Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 9 feb 2018 15:22

7 bilar som borde vunnit "Årets bil"

Saab 99 Turbo från 1978 är en av bilarna som borde blivit Årets bil.

Saab 99 Turbo från 1978 är en av bilarna som borde blivit Årets bil.

1/2

Foto: Saab

Ford Mustang från 1965 är en annan oförglömlig klassiker.

Ford Mustang från 1965 är en annan oförglömlig klassiker.

2/2

Foto: Ford

Det är lätt att med facit i hand utse de bilar som betytt mest i bilhistorien. 

Och det är lite för enkelt att peka finger åt tidigare vinnare av Car of the Year och ropa fiasko eller "fel bil vann".

Men här är sju modeller som borde fått större erkännande. 

Var tid har sina trender, sina regler och sina prioriteringar. Vi vet heller inte allt om nya innovationer som fanns under skalet på bilar som Fiat Punto eller Citroën XM. Det är heller inte så enkelt att det alltid är blivande storsäljare som vinner det prestigefyllda priset Car of the Year, som kallas Årets bil i Sverige. 

Vi ska också minnas att juryn består av biltestare och journalister från Europas alla länder och det skiljer en hel del mellan vad vi i Sverige tycker är en bra bil och vad en jury från Frankrike, Tyskland eller Italien tycker. Skillnaderna mellan länderna har blivit mindre vilket också syns på vilka bilar som vunnit de senaste åren.

LÄS MER: 10 smarta bilar – som få kunder vet är bra val 

Jag tycker till exempel att Opel Ampera var ett bra val 2012. Eller Fiat 500 2008. När Volkswagen vann med nya Passat 2015 var det samtidigt ett pris till den stora och omvälvande plattformsdesign som präglat både VW och flera andra tillverkare de senaste åren.

Jag började testa bilar för Expressen sommaren 2001 och har förstås skaffat mig helt egna, personliga favoriter genom åren. Bilar som jag tycker verkligen förtjänat att vinna Car of the Year. 

LÄS MER: Här är bilarna som kan vinna Car of the Year 2018 

Här är sju bilar som jag tycker betytt mycket för utvecklingen av nya bilar och kanske bara därför borde fått vinna priset Car of the Year:

Ford Mustang 1965

Foto: Ford

Kommentar: En designikon i bilvärlden som tog alla med storm. Helt tidlös modell som blivit mångas favorit och en bil som skapade ett väldigt stort vill-ha-sug. Lever fortfarande kvar.

Saab 99 Turbo 1978

Foto: Saab

Kommentar: Det är klart att jag måste plocka in en Saab på den här listan och det är klart att det måste vara en turbo. Saabs duktiga ingenjörer borde fått ett pris. Presenterad på bilsalongen i Frankfurt 1977.

Audi Quattro 1980

Foto: Audi

Kommentar: Ytterligare en ikon och en bil som gav fyrhjulsdriften ett ansikte och ett namn. Audi har stått för många innovationer och har chans att vinna i år igen.

Subaru Outback 1995

Foto: Subaru

Kommentar: Enligt Subaru så inhandlade Volvo en Outback innan de skapade sin första XC. I dag är den här trenden tydlig och även om många konkurrenter kommit och gått så Outback stått tryggt kvar.

Volvo V40 2013

Foto: Volvo

Kommentar: Volvo kom med krockkudde för fotgängare och kanske vågade inte ledningen satsa fullt ut på den nya innovationen. V40 tog en pallplats.

Tesla Model S 2014

Foto: Tesla

Kommentar: Säga vad man vill om kvaliteten och priset men Tesla har förändrat en hel bilvärld i grunden på så många olika sätt. Model var i final men fick färre poäng än både vinnaren Peugeot 308 och tvåan BMW i3. Men det är fortfarande Model S som de stora i bilvärlden måste förhålla sig till.

Opel Ampera-e 2018

Foto: Opel

Kommentar: Jag har kört det som skulle bli folkelbilen och jag är rätt säker på att om bara Opel valt att trycka ut en femte prislistan på bilen i ett land i Europa kunde det blivit en ny seger. Fegt at Opel - oavsett om beslutet togs av gamla ägarna General Motors eller nya ägarna PSA-gruppen.