ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter
Publicerad 6 okt 2017 15.53

Alfa Romeo snabbast på Ringen – igen

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio på banan Nürburgring.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio på banan Nürburgring.

1/3

Foto: Alfa Romeo

Suven i omaskerad form.

Suven i omaskerad form.

2/3

Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Stelvio i undanmanöverprovet.

Alfa Romeo Stelvio i undanmanöverprovet.

3/3

TANNIS. En av förra årets roligaste och häftigaste provkörningar gjordes här i Danmark när jag testade Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.

Nu kommer också suven Stelvio i en vassare version – som redan satt rekord på Nürburgring.

När Alfa Romeo byggde sin nya plattform för en rad kommande modeller hade de höga krav. Och ingen kan säga annat än att de lyckades med första bilen på plattformen – nya Giulia. Alfa Romeo Giulia var till och med nära att bli Car of The Year 2017 men fick ge sig mot slutsegraren Peugeot 3008 i en tuff finalomröstning.

Nästa bil på plattformen är suven Stelvio. Det är första gången Alfa Romeo bygger en suv och därför är det spännande att under Car of The Year-veckorna i Danmark prata med produkt- utvecklingschefen för Stelvio, Giuglielmo Caviasso.

– Det var en stor utmaning för oss att bygga en suv utan att tappa bort det som är Alfa Romeo. Men vi har byggt den suv som har lägsta tyngdpunkten och den lägsta vikten av alla konkurrenterna. Det ger bra köregenskaper och rätt prestanda för oss, säger Caviasso.

LÄS MER: Test: Stelvio måste bli en succé för Alfa Romeo 

Stelvio slog världsrekord

Förra veckan kom världsrekordet på nordslingan på Nürburgring. Fabio Franca körde ett varv med Stelvio Quadrifoglio på sju minuter och 51,7 sekunder, snabbare än någon annan suv klarat tidigare. Sedan tidigare har Alfa Romeo ett rekord också med Giulia Quadrifoglio, som Franca klarade en varvtid på sju minuter och 32 sekunder med.

De två bilarna har samma motor, en 2,9-liters V6:a med dubbelturbo och 510 hästkrafter, fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda inställd på race-läge.

– Rekordet var förstås viktgt för oss för att visa att vi kan bygga en suv men behålla vår prestanda, Giuglielmo Caviasso.

BILTEST: Alfa Romeo Stelvio 

Toppbetyg för säkerheten

Vikten ligger cirka 100 kg under närmsta konkurrent och beror på en rad åtgärder för att använda starka och lätta material på rätt ställen i bilen. Mycket handlar också om att stoppa rörelserna i bilen genom rätt form av dämpning och att där hitta rätt kompromiss mellan köregenskaper och komfort.

Och när det kommer till säkerheten ligger Alfa Romeo bra till. 

– Vi fick nyligen utmärkelsen Top Safey Pick i USA och vi har fått fem stjärnor av EuroNCAP. Att få bästa säkerhetsbetyget världen över är verkligen inte lätt, men vi lyckades, säger Giuglielmo Caviasso.

Släpps vid årsskiftet

Stelvio Quadrifoglio ska släppas på marknaden vid årsskiftet.

Ute i trafiken i Stockholm kan Stelvio verka lite lätt nervös med sina snabba egenskaper. Men på de snabba, små landsvägarna i norra Danmark där körningen är koncentrerad och aktiv fungerar Stelvio riktigt fint. 

Stelvio tillhör också de suvar som klarade undanmanöverprovet allra bäst. Fattas bara annat av en bil – som med annan motor – är snabbast på Nürburgring.