Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 6 feb 2019 13:18

”2030 har vi 2,5 miljoner laddbara bilar i Sverige”

Tesla och andra elbilstillverkare är just nu i minoritet på de svenska vägarna, men det kommer förändras snabbt enligt branschföreningen Power Circle.

Tesla och andra elbilstillverkare är just nu i minoritet på de svenska vägarna, men det kommer förändras snabbt enligt branschföreningen Power Circle.

1/2

Foto: LASSE SWÄRD

Elbilsuttag hos Ikea i Göteborg.

Elbilsuttag hos Ikea i Göteborg.

2/2

Foto: ROGER LUNDSTEN

Att laddbara bilar ökar i antal är ingen hemlighet. Men enligt branschföreningen Power Circle kommer vi att ha hela 2,5 miljoner elbilar och laddhybrider i trafik på svenska vägar år redan 2030.

– Vår prognos bygger på att elbilen blir lika billig i inköp som en likvärdig bensin- eller dieselbil år 2025, säger Daniel Kulin, föreningens sakkunnig. 

Suget efter laddbara bilar bara växer. I fjol steg laddhybriderna med 46 procent och elbilarna med hela 68 procent. Men det är fortfarande från låga nivåer. Elbilarna svarar nu för två procent av nybilskakan och laddhybriderna för sex procent.

Power Circle har blickat långt in i framtiden. En ny prognos som sträcker sig ända fram till 2045 visar att vi bara befinner oss i början av en elbilsboom som kommer att accelerera vid mitten av 2020-talet.

Under den första fasen dominerar laddhybrider, men från omkring 2024 kommer de renodlade elbilarna att dra ifrån. År 2030 bedöms elbilarna svara för närmare 90 procent av nyförsäljningen. Då har hela den laddbara flottan växt till 2,5 miljoner bilar.

Bedömningarna grundar sig bland annat på tillverkarnas planer på kommande elbilar. 

– Vår prognos bygger på att elbilen blir lika billig i inköp som en likvärdig bensin- eller dieselbil år 2025. Efter det så finns det ingen anledning att inte välja en elbil när du ska köpa en ny bil eftersom även driftkostnaden är lägre, säger Daniel Kulin sakkunnig på Power Circle. 

LÄS ÄVEN: Första testet i Sverige av Tesla Model 3 – succéresultat 

”Infrastrukturen måste byggas ut”

2,5 miljoner laddbara bilar i trafik år 2030. Vilka effekter får det på utsläppen och målet om en sänkning med 70 procent?

– Det bidrar med ungefär hälften av målet. Mixen är då närmare två miljoner  elbilar och 600 000 laddhybrider. De ökar fram till 2023–2024, sedan faller de brant. De har nackdelar med dubbla drivlinor, högre servicekostnader och att de är beroende av bensin. Det finns ingen uppsida alls med att då välja en sådan bil.

Vad kan hota utvecklingen?

– Infrastrukturen måste byggas ut i den takt som krävs. Här har politiken ett bredare ansvar om samhällsbyggnad. Infrastruktur ska ses som en investering, inte en kostnad.

Hur menar du?

– En miljon bilar tankar drivmedel för cirka 20 miljarder kronor årligen. Två miljoner elbilar motsvarar alltså bensin för 40 miljarder kronor som inte behöver köpas. Den el som krävs för att ersätta dessa bilar är cirka 6 TWh. Det motsvarar cirka 10 miljarder i konsumentkostnad, inklusive elnät. För att ge en relation till siffrorna kan nämnas att 40 miljarder kronor räcker för att bygga en årsproduktion motsvarande 12 TWh vindkraft.

Hur mycket el skulle 2 miljoner elbilar kräva?

– Bara hälften så mycket som utbyggnaden av vind, cirka sex TWh.

Hur många publika laddpunkter behövs för att batteribilen ska kunna användas som dagens avgasbilar?

– Det är en komplicerad fråga. En gammal rekommendation är en laddpunkt per tio bilar, men det är extremt beroende på vilken väg vi väljer i samhället, bland annat hur vi väljer att utrusta flerbostadshus med laddning.

– Elbilarna får längre räckvidd. Räknar man med att de har halva räckvidden mot bensinbilar tror jag att det räcker med 10 000 snabbladdstationer. I dag har vi ungefär 5 000 bensinstationer. 

– Men förhållandet ett till tio tror jag inte gäller i framtiden eftersom de flesta kommer att kunna ladda hemma. Så ser det ut i dag i alla fall, 90 procent laddar hemma eller på jobbet.

Men Sverige är ju närmast tudelat, halva befolkningen bor i flerbostadshus där många saknar p-plats.

–  Här sätter du fingret på en av de viktigaste politiska frågorna kopplade till omställningen. Svaret är inte tekniskt utan politiskt. Vi tjänar på att investera i infrastruktur, så har det varit förr också.

– Med eldrift kapar vi oljeberoendet. Det ger stora samhällsekonomiska vinster. Vi kan producera vår egen energi i sol, vind, vatten och kärnkraft. Det ger lokal tillväxt. 

Biodrivmedel då i stället för fossil bensin och diesel?

– Visst fyller dessa drivmedel en viktig roll i omställningen, men på sikt ser vi ingen uppsida alls med förbränningsmotorer. Elbilens fördelar är så uppenbara, den har högre verkningsgrad, den ryker inte, den bullrar inte och är mycket billigare att underhålla.

På frågan om vad han själv kör för bil svarar Daniel Kulin att han inte har någon, men väl två elcyklar.