Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 15 dec 2017 10:19

Alfa Romeo följer trenden med elhybrider

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio testkörs nu i Dubai.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio testkörs nu i Dubai.

DUBAI. Alfa Romeo har hyllats för sin fina V6-motor till toppmodellerna i Giulia- och Stelvioprogrammet. Och den nya supermotorn kommer att lämnas orörd när Alfa Romeo börjar med el- och laddhybrider.

Istället blir det tvålitersbensinaren som får arbeta med eldrivlinan.

Alfa Romeo planerar också för en ny, mindre suv.

När Fiat-gruppen bestämde sig för att storsatsa på sitt insomnade bilmärke Alfa Romeo byggdes det nya modellprogrammet runt plattformen Giorgio.

Det pratades direkt om hela 12 nya bilar som skulle presenteras på Giorgio. Hittills har vi sett två, sedanen Giulia och suven Stelvio.

Men det kommer mera. Enligt Alfa Romeos produktchef Fabio di Muro pågår en utvärdering om vilken modell som ska bli nästa Giorgio-bil. 

 

BILTEST: Alfa Romeo Giulia är både vacker och rapp 

 

Ny suv och sedan på väg

Enligt di Muro är en mindre suv än Stelvio aktuell precis som en större bil än Giulia. Men med tanke på att marknaden skriker efter suvar och att Alfa Romeo-handlarna behöver all draghjälp de kan få i nystarten så talar allt för en mindre suv, kanske redan under 2018.

Giorgio-plattformen ska också spridas inom koncernen och framför allt användas av Maserati. Men även Jeep kan komma att bygga nästa generation av Compass och Cherokee på plattformen som Fiat-gruppen investerar många miljarder i.

 

LÄS MER: Alfa Romeo slog rekord på Nürburgring 

 

Satsar på luftfjädring

Alfa Romeo har hittills varit försiktiga med elektrifieringen men plattformen fungerar även för elhybrider och laddhybrider. Och enligt Fabio di Muro kommer Alfa Romeo att ansluta till tillverkarna som satsar på de så kallade 48 Volts-hybriderna. Det är samma teknik som till exempel Audi och Volvo valt för sina elhybrider.

Men 2.9-litersmotorn från Quadrifoglio-modellerna lämnas orörd. Istället blir det Alfas tvålitersmotor som erbjuds med elektrifiering. 

Plattformen klarar också laddhybrider vilket ses som nästa steg. Fabio di Muro var mycket nyfiken på hur jag upplevde skillnaderna mellan Porsche Panamera Sport Turismo Turbo och Sport Turismo E-hybrid. 

Fabio di Muro avslöjade också att när Giulia och Stelvio uppdateras kommer toppversionerna att erbjudas med luftfjädringen. Tekniken är något dyrare än den Alfa Romeo använder i dag men nödvändig för att Giulia och Stelvio ska kunna konkurrera fullt ut med andra premiumtillverkare.