större suv. Det behövs för att Alfa Romeo ska klara av att konkurrera med de andra stora premiumsuvarna.


3. Audi A1

Foto: Andreas Mau Carpix

Audi A1 är den kanske allra körgladaste småbilen på marknaden och det ska bli spännande att se hur Audi tänkt sig att förnya modellen. Inte minst får vi se hur Audis designavdelning ska få plats med den stora grill som nu sitter på så gott som alla nya Audi-bilar. Volkswagen har vässat sin Polo så det gäller för Audi att snygga till inredningen och packa i mer teknik i sin version av småbilen byggd på plattformen döpt till MQB AO. Bilen ska byggas bredvid Seat Arona, och Seat Ibiza i VW-gruppens fabrik i Martorell utanför Barcelona.


4. Audi A6 Avant

Under våren har ni kunnat läsa allt om Audis nya teknikspäckade A6 och vi har också testkört sedanen. Det var tänkt att Audi skulle låta oss testköra även kombin före sommaren men de planerade testerna har skjutits upp till efter semesterperioden. Men det går så klart att tyda flytta över omdömen om drivlina och teknik från sedanen till kombin. Och det är ingen tvekan om att Audi med sin nya mer digitala inredning och lite tydligare design har tagit kliv framåt. Audi hårdlanserar också sina 48 V-mildhybrider i sina större bilar. 
Lite senare lär vi få se en Allroad-version. Ja, vi hoppas det i alla fall.


5. Audi A6 och A7 Sportback

Audi visade som bekant nya flaggskeppet A8 under förra året och i år är det dags för småsyskonen A6 och A7. Designen påminner om A8 så klart och modellerna ska också dela drivlinor. Det betyder att det ska bli en 48 Voltsversion av både A6 och A7. Det här är två mycket viktiga modeller för Audi om de tänkt fortsätta att tjäna bra med pengar och ge Mercedes och BMW en fight om premiumtiteln. 

Allt om Bilar provkörde A7 Sportback slogs vi av hur bra Audi lyckats kombinera avancerad teknik, en känsla av lyx och sportiga köregenskaper. 



6. Audi e-tron Quattro

Foto: GENIN NICOLAS/ABACA / GENIN NICOLAS/ABACA STELLA PICTURES

När Audi visade sin nya elbil e-tron på bilsalongen i Frankfurt 2015 var det en markering och en världsnyhet. En markering mot Tesla att de inte skulle få fortsätta att leka på egen hand bland elbilsköparna och en världsnyhet eftersom det var första gången en riktigt stor tillverkare erkände att det här med elbilar inte är så tokigt ändå. Ni vet vad som hänt sedan dess, så gott som alla ledande biltillverkare har rusat rakt in i elbilsåldern med grillen före. Audi e-tron Quattro är riktigt snygg och en fräck och elegant elbil som ska ha en räckvidd på 50 mil efter 50 minuters laddning. Det har gått att teckna ett förhandskontrakt på en e-tron en tid men det är först efter sommaren som den riktiga säljoffensiven sätter i gång.


7. Audi Q3

Audi står redo att lansera en ny suv, Q3. Modellen är en av de äldre i hela Audi-programmet och bland annat kommer vi få se Audis nya design på lyktor och grill även på nya Q3. Huvudkonkurrenten är BMW X1 och för att modernisera bilen har Audi flyttat över den till den beprövade och välanvända koncernplattformen MQB – en plattform som används på en rad bilar från Audi TT till Skoda Kodiaq. En ny plattform betyder lägre vikt, kvickare köregenskaper och tillgång till koncernens elektrifierade drivlinor. Nya Q3 blir aningen större än den modell som nu lämnar Audihallen och bland annat har hjulbasen förlängts med fem centimeter för att få till större innerutrymmen. Det ryktas att Audi ligger långt framme för en ren elbilsversion av Q3 och då med den drivlina som finns i dagens e-Golf. Vi kommer också att få se en Audi Q3 RS med ett effektuttag på närmare 400 hästkrafter.


8. Audi Q8

Foto: Audi

När Audi började viska om en konkurrent till BMW:s något vulgära suvcoupé X6 var vi många som befarade ytterligare en stor och fläskig suv ute på vägarna. Men när Audi drar för draperiet och under en exklusiv specialvisning i ett showroom i Ingolstadt ser vi något helt annat. Audis designer har skapat märkets kanske allra snyggaste suv.

Designen känner vi förstås igen från övriga större Audi- bilar, både inne och ute. Interiören följer samma filosofi som vi sett i nya A8, A7 Sportback och A6. Det betyder två rejäla bildskärmar i mitten och virtual-cockpit-skärmen framför ratten. Det är mer eller mindre helt fritt från störande knappar och en hel del kan skötas från "knapparna" i bildskärmen.


9. Audi RS4 Avant

Audi har ett intensivt 2018 med många nya modeller. Fräcka RS4 Avant kom till handlarna i Sverige i januari. Bilen premiärvisades i Frankfurt hösten 2017 och säljs med ett frånpris på 783 500 kronor. En nyutvecklad 2,9-liters TFSI-motor, en V6:a med biturbo, ger hela 450 hästkrafter och ett grymt skönt ljud. RS4 Avant hade en V6-biturbo redan 1999 så det är lite tillbaka till rötterna för prestandafamiljebilen.


10. BMW 3-serie

Foto: BMW

BMW har uppdaterat sina större modeller samt flera av suvarna så 2018 handlar mycket om nya 3-serien. Bilen väntas visas under senvåren för lansering under hösten. Men vi gissar att det är de första bilderna på bilen som kommer att dra till sig mycket uppmärksamhet. BMW har nämligen valt att inte bara plocka in teknik och design från 5-serien och 7-serien utan vidareutvecklat framför allt interiören och instrumenteringen. Vi får se helt nya mätare i 3-serien och det nya påminner mycket om vad som visades i Concept 8.


11. BMW X2

Efter att BMW uppdaterat både X1 och X3 de senaste åren är det nu dags för coupéversionen X2. Modellen byggs på samma plattform som Mini och X1 men har designats för lite sportigare körning. Den häftiga taklinjen plockar bort en del bagageutrymme men så är det här också en bil som ska vara mer snygg än praktisk. Vi får se både bensin- och dieselmotorer och några nyheter bland växellådorna.


12. BMW X4

Foto: BMW

Det var inte så länge sedan BMW introducerade sin första sportcoupé X4 men det är redan dags för en ny generation. Och självklart har det att göra med att syskonet X3 uppdaterats. Suget efter snygga och mellanstora suvar är stort och BMW gör förstås rätt i att plocka in tekniken från X3 även i X4. X3 hade en aning nervösa köregenskaper så vi hoppas att BMW trimmat in dämpning och chassi en aning.


13. BMW Z4/Toyota Supra

Foto: BERNHARD LIMBERGER

BMW och Toyota har ett intressant samarbete på gång som ska resultera i de nya sportbilarna BMW Z4 och Toyota Supra. Det har varit väldigt lite snack om de här bilarna trots att de båda har klassiska modellbeteckningar. BMW ska bygga en roadster och Toyota en coupé med fast tak. Drivlinorna väntas komma från BMW men vi kan också komma att få se någon form av elektrifiering. Z4 ska börja byggas under senvåren så vi kan se fram emot en fin lanseringsperiod under sommaren.


14. Citroën C3 Aircross

Modellen som gick till final i Car of The testkörde vi redan tidigt förra hösten men det är först nu i mars som den dyker upp hos svenska återförsäljare. Sedan testkörningen har C3 Aircross hunnit prisas av krocktestarna EuroNCAP som delade ut fem stjärnor till den lilla bilen. Det här är en systerbil till Peugeot 2008 och visst påminner bilarna om varandra. Citroën har valt delar av sin mer sparsamma design. Under testkörningen på Korsika imponerades vi av den dragvilliga och relativt tysta motor, en trecylindrig bensinare med turbo på 1,2 liter och 110 hästkrafter.


15. Citroën Berlingo

Foto: Cyril Zingaro / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN


Citroën uppdaterar sin ikon i MPV-segmentet och framåt hösten ska du hitta nya Berlingo i bilhallarna i Sverige. Nya Berlingo ska säljas i två storlekar, M och XL, och som namnen antyder så skiljer det i längd. Medium-versionen är 4,40 meter lång och XL 4,75 meter. Men i båda versionerna ska det kunna rymmas tre stolsrader. Det är främst lastutrymmet som varierar beroende på längd. Citroën uppdaterar också designen för att den ska hänga med det övriga modellprogrammet. Priserna för nya Berlingo är när det här skrivs inte klara.


16. Citroën C4 Cactus

När två bilar blir en. Citroën renodlar sitt modellprogram genom att ersätta C4 och C4 Cactus med en modell: nya C4 Cactus. I den nya bilen presenterar Citroën sitt nya komforttänk samt den innovativa fjädringen Progressiv Hydraulic Cushion. Det är en form av enkla kuddar som förbättrar fjädringen och ger bättre komfort utan att kosta skjortan – som den gamla gasfjädringen gjorde. Citroën är hittills ensam i PSA-concernen med den nya tekniken och nya C4 Cactus är den första bilen som får den nya fjädringen. Citroën fortsätter på den inslagna vägen med enkel och funktionell design. C4 Cactus är en halvkombi och ett intressant steg mellan en traditionell sedan, en vanlig kombi och en mindre suv. C4 Cactus kommer med både bensin- och dieselmotorer.


17. Citroën C5 Aircross

Peugeot vann Car of the Year 2017 med sin suv 3008 och samarbetet med Opel har gett oss en Opel-version på samma bil: Opel Grandland X. I höst kan vi också lägga till Citroën C5 Aircross. Men Citroën har förstås satt sin prägel på bilen. Bland annat med nya "Hydraulic Cushion" ett system med luftkuddar i fjädringen för att ge bästa möjliga komfort utan att det ska kosta lika mycket som med luftfjädring. Citroën har gjort sitt bästa för att rensa i interiördesignen och få till sin egen Citroën-känslan på den här inköpta modellen. Att Citroën får vänta ända till hösten 2018 betyder också att modellen kommer närmare den laddhybriddrivlina som hela PSA-gruppen väntat länge på.


18. Dacia Duster

Vill du ha en riktigt billig suv så är det Dacia som gäller. Och även om Dacia är sparsamma med ny teknik så betyder en ny Dacia en hel del uppdateringar. Till exempel blir nya Duster som introduceras i Sverige i februari den första Dacian med automatisk klimatkontroll. Även styrningen har förbättrats avsevärt. Designen har förändrats en aning på utsidan och rätt mycket på insidan. Dacia erbjuder bensin- och dieselmotorer från syskonet Renault och både fram- och fyrhjulsdrift. I lite olika kombinationer går det också att få automatlåda. Grundpriset för billigaste bilen ligger strax under 100 000 kronor.


19. DS7 Crossback

DS är inte längre det nyaste bilmärket i PSA-gruppen, inte efter att PSA köpt Opel, men märket kämpar med att fylla sin modellportfölj. Nu har Peugeot 3008 stöpts om till DS7 Crossback och den här gången är det en rejäl designförändring. DS-bilarna ska också paketeras annorlunda. DS7 Crossback visades på bilsalongen i Genève redan för ett år sedan men har först nu, till mars i år, hittat till de svenska återförsäljarna. Och vill ni resa som Frankrikes nye president Macron så ska ni köpa en DS7 Crossback. Macron syntes i bilen på Paris gator när han tillträdde som president förra året.


20. Ford EcoSport

Ford hänger med i suv-fighten med den nya, kompakta suven EcoSport. Det är andra generationen av EcoSport som Ford hittills har sålt i 166 000 exemplar i Europa. Under huven sitter Fords 1,5-liters dieselmotor döpt till Eco Blue och vi får se om den motorn överlever dieseldebatten i Europa. Det blir första personbil som får den nya motorn som levererar 125 hästkrafter och säljs tillsammans med en sexväxlad manuell låda. EcoSport har Fords så kallade intelligenta fyrhjulsdrift för maximalt grepp i alla lägen. Ford introducerar sin sportiga ST Line även på EcoSport i och med lanseringen i Sverige i februari. Målsättningen för Sverige är hela 1 200 bilar och frånpriset blir 171 800 kronor.


21. Ford Edge

Foto: Cyril Zingaro / AP TT NYHETSBYRÅN

Suven Edge har uppdaterats för Europa och ska börja säljas under det fjärde kvartalet. Ford har äntligen börjat satsa på förarassistanssystem. Nu finns Edge med autobroms, filövervakning och adaptiv farthållare. Funktionen Evasive Steering Assist hjälper föraren att styra bort bilen från stillastående eller långsamt körande bilar via en radar och en kamera. Ford lanserar Edge med en tvåliters EcoBlue-diesel på 238 hästkrafter. Motorn har en biturbo och det är första gången Ford testar den tekniken på en EcoBlue-motor. Ford Edge får också utrustningsnivån ST-line.


22. Ford Focus

Ford laddar för en mycket viktig lansering av nya mellanklassbilen Focus. Det här är en global storsäljare och fjärde generationen måste bli en succé för Ford. Precis som med Fiesta så blir det en ST-version, en Active och säkert också en välutrustad och lyxigare Vignale. 

När  vi testkörde bilen imponerades vi av köregenskaperna. Speciellt den magnifika styrningen. Ford har också valt att plocka paketera nya Focus med avancerad säkerhetsutrustning, och teknik för uppkoppling. 


23. Ford Mondeo

Foto: Andreas Mau Carpix / ANDREAS MAU CARPIX

Ford har visat bilder på en ansiktlyft Fusion i USA och allt tyder på att även den europeiska kusinen Mondeo står inför en liknande uppdatering. Här är en ny Mondeo ute på isvägar i norra Sverige. Precis som för Fusion så kommer de synliga förändringarna att bli relativt små. Istället handlar det om att Ford introducerar ett efterlängtat säkerhetspaket kallat Ford Co-Pilot360 – ett assistanspaket som vi också kommer att få se i nya Ford Focus till sommaren. Ford planerar också att uppdatera sina drivlinor där bland annat hybriddrivlinan får upp till 20 procent längre räckvidd på el. Nya Mondeo ska debutera till hösten.


24. Ford Tourneo

Försäljningen av transportbilar står för en stor del av Fords omsättning i Europa och ett par storsäljare blir också persontransportörer. Under våren visar Ford nya Tourneo Connect och Courier. Connect får Fords fina 1,5-litersdiesel samt även enlitersbensinaren med cylinderavstängning. Connect erbjuds också med en åttastegad automatlåda. Designen har uppdaterades för att följa introduktionen i fjol av Tourneo Custom. Interiören har uppdaterats med bland annat en sextums bildskärm och Sync3. Dieselmotorn klarar rening enligt Euro 6,2. Vi hoppas på säljstart i Sverige senast till sommaren.


25. Honda CR-V Hybrid

Honda väljer att uppdatera sin populära suv CR-V även i Europa och den här gången får vi äntligen en hybriddrivlina. Bensinmotorn arbetar med två elmotorer - en är drivmotor och den andra generator – och totalt ska drivlinan ge bra effekt och låg förbrukning. Nya CR-V ska också säljas med enbart en bensinmotor medan dieselmotorn enligt vissa uppgifter inte kommer till Europa.


26. Hyundai Kona EV

Foto: Martial Trezzini / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN


Hyundais lilla fina suv Kona var en stor nyhet förra året. Men frågan är om inte elbilsversionen av Kona kommer att bli ännu större. Intresset var i alla fall stort i Norge och när Hyundai skickade lite information till alla som tecknat en kontrakt med Kona avslöjade de också några av nyheterna. Hyundai Kona ska säljas i två versioner – med två olika batteripaket – på 42,7 kWh och 64 kWh. Det betyder två olika räckviddsmål och de som gissat nämner 30 respektive 50 mil. Och det skulle betyda mellan 22 och 38 mil i verklig trafik. Bilen börjar byggas i april i år och vi hoppas att Sverige får bilen tidigt.


27. Hyundai Nexo

Framtiden är redan här. Och nej, vi pratar inte om den elbilsboom alla ser framför sig under de kommande tre till fem åren. Vi pratar om vätgas. Toyota och Hyundai tillhör de två biltillverkare som satsar mest på en nya tekniken. Hyundai har redan visat sin andra vätgas bil: Nexo. Nexo visades på CES-mässan i Las Vegas strax efter årsskiftet och kommer till olika marknader i Europa. Vätgasbilarna är i praktiken elbilar men de behöver en bränslecell i bilen som omvandlar energikällan, vätgas, till el. Det är som en elbil fast i stället för ett batteri som ska laddas används vätgas i en tank som blir el i en bränslecell. Nexo är längre än suven ix35 var och den är också något högre, nästan lika bred och med en längre hjulbas. Motoreffekten är 181 hästkrafter och den klarar 0–100 km/tim på under tio sekunder. Räckvidden har ökats till nästan 60 mil på en tank och att tanka bilen helt full med vätgas tar cirka fem minuter.


28. Hyundai Santa Fe


Hyundai hade världspremiär för sin nya Santa Fe på bilsalongen i Genève. Det här blir fjärde generationen av den populära suven som visades första gången 2001. I nya Santa Fe finns en rad nya säkerhetssystem som bland annat autobroms vid backning. Hyundai har fått kritik för att deras 5- respektive 7-sitsiga Santa Fe-modeller varit för lika och inför premiären i Genève spekuleras det om ifall Hyundai väljer att fortsätta med 7-sitsiga Santa Fe men komplettera med en mindre modell, en Santa Fe Sport eller en bil med ett helt nytt namn.


29. Jaguar E-Pace

Jaguar slog alla med häpnad när de presenterade snygga F-Pace 2016. Och nu har även det mindre syskonet E-Pace gjort entré. Den är tre decimeter kortare än sitt storasyskon F-Pace. Totalt finns åtta modellvarianter och både bensin- och dieselmotorer, alla med fyra cylindrar. Jämfört med konkurrenten X1 är bagageutrymmet aningen mindre men Jaguar har ändå trollat fram hyggligt med utrymme i kupén i den lilla suven. Här kan ni läsa vad vi tyckte om modellen när vi testkörde den


30. Jaguar I-Pace

Det finns nya bilar och så finns det bilar som visar något helt nytt. Jaguars elbil I-Pace är ett bevis på det senare. Det är den första elbilen från en etablerad biltillverkare, den första bilen som redan från dag ett utvecklades för en enda drivlina bestående av två elmotorer och ett batteripaket.

Vid testkörningen blev vi mäkta imponerade av hur bra Jaguar lyckats med sin Tesla-konkurrent. Det är närmast magiskt att ljudlöst ta sig fram så effektivt och så enkelt i så svår terräng. Lika imponerande är I-Pace på racerbanan Portimao. Den effektiva motorbromsen, eller rättare sagt energiåtervinningen, när man släpper gasen är så effektiv att man knappt behöver bromsa. Visst är det mycket vikt och kanske kunde fjädringen varit tuffare satt men I-Pace kränger oerhört lite och bilen sitter stadigt i banan i alla lägen.


31. Jeep Renegade

Jeep Renegade tog med sig hela familjen på den här testturen. Som Wrangler och några Alfa Romeos. Under åren kommer en ansiktslyft version och som sig bör handlar det mest om designförändringar i fronten. Lyktor och kofångare har gjorts om även längst bak. Interiören har också ritat om, bland annat med en större bildskärm och nya knappar för klimatanläggningen. Vi väntar oss debut i slutet av det här året.


32. Jeep Wrangler

Jeep Wrangler rullade fram allra första gången på bilsalongen i Los Angeles i december i fjol och avslöjade att Jeep verkligen kan baka samman gammalt och nytt till ett attraktivt paket. Det nya betyder interiör i klass med nya Jeep Compass, finesser som en stor bildskärm och Apple CarPlay samt bland drivlinorna finns en laddhybridversion. Visst finns det också en fyrcylindrig bensinare med turbo samt en diesel men det får ändå betecknas som unikt med en Wrangler som går på el. Det gamla är exteriördesignen där Wrangler behåller mycket av sitt ursprung. Det ska bland annat gå att plocka bort dörrar och tak.


33. Kia Ceed

Mellanklassbilen Céed är Kias viktigaste lansering i år, speciellt med tanke på den stora rushen med flera modeller förra året. Det här uppfattas av många som en systerbil till Hyundai i30 som kom ny redan förra året och visst delar modellerna på vissa saker. Men Kia satsar lite mer på design och prestanda och vi kan räkna med en hel del nyheter i Céed-familjen under 2018. Först ut är i alla fall en klassisk mellanstor sedan.

På vissa områden ska Kia kunna konkurrera med premiummärken som Audi och BMW men prislappen ska vara lägre. Car of the Year-juryn samlades i Sitges strax söder om Barcelona för att titta på och testköra nya Kia Ceed. Kia har vässat det mesta och försett Ceed med en hel del karaktär. Kia har identifierat en plats på bilkartan för sportiga och snygga bilar som inte kostar skjortan. 


34. Kia Ceed kombi

Foto: Maground

Kia är Sveriges tredje mest sålda bilmärke efter Volvo och Volkswagen. Och mitt under den stora lanseringen av modeller som smarta Niro, snygga Stinger, lilla Picanto och kloka Rio valde ändå Kia att annonsera en gammal och utgående modell under Idol-sändningarna. Kia valde Ceed för att det är den modell som hittills säljer allra mest. Kia hade också ett bra pris på Ceed hela förra hösten. Men 2018 kommer en ny Ceed till svenska handlare och det här är verkligen en ny bil. Ny design, uppdaterad teknik och effektivare drivlinor. Kia är mitt i ett stort utvecklingsarbete så varje ny generation betyder stora förbättringar. I Sverige är det också kombiversionen av Ceed som säljer allra mest och bäst. Och den får vi se till hösten.


35. Kia Niro E-Niro

Kia Niro är Sveriges hittills billigaste laddhybrid och framåt hösten ska modellen bli helt eldriven. Och på förhand har vi fått höra att E-Niro får en räckvidd på hela 48,5 mil. Kia har hittills lyckats bra med att gömma undan sina batterier och laddhybriderna har därmed inte speciellt mycket mindre bagageutrymme än bilarna med en konventionell drivlina. Det ska bli mycket intressant att se hur Kia gör med en renodlad drivlina.


36. Kia Optima

Som nämnts fortsätter Kia sin modelloffensiv från i fjol genom att framför allt bredda modellutbudet med nya drivlinor. Kia Optima – både som sedan och kombi – ska få ytterligare drivlinor direkt efter sommaren. Troligen handlar det om flera kombinationer och varianter på bensin, diesel, automatlåda, manuell och framhjuls- och fyrhjulsdrift. Ja, kanske blir det till och med en fyrhjulsdriven Optima lagom till nästa vinter.


37. Kia Rio GT Line

Bilköparna fortsätter att satsa på välutrustade bilar och kraftfulla motorer. Kia erbjuder från och med i vinter nya Rio med som GT Line och köparen får då en motor på 120 hästkrafter.


38. Kia Sorento

Kia hade ett tufft 2017 med flera nya bilmodeller. Men så seglade de också fram till en position som Sveriges tredje populäraste bilmärke efter Volvo och Volkswagen. 2018 börjar med en uppdatering av stor-suven Kia Sorento. Det blir en ny front med nya strålkastare och ny grill och även bak har strålkastarna snyggats till. Det blir också en ny ratt, ny instrumentering och ny klimatkontroll. Trådlös laddning inför i Sorento och från och med nu ska det gå att beställa en GT Line-version även av Sorento. Under huven kommer en ny åttaväxlad automatlåda till 2,2-litersdieseln.


39. Kia Stonic DCT7

Stonic var Kias lilla suv och konkurrent till VW-gruppens starka uppställning i segmentet. Under 2018 fortsätter Kia att vässa Stonic-utbudet med en dubbelkopplingsautomat i sju steg. Det lär passa bilen väldigt bra.


40. LEVC LCV

Det lite krångliga namnet kanske inte blir det slutliga men redan under året kan London EV Company bygga färdigt en skåpbilsversion av den populära London-taxin. LEVC ägs som bekant av Geely vilket för företaget till ett syskon till Volvo. London har börjat få sina första eltaxibilar från det kinesiska företaget, trots vissa inkörningsproblem, och flera andra städer i Europa, bland annat Olso, har visat intresse för el-taxin som rullar 12-13 mil på ett fulladdat 31 kWh:s batteri. Skåpbilen väntas klara något liknande.


41. Lexus LS 500h

Välbefinnande. Så kan man också definiera lyx. Och så har Lexus valt att attackera lyxbegreppet i sitt nya flaggskepp Lexis LS 500h. Yppersta detaljkvalitet och en omtanke på de som reser i bilen. Eller vad sägs om 28-vägs justerbara stolar. Benutrymmet i baksätet är väl tilltaget för att LS ska kunna konkurrera med bilar som Audi A8 och Mercedes S-klass. En fin och följsam bensinmotor på 3,5 liter arbetar tillsammans med en elmotor för att sänka förbrukningen.


42. Lexus RX 450h

RX tillhör Lexus allra mest sålda modeller och på bilsalongen i Los Angeles visades modellen (bilden) som ska lanseras under sommaren som modellår 2019. I framför allt USA planeras en längre modell av bilen som då får en tredje stolsrad. Även om vi inte vet så mycket om lanseringen i Sverige ännu så ryktas det att Lexus gör om sin prisstrategi och sänker grundpriset och plockar bort en del standardutrustning. Om det stämmer ser det förstås bra ut i annonser men för bilköparen blir det i princip lika dyrt, bara svårare att pricka rätt utrustning. Lexus lockar vissa med sin utmanande design men de skrämmer också bort några bilköpare.


43. Lexus UX

Foto: Cyril Zingaro / AP TT NYHETSBYRÅN


Bilmodeller som Audi Q3, Volvo XC40 och BMW X1 har fått en ny konkurrent från Japan. Lexus visade modellen UX i Genève och det går att meddela sitt intresse för att köpa modellen på Lexus svenska hemsida. UX står för Urban Crossover och det här ska vara en snygg kompaktbil med högt insteg och suv-design. Som vi ser litar Lexus på den djärva designen som både Lexus och Toyota visat på sina nya bilmodeller. Varken lanseringsdatum eller priser för Sverige är känt när det här skrivs.


44. Lynk 01

Bensinmotor hos Lynk 01 är på två liter, har fyra cylindrar och levererar 258 hästkrafter enligt transportstyrelsen. Men modellen ska lanseras i Europa är det med en elhybrid på Volvos nyutvecklade trecylindriga 1,5-litersmotor. Utan ett färdigt pris och paketering och utan de sista tekniska specifikationerna så går det inte att sätta betyg på Lynk 01. Men köregenskaper och design kan mycket väl mäta sig med Volkswagen och till och med Volvo. Så bra är den faktiskt.


45. Mazda6

Mazdas designavdelning får ofta beröm för sina snygga bilar och när Mazda6 visades i Los Angeles pratades det mycket om den eleganta bilen, de snygga formerna och den uppdaterade inredningen. En åttatums bildskärm är central i den rena inredningen. Stolarna är bredare och med bättre komfort och Mazda6 har en 360-kamera samt head-up-display. De stora förändringarna finns under huven där Mazda plockat in den fyrcylindriga 2,5-litersmotor som vi allra först såg i suven CX-9. Motorn har cylinderavstängning och uppges leverera samma vridmoment som en V8 på fyra liter. Till en början ska den nya motorn finnas på Mazda6-modeller i USA men vi hoppas förstås att motorn också kommer till Europa. Tyvärr pratar Mazda väldigt lite om elektrifiering så vi får vänta en tid på en hybrid- eller laddhybridversion av Mazda6. 


46. Mercedes A-klass

Mercedes inleder en ny uppdatering av sina bilmodeller med sin allra minsta, A-klass. Det här är en av de viktigaste bilnyheterna under året och det visade Mercedes bland annat med att arrangera ett eget visningsevent och inte vänta till bilsalongen i Genève. Mest iögonfallande är att Mercedes satsar fullt ut på sin bildskärmsteknik från E-klass och S-klass och även i lilla A-klass blir det två stora liggande bildskärmar i instrumentpanelen. Nya i A-klassfamiljen är bland andra en sedan och elbilen EQA.

