Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”2030 har vi 2,5 miljoner laddbara bilar i Sverige”

Tesla och andra elbilstillverkare är just nu i minoritet på de svenska vägarna, men det kommer förändras snabbt enligt branschföreningen Power Circle.
Foto: LASSE SWÄRD
Elbilsuttag hos Ikea i Göteborg.
Foto: ROGER LUNDSTEN

Att laddbara bilar ökar i antal är ingen hemlighet. Men enligt branschföreningen Power Circle kommer vi att ha hela 2,5 miljoner elbilar och laddhybrider i trafik på svenska vägar år redan 2030.

– Vår prognos bygger på att elbilen blir lika billig i inköp som en likvärdig bensin- eller dieselbil år 2025, säger Daniel Kulin, föreningens sakkunnig. 

Suget efter laddbara bilar bara växer. I fjol steg laddhybriderna med 46 procent och elbilarna med hela 68 procent. Men det är fortfarande från låga nivåer. Elbilarna svarar nu för två procent av nybilskakan och laddhybriderna för sex procent.

Power Circle har blickat långt in i framtiden. En ny prognos som sträcker sig ända fram till 2045 visar att vi bara befinner oss i början av en elbilsboom som kommer att accelerera vid mitten av 2020-talet.

Under den första fasen dominerar laddhybrider, men från omkring 2024 kommer de renodlade elbilarna att dra ifrån. År 2030 bedöms elbilarna svara för närmare 90 procent av nyförsäljningen. Då har hela den laddbara flottan växt till 2,5 miljoner bilar.

Bedömningarna grundar sig bland annat på tillverkarnas planer på kommande elbilar. 

– Vår prognos bygger på att elbilen blir lika billig i inköp som en likvärdig bensin- eller dieselbil år 2025. Efter det så finns det ingen anledning att inte välja en elbil när du ska köpa en ny bil eftersom även driftkostnaden är lägre, säger Daniel Kulin sakkunnig på Power Circle. 

LÄS ÄVEN: Första testet i Sverige av Tesla Model 3 – succéresultat 

”Infrastrukturen måste byggas ut”

2,5 miljoner laddbara bilar i trafik år 2030. Vilka effekter får det på utsläppen och målet om en sänkning med 70 procent?

– Det bidrar med ungefär hälften av målet. Mixen är då närmare två miljoner  elbilar och 600 000 laddhybrider. De ökar fram till 2023–2024, sedan faller de brant. De har nackdelar med dubbla drivlinor, högre servicekostnader och att de är beroende av bensin. Det finns ingen uppsida alls med att då välja en sådan bil.

Vad kan hota utvecklingen?

– Infrastrukturen måste byggas ut i den takt som krävs. Här har politiken ett bredare ansvar om samhällsbyggnad. Infrastruktur ska ses som en investering, inte en kostnad.

Hur menar du?

– En miljon bilar tankar drivmedel för cirka 20 miljarder kronor årligen. Två miljoner elbilar motsvarar alltså bensin för 40 miljarder kronor som inte behöver köpas. Den el som krävs för att ersätta dessa bilar är cirka 6 TWh. Det motsvarar cirka 10 miljarder i konsumentkostnad, inklusive elnät. För att ge en relation till siffrorna kan nämnas att 40 miljarder kronor räcker för att bygga en årsproduktion motsvarande 12 TWh vindkraft.

Hur mycket el skulle 2 miljoner elbilar kräva?

– Bara hälften så mycket som utbyggnaden av vind, cirka sex TWh.

Hur många publika laddpunkter behövs för att batteribilen ska kunna användas som dagens avgasbilar?

– Det är en komplicerad fråga. En gammal rekommendation är en laddpunkt per tio bilar, men det är extremt beroende på vilken väg vi väljer i samhället, bland annat hur vi väljer att utrusta flerbostadshus med laddning.

– Elbilarna får längre räckvidd. Räknar man med att de har halva räckvidden mot bensinbilar tror jag att det räcker med 10 000 snabbladdstationer. I dag har vi ungefär 5 000 bensinstationer. 

– Men förhållandet ett till tio tror jag inte gäller i framtiden eftersom de flesta kommer att kunna ladda hemma. Så ser det ut i dag i alla fall, 90 procent laddar hemma eller på jobbet.

Men Sverige är ju närmast tudelat, halva befolkningen bor i flerbostadshus där många saknar p-plats.

–  Här sätter du fingret på en av de viktigaste politiska frågorna kopplade till omställningen. Svaret är inte tekniskt utan politiskt. Vi tjänar på att investera i infrastruktur, så har det varit förr också.

– Med eldrift kapar vi oljeberoendet. Det ger stora samhällsekonomiska vinster. Vi kan producera vår egen energi i sol, vind, vatten och kärnkraft. Det ger lokal tillväxt. 

Biodrivmedel då i stället för fossil bensin och diesel?

– Visst fyller dessa drivmedel en viktig roll i omställningen, men på sikt ser vi ingen uppsida alls med förbränningsmotorer. Elbilens fördelar är så uppenbara, den har högre verkningsgrad, den ryker inte, den bullrar inte och är mycket billigare att underhålla.

På frågan om vad han själv kör för bil svarar Daniel Kulin att han inte har någon, men väl två elcyklar.

Så beräknas laddbara bilar öka

Just nu beräknar Power Circle att det finns 78 000 laddhybrider och 31 000 elbilar i Sverige. Här under följer föreningens prognos för framtiden. (Noterbart är att laddhybridernas andel av nyförsäljningen av laddbara bilar når sin topp kring 2025 för att sedan falla brant.)

2018: 16 600 elbilar – 49 300 laddhybrider

2019: 31 000 – 78 000

2020: 51 300 – 119 300

2021: 83 400 – 174 200

2022: 136 100 – 244 000

2023: 213 000 – 330 300

2024: 328 100 – 435 000

2025: 480 100 – 555 000

2026: 671 500 – 667 600

2027: 897 300 – 745 800

2028: 1 149 800 – 797 300

2029: 1 421 200 – 829 900

2030: 1 705 100 – 850 000

2031: 1 997 000 – 862 100

2032: 2 293 100 – 869 300

2033: 2 576 800 – 824 400

2034: 2 863 900 – 798 100

2035: 3 146 000 – 758 400

2036: 3 417 100 – 704 400

2037: 3 667 800 – 635 200

2038: 3 894 700 – 549 100

2039: 4 083 300 – 444 700

2040: 4 235 200 – 324 800

2041: 4 347 800 – 212 200

2042: 4 426 000 – 134 000

2043: 4 477 400 – 82 600

2044: 4 510 000 – 50 000

2045: 4 530 100 – 29 900

Källa: Power Circle

Annons:
Annons: