Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 8 okt 2019 15:30

70 år sedan britterna lämnade VW:s fabrik

Genom att fabriken kunde räddas lades grunden för Tysklands framväxande bilsamhälle.

Genom att fabriken kunde räddas lades grunden för Tysklands framväxande bilsamhälle.

1/5

Foto: VOLKSWAGEN

Överste Charles Radclyffe undertecknade protokollet som överför förvaltningen av Volkswagenwerk till den federala tyska regeringen.

Överste Charles Radclyffe undertecknade protokollet som överför förvaltningen av Volkswagenwerk till den federala tyska regeringen.

2/5

Foto: VOLKSWAGEN

Det tusende exemplaret av "Bubblan" producerades i mars 1946.

Det tusende exemplaret av "Bubblan" producerades i mars 1946.

3/5

Foto: VOLKSWAGEN

I oktober 1947 markerade de första fem Volkswagen-bilarna som exporterades till Nederländerna början på en kommersiell export.

I oktober 1947 markerade de första fem Volkswagen-bilarna som exporterades till Nederländerna början på en kommersiell export.

4/5

Foto: VOLKSWAGEN

Det blev stor uppståndelse i Örkelljunga den 14 juli 1948, när de fyra första svenska Bubblorna stannade till på väg till Södertälje.

Det blev stor uppståndelse i Örkelljunga den 14 juli 1948, när de fyra första svenska Bubblorna stannade till på väg till Södertälje.

5/5

Foto: VOLKSWAGEN

För 70 år sedan, den 8 oktober 1949, överlämnade Storbritannien förvaltarskapet för Volkswagen till Förbundsrepubliken Tyskland och delstaten Niedersachsen fick ansvaret för Volkswagenwerk.

Den brittiska militärregeringen räddade Wolfsburg-anläggningen från rivning efter andra världskrigets slut 1945. 

REME (The British Royal Electrical and Mechanical Engineers) hade ansvar för Wolfsburg-fabriken från juni 1945. 

Major Ivan Hirst kom till fabriken i augusti 1945 och förvandlade en förstörd fabrik för krigsmateriel till en produktionsanläggning för Volkswagen Beetle (Typ 1).

Genom att fabriken kunde räddas lades grunden för Tysklands framväxande bilsamhälle och fabriken blev en symbol för den västtyska rekonstruktionen och det tyska ekonomiska miraklet.

Representanter från brittiska militären, stationerade i Tyskland, besökte i samband med årsdagen ett arbetarmöte i Wolfsburg, tillsammans med Niedersachsens president Stephan Weil, där man uppmärksammande överlämningen av Volkswagen till Tyskland för 70 år sedan.