12 bästa familjebilarna i vår

Visst springer svenska bilköpare benen av sig efter suvar. Och visst sneglar väldigt många på bilar som Skoda Kodiaq och Volvo XC60.

Men sanningen är att när vi tittar på försäljningstoppen så regerar kombibilarna. Sportscombi, Sportswagon och herrgårdsvagn. Käraste barn har flest namn.

Det finns också en hel drös riktigt bra kombibilar och familjebilar lagom till vårruschen i bilhallarna.

Här är vårens 12 bästa familjebilar.

WEBB-TV: Här är 12 bästa familjebilarna i vår

1. Renault Grand Scenic

Pris: från 229 900 kronor.

Kommentar: Flera biltillverkare arbetar med att försöka få ihop familjebussens goda utrymmen med suvens lite fräckare design och höga sittposition. En av de som lyckats bäst är Renaults svenska designchef Agneta Dahlgren. Scenic finns som både fem- och sjusitsig men i Sverige säljs bara den större varianten. 1,5-litersdieseln fungerar riktigt bra i den här bilen och upplevs pigg och alert. Den manuella växellådan är lättarbetad.

Ratten sitter relativt lågt och Renault har valt en stor bildskärm för att kommunicera med föraren. Renault kan det här med att bygga praktiska familjebilar och gillar du ett lite mer udda val som inte kostar skjortan så är Grand Scenic ett bra val. Det låga priset gör att den också är ett bra privatleasingval.

Hos Renault finns de nya kombibilarna Megane och Talisman men för mig är Scenic det bästa familjebilsköpet i Renault-hallen.

Du kan läsa hela vårt test av Renault Scenic här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



2. Toyota Avensis Tourer

Pris: från 214 900 kronor.

Kommentar: Toyota har förenklat sin Avensis och med åren har också prisets sänkts en aning. Därför plockar vi med Avensis i den här samlingen av trygga och säkra familjebilsköp. För även om det hos Toyota i vår handlar väldigt mycket om Prius som laddhybrid så står Avensis för det säkra köpet.

I den nya modellen sitter dieselmotorer från BMW, uppdaterade bensinmotorer och en förbättrad automatlåda. Men tyvärr har Toyotas besparingar landat i att dieslarna inte erbjuds med automatlåda och att en finess som adaptiv farthållare plockats bort. Här har Toyota lyssnat lite för mycket på Europakunderna. I Sverige är den kombinationen inget vidare.

Plussidan väger ändå över med rejält stora utrymmen och ett lågt pris – tillsammans med Toyotas säkra och trygga rykte.

Du kan läsa hela vårt test av Toyota Avensis här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



3. Opel Astra Sports Tourer

Pris: från 167 900 kronor.

Kommentar: Ni minns förstås att Opel Astra fick priset Car of The Year förra året. Men försäljningen i Europa lyckades ändå inte hjälpa Opel ända till vinst vilket var en anledning till att General Motors till slut tröttnade och sålde hela Opel till PSA-koncernen.

Men vi väljer att inte se de stora övergripande frågorna utan nöjer oss med att titta på den enskilda bilmodellen. Och Opel Astra Sports Tourer bjuder på ett riktigt stort och rymligt bagageutrymme, ett väldigt rejält baksäte och finfina köregenskaper. Lägg sen till att grundpriset är så lågt som knappt 168 000 kronor i dag. Jo, vill du ha lite rejälare motorer så kostar det förstås mer men Astra erbjuder ändå valfrihet. Välj en billigare drivlina och du har råd med OnStar inklusive wifi samt det smarta ljussystemet IntelliLux.

Jämfört med tidigare Astra-modeller så har nya Astra framför allt tappat i vikt – och det märks tydligt på köregenskaperna. Den här kombin känns lätt och alert i ratten.

Du kan läsa hela vårt test av Opel Astra kombi här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



4. Peugeot 308 SportWagon

Pris: från 159 900 kronor.

Kommentar: Närmar du dig en Peugeot-handlare i dag så kommer du att överösas med reklam om nya 3008. Suven fick också priset Car of The Year 2017. Men för mig är det bästa familjebilsköpet hos Peugeot fortfarande den lite äldre Car of The Year – 308:an.

Det var ett par år sedan vi senast körde 308. Men den snygga designen, de trevliga köregenskaperna och konkurrenskraftiga drivlinorna hänger med än. Och då 308 har funnits i några år finns det också en möjlighet att pressa ner priset. Just nu pågår en kampanj med 159 900 kronor för en bensinmotor på 110 hästkrafter. Den drivlinan räcker gott om du kör lugnt och du får väldigt mycket 308 för de pengarna. Räkna dock med att behöva lägga på ett par tio tusen kronor på utrustning.

Du kan läsa hela vårt test av Peugeots kombiversion av 308 här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



5. Volkswagen Golf Sportscombi

Pris: 207 400 kronor.

Kommentar: Det är lite rörigt i de digitala och fysiska VW-hallarna då vi står mitt i en ny lansering av Golf. VW har sålt ut förra generationen under vintern och kanske finns det här och där någon 2016-bil kvar. Köp den i så fall. VW:s pris på den utgående modellen har länge varit bland det bästa bilköpet i Sverige och förstås en stor anledning till att VW Golf blev Sveriges mest sålda bil förra året.

Nu kommer nya Golf i alla olika versioner under våren. Vi har riktat in oss på Sportscombi, förstås, där prispåslaget är måttliga 7500 kronor jämfört med femdörrarsbilen. Påslaget för automatlåda är cirka 15 000 kronor. Under våren ska också Sverigefavoriten Alltrack lanseras och med ett frånpris på 277 900 kronor.

Nya Golf har förfinats på en rad punkter och mest handlar det om ny teknik under skalet. Bland annat lanserar VW en ny sjustegad automatlåda till Golf. VW har också trimmat motorerna med högre effektuttag på flera håll. VW:s autobroms kan nu också upptäcka fotgängare.

Du kan läsa hela vårt test av VW:s Alltrack-version av förra generationen Golf Sportscombi här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



6. Skoda Octavia Combi

Pris: från 203 900 kronor

Kommentar: Precis som systerbilen VW Golf så uppdateras Skoda Octavia under våren. Prismässigt ligger modellerna relativt lika varandra men det skiljer en del i storlek där Octavia är aningen större och rymligare. Det skiljer också i köregenskaper där Skoda överlag har snäppet trögare styrning. Båda bilarna är byggda på samma plattform och VW-gruppens olika modeller lätt känns igen med fin respons i styrning, gas och växellåda. Och det är förstås också samma drivlinor där Skoda fått samma ökade effektuttag på vissa motorer som Golf och även i till vissa modeller den nya sjustegade automatlådan.

I en Skoda hörs också motorljudet lite mer i kupén och överlag är Skoda Octavia en lite större och trögare bil än en VW Golf. Men den är också lite rymligare med ett riktigt stort bagageutrymme - vilket familjer älskar.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



7. Kia Optima Sportswagon

Pris: 292 900 kronor.

Kommentar: Kias efterlängtade kombi i V70-storlek lanserades förra hösten och det är i år som Kia ska få full effekt av sin kombisatsning i Sverige – inte minst då på tjänstebilssidan. I höst ska också laddhybridversionen av Optima Sportswagon sätta ytterligare press på dominanterna i klassen, Volkswagen och Volvo.

Kia har de senaste åren framför allt förbättrat köregenskaperna men en bra och följsam styrning. Även drivlinorna har förbättrats där du i dag som förare har en mycket bättre kontakt med kraften i motorn. Notera ändå att styrningen är aningen trög runt nolläget.

Kia har i Optima en elektroniskt styrd fjädring som vi vid testkörningen inte tyckte tillförde så mycket. En smaksak.

Lastutrymmet är inte lika stort som i till exempel en VW Passat men å andra sidan med en låg lasttröskel och ett mera fyrkantigt utseende kan det passa till exempel familjer med barnvagn riktigt bra.

Du kan läsa hela vårt test av Kia Optima-kombin här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



8. Subaru Outback

Pris: från 329 900 kronor.

Kommentar: Subaru tycker själva att Outback är själva modern till alla stora och tuffa familjekombis. Efterföljare som V70 CrossCountry och Audi Allroad har alltid sålt bra i Sverige medan Subaru Outback i alla år varit det lite udda och annorlunda valet.

Men Subaru har en sak som många konkurrenter sneglat avundsjukt på – mycket nöjda bilkunder. Förra året uppdaterade Subaru sin Outback med bland annat det nya säkerhetssystemet EyeSight. Subaru har en bra och hög säkerhetsstandard och funktionerna är enkla att förstå.

Interiören domineras av en stor bildskärm men Subaru har också behållit en del av sin interiör med flera knappar än konkurrenterna. Vissa köpare gillar att det inte är så krångligt i en Subaru.

Du kan läsa hela vårt test av uppdaterade Subaru Outback här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar




9. Ford S-Max

Pris: från 327 700 kronor.

Kommentar: Ni har säkert redan förstått att trenden är att de stora familjebilarna ska designas som en suv. Då kan det kännas tryggt att kunna backa tillbaka till en gammal hederlig stor familjebil. Ford har också valt att förse sin S-Max med trygga köregenskaper som du behöver komma överens med för att verkligen gilla bilen.