När Allt om Bilar testkörde A-klass blev det tydligt att vi kan glömma den vingliga bilen som välte och dess burkiga efterträdare. Den nya bilen har både fina köregenskaper och en teknisk nivå som trumfar konkurrenterna i segmentet. 


47. Mercedes C-klass

Mercedes hade ett litet mellanår förra året men står i år för flera lanseringar. Och förutom att stora delar av modellserien bland kompaktbilarna ska förnyas så ska även C-klass få sig en ansiktslyftning. Syftet är förstås att hänga med nya BMW 3-serie och en relativt ny Audi A4. Bland nyheter i C-klass finns en ny fyrcylindrig turbomotor på två liter, både för bensin och diesel. C-klass ska också erbjudas som både hybrid och laddhybrid vilket gör modellen till en attraktiv tjänstebil. Exteriördesignen har inte förändrats så mycket men interiören har uppdaterats desto mer. En ny större bildskärm samt en helt ny ratt med de mindre touchpadsen från E-klass.


48. Mercedes CLS

Enligt Mercedes är det här själva moderbilen till alla fyrdörrarscoupéer. Och ja, visst är den en fröjd för ögat, och för luften som smeker bilen till mycket låga luftmotståndsvärden. Några nya designtrick har Mercedes vågat sig på jämfört med den förra CLS-generationen, som den nya grillen med diamantformade detaljer. Även frontlyktorna har gjort om till en skarpare form.

Mercedes har inte sparat på finesserna i den här lyxcoupén. Bland annat finns ett häftigt komfortpaket som attraherar förarens och passagerarnas alla sinnen – från ljud till ljus och lukt. Dessutom är den väldigt trevlig att köra. Den mjuka dieseln spinner fint och Mercedes har verkligen lyckats isolera bort allt oljud från motor och drivlina. Den niostegade automatlådan bemästrar kraften helt sömlöst och i alla olika körprogrammen upplevs motorn svara bra.


49. Mercedes G-klass

Mercedes G-klass har hängt med ända sedan 1979 och är en klassiker i bilvärlden. Och nu har Mercedes visat en ny G-klass. Bilen avtäcktes under bilsalongen i Detroit i januari och trots att vi känner igen den speciella designen så är det här en i mångt och mycket en helt ny bil. G-klass blir längre men lättare än föregångaren och det mesta av längden har vigts åt innerutrymmen. Interiören påminner om nya E-klass med en liggande, stor, bildskärm och snygga detaljer. Det motoralternativ det pratats om hittills är G500 med en V8:a på fyra liter och 422 hästkrafter. Nya G-klass ska börja lanseras strax före sommaren 2018.


50. Mercedes GLE

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

Den nya designen går i linje med det vi tidigare sett hos A-klass och CLS. Bortom Mercedes stora ord om "tidlös skönhet" och en "harmoni mellan känslor och intelligens" ser vi en suv med mer minimalistiska former än föregångaren.

Exteriört är det främst är det i de mjukare linjerna, de nya framlyktorna, de avsmalnande bakljusen och grill samt övriga luftintag som uppdateringarna syns. Hjulbasen har förlängts med åtta centimeter, vilket innebär bättre invändiga utrymmen. Mercedes lovar både mer plats för benen och högre takhöjd.

Under huven sitter en sexcylindrig bensinmotor med 367 hästkrafter och ett vridmoment på 500 newtonmeter. Den går hjälp av ett 48-volts mildhybridsystem, som under begränsade perioder kan ge ytterligare 22 hästkrafter och 250 newtonmeter. Sedan kommer även dieselalternativ och en laddhybrid.


51. Mitsubishi Outlander

En av Sveriges allra populäraste laddhybrider och tjänstebilar får en uppdarering i höst inför modellåret 2019. Bensinmotorn byts ut och batteriets kapacitet ökas till hela 13,8 kWh. Fyrhjulsdriften får två lägen – varav ett för snö och även interiören uppdateras. 

När vi testkörde Outlander kunde vi konstatera att det är en modell som återigen prickar rätt tid i det svenska regelverket. Den uppdaterade hybriddrivlinan passar precis i den nya fordonsskatten, speciellt som flera andra tillverkare har problem att få fram laddhybrider tillräckligt snabbt. Outlander är också fortfarande relativt ensam suv i hybridklassen. Designen har inte förändrats speciellt mycket och varför ändra ett vinnande koncept.


52. Nissan e-NV200

Samtidigt som Nissan lät oss testköra nya elbilen Leaf fanns också elversionen av NV200 på plats på ön Teneriffa. e-NV200 har uppdaterats med ett större batteri och 40 kWh ska räcka till cirka 28 mil enligt den snälla körcykeln NEDC. Det här är en av få renodlade familjebilar som bara drivs med el vilket ger den en klar konkurrensfördel. Priset för den här sjusitsiga elfamiljebilen börjar på cirka 380 000 kronor. Är du sugen så åk och provkör. Var vaksam för kvaliteten i inredningen och komforten – det har prutats en del.


53. Nissan Juke

Nissan visade en ny suv på bilsalongen i Los Angeles med namnet Kicks. Och mycket talar för att det är bilen som kommer att ersätta designförsöket Juke. Någon bekräftelse från Nissan finns ännu inte men bli inte förvånad om Nissan framåt sommaren meddelar att Kicks blir märkets nya lill-suv och att Juke får rulla ut för gott.


54. Nissan Leaf

Det pratades mycket om Tesla Model 3. Det hoppades på Opel Ampera-e. Men det är Nissan som når ända fram till bilhallen med den nya folkelbilen, andra generationen Nissan Leaf. Tack vare ett effektivare batteri har Nissan klarat att använda samma plattform med samma mått som gamla Leaf till en helt ny modell som klarar cirka 38 mil på en laddning. Med miljöbilspremien på 40 000 kronor före 31 juni och bonus på 60 000 kronor efter 1 juli i år trycks priset ner och elbilen Leaf kan på allvar konkurrera med en bensinbil i samma storlek. Nya Nissan Leaf har alla möjligheter att bli bilen som på allvar visar att omställningen från bensin och diesel till el är här. Räckvidden är tillräcklig i verklig körning för att Leaf för många kan fungera som den enda bilen.


55. Opel Combo Life

Foto: / OPEL AUTOMOBILE GMBH

Ni som läser den här texten i bokstavsordning har redan förstått att Citroën bärjar sälja en ny Berlingo. Det här är systerbilen till den familjebilen. Och precis som Berlingo så ska Combo Life gå att fås i två olika längder och med två eller tre stolsrader. Om Opel hade varit med på bilsalongen i Genève för ett par veckor sedan hade det här varit en av nyheterna. Men nu får Opel sköta lanseringen inför säljstarten i höst utan den draghjälpen. Drivlinor och det mesta av tekniken delas med Berlingo men vi hoppas att Opel plockar i sina sköna stolar och sin fina inredning.


56. Opel Corsa

Foto: Andreas Mau Carpix


Det här sägs vara modellen som indirekt orsakade General Motors försäljning av Opel till PSA-gruppen. GM hade helt enkelt inte råd att utveckla en egen Corsa och det blev för små marginaler om GM hade fortsatt att köpa plattform och teknik från PSA på samma sätt som de gjorde med suvarna. General Motors förstod att den ekonomiska ekvationen inte gick ihop och inte blev det bättre av att Opel behövde stora investeringar för att sänka sina koldioxidutsläpp. Under sommaren 2018 kan Opel börja visa en ny Corsa och visst är den utvecklad tillsammans med PSA. Nya Corsa har alltså ett starkt släktskap med nya Peugeot 208.


57. Opel Insignia GSI

Opel lanserade nya Insignia under förra året men det hindrar inte att modellen får några nyheter även i år. En nyutvecklad tvåliters turbo på 260 hästkrafter ska tillsammans med en avancerad fyrhjulsdrift och så kallad torque vectoring – där styrningen förbättras genom att bakhjulen kan bromsas – har presenterats under vintern och kommer till nu svenska Insignia-kunder. Som tidigare finns Insignia med en tvåliters biturbodiesel på 210 hästkrafter. Båda motorerna bör du köpa före den nya fordonsskatten slår till den 1 juli i år.


58. Peugeot 208

Foto: Andreas Mau Carpix / ANDREAS MAU CARPIX

Peugeot ska visa en helt ny 208 på bilsalongen i Genève. Bilen ska byggas på en ny plattform och chassi som förstås kommer att användas av fler modeller i den numera breda PSA-koncernen. 208 har växer jämfört med dagens modell men den stora nyheter är att bilen ska förses med drivlinor för bensin, diesel och – el. I Genève får vi veta om elbilen hinner komma ut redan i år eller om det blir, som vissa påstår, först 2019. Men en ny 208 blir det i vilket fall som helst, troligen redan i sommar. Bilden visar den första testbilen av nya 208, i spionläge.


59. Peugeot 508

Det spekulerades en tid om Peugeot ens skulle plocka fram en ny 508 och om de gjorde det – om det skulle bli en lite lyxigare coupé i stället för en klassisk sedan. Bilderna på bilen – som kommer under året – visar att Peugeot satsar lite mer coupélikt och det är ännu inte bekräftat om det blir någon kombi. Interiören lär följa samma digitala struktur som 3008 och 5008 och kanske blir det här modellen som för första gången får bära den hybriddrivlina som PSA-gruppen utvecklar som bäst.


60. Peugeot Rifter

Foto: Martial Trezzini / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN


Precis som koncernsyskonet Citroën så uppdaterar Peugeot sin lilla familjebil. Och för Peugeot blir det ett namnbyte från Partner till Rifter. Familjebilen förses bland annat med den nya instrumenteringen i-cockpit – och vi befarar att med den följer den numera patenterade lilla ratten. Flera designdetaljer förändras för att Rifter ska påminna om det övriga modellprogrammet och vi får också sen en uppdatering av motoralternativen. Nya Peugeot Rifter ska börja säljas i Sverige till hösten.


61. Polestar 1

Polestar 1 är en laddhybrid där två elmotorer arbetar tillsammans med en tvåliters bensinmotor. Elmotorerna driver bakhjulen och förbränningsmotorn tar hand om framhjulen. Totalt ger drivlinan 600 hästkrafter och 1 000 Nm och räckvidden på el är cirka 15 mil. Kommande modeller från Polestar kommer att vara rena elbilar, till en början med elmotorer och batterier men på sikt kan det tänkas att Volvo hoppar på bränslecellstekniken. Den fyrsitsiga coupén Polestar 1 är cirka 4,5 meter lång, det vill säga rejält kortare än en S90, och ska byggas i endast 500 exemplar per år i egna anläggningar i Chengdu i Kina. Anläggningen ska öppna i mitten av 2018 och börja bygga bilar under 2019. Polestar 1 har fått en prislapp på mellan 130 000 och 150 000 euro.


62. Porsche Boxster

Tillsammans med Cayman GT4 kommer Porsches 718 Boxster Spyder att få fortsätta med motorer utan turbo. Ryktet säger att modellen ska få samma fyraliters sexcylindriga motor som 911 GT3 men nertrimmad då till 430 hästkrafter. Det skulle förklara varför avgasrören på testbilen är så stora och var de är placerade. Vi minns att samma layout fanns på den Cayman GT4 som fångades på bild förra året. Trolig debut blir till sommaren med bilar hos svenska handlare tidig höst.


63. Porsche Cayenne

Porsche visade sin nya Cayenne redan sommaren 2017 och modellen introducerades i Sverige under senhösten och tidig vinter. Men de kanske allra mest intressanta drivlinorna kommer till Sverige under våren. Precis som i Panamera – som Cayenne delar mycket teknik med – så kommer det två hybrider, med respektive utan turbo. De två motorer som finns vid lanseringen är både 2,9-liters V6:or. Precis som i Panamera ser det ut som att Porsche tills vidare ligger lågt med dieselalternativ. För alla som läst på om nya Panamera känns teknik och design igen vilket betyder att det blir en stor uppdatering jämfört med utgående Cayenne, en bil som lanserades så tidigt som 2010.


64. Porsche Macan

Porsches lilla kvicka suv Macan har fått tuff konkurrens från flera håll. Volvo, Alfa Romeo, Jaguar, Audi och BMW vill med flera nya suvar vara med och slåss om varje kund. Inte sällan har de här märkena tittat på och jämfört sig med Porsche Macan. Vi har länge trott att nya Macan kommer att få samma fina interiördesign som de större bilarna som nyligen visats men spionbilderna skvallrar om att det inte blir så stora förändringar. Inte heller exteriören får något större lyft. Istället är det motorerna som byts ut mot modernare enheter.


65. Range Rover Evoque

Andra generationen av populära Range Rover Evoque testas som bäst. Med tanke på hur stor uppmärksamhet nya Velar fått så kan Evoque med största säkerhet fortsätta sin säljsuccé. Evoque har sålt bra på sin fräcka design och av allt att döma så fortsätter Range Rover på samma sätt. Evoque ska tillåtas växa en aning – troligen för att ge plats åt en mindre modell. Tredörrarsbilen har dock plockats bort så nya Evoque kommer bara som femdörrars och som cabriolet. Det blir inte någon ny plattform men den gamla har modifierats för att klara en laddhybriddrivlina. Det blir både fram- och fyrhjulsdrivna alternativ. Troligen får vi se bilen på bilsalongen i Paris i september med de första bilarna hos handlarna i början av nästa år.


66. Range Rover Sport Hybrid

Land Rover hänger på laddhybridtrenden med en ny hybriddrivlina till Range Rover och Range Rover Sport. Laddhybriddelen kallas P400e och båda modellerna har en räckvidd på el på cirka 51 kilometer. 400 i P400e kommer från det totala effektutrymmet på 404 hästkrafter. Koldioxidvärdet för de här stora bilarna ligger trots hybriddrivlinan på över 60 gram per kilometer vilket betyder att de inte får någon bonus i den nya fordonsskatten. Det är en fyrcylindrig bensinmotor på två liter som arbetar tillsammans med elmotorn. I ett vanligt vägguttag med 10 A-säkring tar det drygt sju timmar att ladda batteriet. Förutom drivlinan så är det här förstås samma Range Rover som visades förra året. Interiören är densamma i Range Rover och Range Rover Sport.


67. Renault Alaskan

Nissans fina pickup Navara har ynglat av sig i en Renault-variant och en Mercedes-variant. Renault-bilen heter Alaskan och får sin säljstart i Sverige i vinter. Släktskapet med Navara märks tydligt i Alaskan men Renault har sparat lite på ljudisolering och tyvärr finns inte Apple CarPlay till den här bilen heller (precis som i Mercedes X-klass). 

Det är logiskt och smart att dela plattform, men i Sverige kan det bli problem för Renault att hävda sig. Nissan Navara är klart billigare – kampanjpriset är 57 000 kronor under listpriset – än Renaults Alaskan. Och när både ljudisolering och styrning är bättre på Navara är det svårt att förstå hur Renault kan motivera den prisökningen. Här kan ni läsa vårt test av Renault Alaskan.


68. Renault Alpine A110

Renault har väckt liv i gamla märket Alpine. Och det är föstås en flirt med alla som förälskat sig i bilar som till exempel Mazda MX-5. Tekniken finns redan och Renault har alltid kunnat skaka fram design som väcker reaktioner och känslor. Ni kanske också minns att gamla F1-teamet Caterham skulle vara med och utveckla en mindre sportbil åt Renault men det samarbetet skrotades när Caterham inte klarade sina åtaganden. Istället fortsatte Renault projektet och visade snygga, enkla Alpine A110 på bilsalongen i Genève förra året. I Sverige är det introduktion och säljstart för A110 med en fyrcylindrig bensinmotor med turbo på 1,8 liter och 252 hästkrafter. Det har redan ryktats om en trimmad motor på 300 hästkrafter och en egen tävlingsserie för Alpine A110.


69. Renault Clio RS

Renault fortsätter att visa sin F1-satsning med en ny Clio RS i begränsad upplaga. Bland annat får Clio RS en svart-gul färgsättning som påminner om Renaults mest klassiska F1-bilar. Bilen får dessutom flera andra designdetaljer som ska föra tankarna till F1-teamet. Motorn är på 220 hästkrafter och chassit har förstärkts och den här supersportiga Clion började säljas i Europa under det första halvåret.


70. Renault Megane RS

280 hästkrafter och fyrhjulsstyrning. Det är några av de intressanta faktauppgifterna för nya Renault Megane RS. Bilen visades på bilsalongen i Frankfurt i höstas. Kraften kommer från samma 1,8-litersmotor med turbo som finns i den lilla sportbilen Alpine A110 men i RS har effekten skruvats upp en aning. En sexstegad automatlåda har en funktion, launch control, för snabba starter och samma fyrhjulsstyrning vi sett i andra Renault-modeller ska ge pigga köregenskaper. Fyra körlägen kan ställas in för att optimera respons i gaspedal, växellåda och styrning. Det går också att köpa RS med manuell växellåda. 


71. Renault Scenic

Renault har utvecklat en ny motor som introducerades i vinterras på modellerna Scenic och Grand Scenic. 1,5-litersbensinaren har utvecklats tillsammans med Mercedes och väntas sitta i flera mindre Mercedes-bilar framöver. Motorn finns att köpa med tre olika effektuttag och kommer att plockas ner i flera Renault-modeller under året.


72. Seat Arona gas

Seat står inför många lanseringar under 2018 och några som kan spela en stor roll i Sverige är gasversionerna av modellerna Ibiza och Leon. Seat satsar mer än många andra på gasdrift och kommer under 2018 också att börja sälja sin lilla suv Arona med drivlina för gas/bensin. Arona är en suv-variant av Ibiza och med en snygg och enkel design och fina köregenskaper var det här en bil som jag röstade på till final i Car of the Year 2018.


73. Seat Cupra

Seat storsatsar på sina Cupra-modeller och en eftertraktad bil är förstås Leon Cupra R. Jag fick en exklusiv provkörning av bilen tillsammans med STCC-mästaren Robert Dahlgren. Dahlgren kryssade fram i trafiken i Stockholm med de 310 hästkrafterna och en manuell växellåda och bara längtade till racerbanan. Leon Cupra bjöd på snabb respons och både jag och Dahlgren imponerades framför allt av bettet i bromsarna. Det var så nära känslan i en riktig racerbil det går att komma.

Leon Cupra R delar drivlina med Golf R och väljer du den sexstegade automatlåda sjunker effekten i Leon till 300 hästkrafter medan Golf R går att få med sjustegad DSG och bibehållen effekt. Leon Cupra R byggs bara i 799 exemplar och det är lite kaxigt att varje bil utrustats med en liten nummerplåt som berättar vilken bil i serien du sitter i. Samtliga bilar som importerats till Sverige har sålts och kommer att levereras under våren. Senare i år kommer Seat att fortsätta sin Cupra-satsning med en värstingvariant på populära suven Ateca.


74. Seat Taracco

På bilsalongen i Genève var det tänkt att Seat ska visa upp sin version av Skoda Kodiaq och Volkswagen Tiguan Allspace, alltså en sjusitsig större suv. Seat valde att låta sina kunder vara med och bestämma namnet – det blev Taracco. Jag har sett bilen och visst är den lika sina syskon samt den egna Ateca. Med den prisbild Seat fått till i Sverige blir det här en attraktiv bil och en konkurrent till VW-gruppens större suvar. Möjligen kommer Seat att komplettera drivlinorna med en gashybrid samt en Cupra-version. Seat valde att inte visa Taracco i Genève och kanske dröjer det till salongen i Paris i höst innan vi får se den färdiga versionen.


75. Skoda Fabia

Dagens Skoda Fabia har funnits sedan 2015 och nu är det dags för en uppdatering. Frågan är hur mycket Skoda tänker göra om? Vi får svar på bilsalongen i Genève där Skoda ska visa upp sin nya småbil. Troligen blir det inte en hel övergång till samma plattform som VW Polo och Seat Ibiza utan mindre förändringar. Skoda hade ett intensivt år förra året och nu är det dags att sköra framgångarna av den satsningen, inte minst med fina suven Karoq. Efter sommaren ska det vara säljstart för en uppdaterad Fabia.


76. SsangYong Rexton

Det sydkoreanska bilmärket ägs av den indiska bilgruppen Mahindra – samma grupp som svenske Felix Rosenqvist tävlar för i Formel E – och SsangYong är tillbaka på den svenska marknaden med en egen import. Rexton visades under förra året men kommer till Sverige i början av det här året. Det här är fjärde generationen av Rexton som nu får en tredje stolsrad och därmed blir sjusitsig. Interiören har förfinats och du får bland annat Apple CarPlay och 360-kamera.


77. Subaru Impreza

Subarus nya kompakta suv XV finns i en sedan-version och då med det klassiska Subaru-namnet Impreza. Nya Impreza testades vi i Danmark redan tidigt i höstas men det är först nu i april som lanseringen sker hos svenska handlare. Subaru har sitt fina säkerhetssystem EyeSight och Impreza fick väldigt fina betyg av krocktestarna EuroNCAP i höstas. Impreza och XV utsågs till säkraste bil i sina respektive kategorier. Allt om Bilar testade de båda versionerna av bilen i slutet av 2017


78. Subaru Outback

Subarus populära crossoverkombi Outback har fått sig en översyn vilket bland annat resulterat i en ny front, ett utbyggt och uppdaterat säkerhetssystem – ett system som Subaru fått väldigt mycket beröm för – och en modernare instrumentering, bland annat då med Apple CarPlay. Bilen kom till Sverige i mars och blir en direkt konkurrent till nya V60 CrossCountry.


79. Suzuki Swift Sport

Suzuki visade sin nya Swift Sport på bilsalongen i Frankfurt i höstas. Sport är prestandaversionen av den Swift Suzuki visade förra året. Bantning är den stora grejen med Swift och Sport väger bara 970 kg, hela 80 kg mindre än föregångaren. Det borde betyda att den fina 1,4-litersmotorn på 140 hästkrafter kommer att ge bilen riktigt fina prestandasiffror. Då Swift Sport visades redan i höstas kommer den med största säkerhet till svenska handlare senast under sommaren.


80. Tesla Model 3

Tesla Model 3 är i praktiken en enklare och mindre variant av Model S. Interiören har förändrats då Model 3 bara har en enda, liggande, bildskärm på 15 tum där du sköter flera av bilens funktioner. Det saknas också instrument framför föraren. Model 3 har all hårdvara som behövs för till exempel självkörandefunktioner i Tesla Autopilot men du behöver köpa till funktionerna, vid nybilsköpet eller senare. I storlek är Model 3 29 centimeter kortare än Model S och mer som en Audi A4 eller BMW 3-serie. Model 3 är bakhjulsdriven men det ska komma en fyrhjulsdriven variant senare. Det finns ännu inget pris på Tesla Model 3 i Sverige men de två varianterna kostar i USA 35 000 respektive 44 000 dollar. När Model 3 registreras i Sverige på hösten 2018 kommer den att få den nya miljöbilspremien på 60 000 kronor. Det betyder att Model 3 uppskattningsvis kommer att kosta från cirka 400 000 kronor i Sverige.


81. Toyota Auris

Foto: Loona/Abaca / STELLA PICTURES

Tredje generationen Toyota Auris presenterades i Genève och vi hoppas att den här lite större Auris-modellen hinner lanseras i Sverige före årsskiftet. Det var en av de tio mest sålda bilmodellerna i Sverige förra året och då Auris tillåtits att växa lite på längden räknar vi med att den blir än mer populär. Den stora nyheten sitter ändå under huven där två nya hybriddrivlinor presenteras. Det är Toyotas nya strategi och tanken är att den ena hybriden ska vara extra miljövänlig och den andra erbjuda lite mer körglädje. 1,8-litershybriden på 122 hästkrafter känner vi igen från Prius. Lite mer kraft kommer från en tvålitershybrid som ger hela 180 hästkrafter. Och vi hoppas som sagt på säljstart i Sverige strax före årsskiftet.


82. Toyota LandCruiser

En riktig klassiker är tillbaka med en ny generation och nya Toyota LandCruiser har precis kommit till de svenska handlarna. Den här modellen har Toyota sålt i över 65 år och i 195 länder. Otroligt. En stor och stryktålig suv som verkligen klarar sig bra ute i den allra tuffaste terrängen. Och samtidigt en mycket komfortabel motorvägsslukare. Designen har gjorts om, bland annat med en lite mer sluttande motorhuv och en högt placerad grill. Totalt finns fem olika terrängprogram och en intelligent bakhjulsdifferential och en krypkörningsassistent som kan ställas i fem olika hastigheter. Under huven finns en 2,8-liters dieselmotor på 177 hästkrafter. LandCruiser finns som 5- eller 7-sitsig och frånpriset är cirka 560 000 kronor.


83. Toyota Yaris GRMN

Visst kommer ni ihåg specialversionen av Toyota Yaris? Modellen fick tilläggsnamnet GRMN och bilen som byggts i en begränsad upplaga och med inspiration från det så framgångsrika rally-VM-teamet sålde slut på drygt två timmar. Totalt byggdes 500 bilar och fem av dem hittade till Sverige. Toyota ska leverera alla fem bilarna under februari.


84. Volkswagen Touareg

Foto: Volkswagen

Volkswagen lanserade andra generationen av Toureg 2010 och fyra år senare fick modellen en ansiktslyftning. Nu är det hög tid för en den tredje generationen, speciellt som flera syskonbilar på plattformen redan lanserats. 

Volkswagen kallar sin nya suv Touareg för "flaggskeppet". Det är en tydlig markering om att stora, feta sedaner är utkonkurrerade av de bekväma storsuvarna. Och Touareg passar verkligen i den mallen. VW har lagt all kraft på en bekväm och rymlig suv. Köregenskaperna har trimmats åt mer komfort och VW låter då Porsche och Audi ta hand om de allra sportigaste inställningarna. Det märks väldigt tydligt vid ratten då styrningen inte är lika snabb och krispig som i en Audi eller Porsche. Men VW har ändå fyrhjulsstyrning och progressiv styrning och ett chassi som är mycket stabilt. Här kan ni läsa vårt test av modellen


85. Volvo S40/V40

Interiören i Volvo V40/S40 lär bli identisk som i XC40.

Nya V40 blir andra modell i Volvos nya 40-serie och bilen byggs på samma CMA-plattform som XC40. Räkna därför med en rad likheter och bilarna blir mer eller mindre identiska i interiören. S40 följer samma mönster och kommer efter sommaren. Båda bilarna får ett syskon hos Lynk&Co.


86. Volvo S60

Det är ett stort år för Volvo och modellen S60 är ett tydligt tecken på detta. Modellen ska komma under hösten 2018 och byggs i Volvos nya fabrik i USA. S60 blir ett sportigt småsyskon till den större sedanen S90. Det blir också modellen som markerar starten för Volvos utfasning av dieseln. Här kan ni läsa allt om kommande S60


87. Volvo V60

Foto: VOLVO CARS

V60 är modellen som ska locka kunderna som vill ha en lite smidigare och sportigare familjebil. Den bygger på samma plattform som sedanen S90, kombin V90 samt suvarna XC90 och XC60. Bakdelen och lyktorna liknar de de som finns hos XC60, medan proportionerna är bekanta från den större V90. Men V60 har ett aggressivare utseende. Det ska signalera att den är byggd för sportigare körning. Priset för V60 startar på 317 000 kronor, alltså 7 000 mindre än V90. Då kommer bilen med dieselmotorn D3 på 150 hästkrafter. D4 och T6 är förstås dyrare. Senare i höst kommer modellen även i två olika hybridutföranden. I vårt test av Volvo V60 korade vi modellen till världens säkraste familjebil, läs det här


88. Volvo XC40

En ny Volvo är född. Och den är redan en succé – vinnare i Car of the Year 2018 och därmed alltså Årets bil (som det kallas i folkmun). Det här blir en ny storsäljare, för äntligen har nya Volvo hamnat helt rätt i tiden. Alla vill ha en körsäker, snygg och bekväm suv med okej plats i bagageutrymmet.

Volvo säljer XC40 som en säker och stabil citybil vilket kräver en direkt och exakt styrning. Föraren vill kunna placera bilen exakt på rätt ställe på vägen i trånga situationer och det ska gå lätt att parkera. Där har Volvo lyckats till 100 procent. Precis så känns XC40. Behaglig, säker, mjuk men stabil. Inga överraskningar. Med ett mer komplett utbud av drivlinor är XC40 en av marknadens mest attraktiva suvar. Här kan ni läsa vårt test av bilen