Slappna av, andas och kör S-Max väldigt lugnt och försiktigt – då kommer motorn och växellådan mest till sin rätt. Försöker du stressa bilen så kommer du att upptäcka att styrningen är lite för snabb och responsen i gas och broms lite fördröjd.

Styrkan med S-Max är förstås de fina innerutrymmena där alla sju personerna kan sitta riktigt bra. Ljudkomforten är också bra och Ford har en hygglig säkerhets- och tekniknivå. Vill du satsa lite mer pengar för ännu bättre komfort finns en Vignale-version. Men då kostar det ytterligare 90 000 kronor.

Du kan läsa vår långtestbilrapport om Ford S-Max här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



10. Volvo V90

Pris: från 324 000 kronor

Kommentar: Volvo hoppas förstås att nya V90 ska ta över från V70 och bli hela Sveriges folkkombi. Volvo har också pressat priserna rejält på V90 för att behålla sin marknadsandel på cirka 20 procent i Sverige. När vi jämför priser med kolleger i Europa är det lätt att se att en V90 är 75-100 000 kronor billigare i Sverige än i andra länder.

Det tackar förstås svenska bilköpare för då V90 bjuder på riktigt fina köregenskaper från Volvos egna SPA-plattform. Volvo har också en rad bra motorer och växellådor och komforten är i världsklass. Inredningen i en V90 är riktigt fin och du sitter som en kung på alla platserna, ja, förutom mittplatsen bak då där det är lite för trångt för en vuxen person.

V90 är också en av världens allra säkraste bilar. Det finns en form av självkörandefunktion men du behöver hela tiden ha nära till ratten med händerna.

Volvo V90 var min favorit i Car of The Year 2017 och även om det är en stor och lång bil är det ett väldigt bra familjebilsköp.

Du kan läsa hela vårt test av Volvo V90 CrossCountry här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



11. BMW 5-serie

Pris: ingen uppgift

Kommentar: Vi vet ännu inga priser på BMW:s nya 5-serie Touring men eftersom vi kört sedan-modellen och där sett vilka framsteg BMW gjort plockar vi ändå med den här helt vårfärska bilen på topp-tolv-listan.

BMW har efter ett tufft 2016 kommit igen starkt och den nya 5-serien ser ut att bli en succé. Massor av ny teknik – det mesta hämtat från lyxigare 7-serie som kom inför förra året - kombinerat med väldigt fina köregenskaper.

BMW har vässat sin interiördesign rejält och ligger nu i linje med konkurrenterna Audi, Mercedes och Volvo. Men framför allt har BMW sparat vikt på sin nya 5-serie och därmed verkligen fått till en alert bil som svarar på minsta manöver från föraren.

Funktionen Steering&Lane Control gör bilen delvis självkörande men jag tycker att det bästa med det systemet är att du kan ställa in hur tekniken ska hjälpa dig i olika hastigheter.

Alla som i dag älskar att köra BMW kommer att be för att få köpa en ny 5-serie – den har allt det som BMW alltid varit väldigt bra på fast mycket mer. Och den har blivit av med en del saker som BMW var mindre bra på.

Det här är troligen en finalist i Car of The Year 2018.

Du kan läsa hela vårt test av BMW:s nya 5-serie här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar



12. Mercedes E-klass Kombi

Pris: från 390 900 kronor.

Kommentar: Jag var lite överraskad när Mercedes nya E-klass placerade sig före Volvo S90/V90 i Car of The Year 2017. E-klass tog en pallplats efter Peugeot 3008 och Alfa Romeo Giulia och för att vara en så pass stor och dyr bil var det en stor framgång.

Men så har Mercedes också förnyat interiördesignen med sin nya E-klass. Enkelt uttryckt har Mercedes lagt sin stora bildskärm horisontellt medan till exempel Volvo ställt den upp. Men en helt digital instrumentering är så klart framtiden.

E-klass har en rad olika drivlinor att välja mellan och trots att det här är en lång och stor bil känns den liten i ratten. Köregenskaperna kanske inte är lika bra som på Volvo V90 men E-klass känns aldrig tung eller klumpig.

Komforten är riktigt bra – speciellt i framsätet. Bagageutrymmet är på klassiskt Mercedes-vis stort och rymligt. För tjänstebilsföraren är det här ett riktigt bra val men håller du dig bara till de mindre motorerna är priset bra även för en privatperson.

Du kan läsa hela vårt test av Mercedes nya E-klasskombi här.

WEBB-TV: Här är vårens 12 bästa familjebilar

Annons:
Annons: