Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 jun 2018 17:21

Världspremiär: Här är nya Volvo S60

1/10

Foto: VOLVO

2/10

Foto: VOLVO

3/10

Foto: VOLVO

4/10

Foto: VOLVO

5/10

Foto: VOLVO

6/10

Foto: VOLVO

7/10

Foto: VOLVO

8/10

Foto: VOLVO

9/10

Foto: VOLVO

10/10

Foto: VOLVO

CHARLESTON. Här är bilen som blir startskottet för Volvos utfasning av dieselbränslet. 

I sin nyinvigda amerikanska fabrik visar den svenska tillverkaren för första gången upp modellen S60 – en sportig sedan med världsledande säkerhet. 

Nu har Volvo invigt sin första amerikanska fabrik. Den moderna anläggningen ligger delstaten South Carolina, närmare bestämt den kustbelägna staden Charleston. Där väntas den ge upp till 4 000 nya arbetstillfällen. 

Men desto mer intressant för de svenska kunderna är vilka bilar som kommer att rulla av produktionsbandet och så småningom leta sig ut på vägarna i hemlandet. Den första av dem blir en helt ny modell, nästa generation av Volvo S60.     

LÄS MER: Här inviger Volvo sin första fabrik i USA

https://www.youtube.com/watch?v=okjWGZdjBvw

Som en mindre och sportigare S90

Precis som den nyligen lanserade kombin V60 blev ett småsyskon till familjebilen V90, blir sedanen S60 ett lite nättare komplement till S90. 

Den nya bilen ses som en viktig komponent för att lyckas på den amerikanska marknaden, där kunderna inte har en lika tydlig förkärlek för rymliga kombimodeller. Faktum är att den enbart ska byggas i USA för att sedan exporteras till resten av världen. 

– Äntligen är vi lokala i USA. Men det här är en global fabrik som ska leverera bilar världen över. Det är en grogrund för framtiden, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars från den provisoriska scenen i anläggningen. 

LÄS MER: Volvos succékvartal – sålde totalt 147 000 bilar

Foto: VOLVO

Utseendemässigt känner vi igen designelement från flera bilar i Volvos nuvarande modellprogram. Formerna påminner i stort om de hos S90, med ett snarlikt akterparti och de bekant C-formade baklyktorna. Men ser man S60 från sidan syns det att den är kortare. Den är mindre limousinlik och ger ett aggressivare intryck. 

Fronten är väldigt lik den vi redan sett hos V60, med stora luftintag och de numera karaktäristiska lyktorna som Volvo – sitt skandinaviska arv troget – kallar Tors hammare. Även skuldran längs sidan vittnar om det tydliga släktskapet mellan de två. Ingen skräll så långt, men det är däremot oväntat att Volvo väljer att inte haka på coupétrenden. Där den utgående modellen hade en svepande baklucka som snarare var en förlängning av karossen har den nya S60 en mer utpräglad sådan i klassiskt sedanstuk. 

Foto: VOLVO

I kupén finns det hyfsat gott om plats. Tack vare de tunnare ryggstöden som introducerades med V60 får även längre passagerare bra benutrymme. Men jag höjer ett litet varningens finger för takhöjden i bak. Den som är över 1.90 kan få problem med den. 

Förarmiljön påminner om det vi sett tidigare. Det är blank plast varvat med borstat stål, och Volvo fortsätter att gå på tvärs med resten av bilindustrin genom att välja en stor skärm som står på högkant. Det är minimalistiskt och snyggt. 

Volvo fasar ut diesel med S60

Volvo har sedan tidigare gått ut och meddelat att S60 inte kommer att erbjudas med dieselmotor. Därefter kommer inte heller någon av de andra nya modellerna som lanseras att kunna köras på det hett omdebatterade bränslet. 

Visst, det kommer fortfarande gå att köpa bilarna som presenterades innan S60 med dieseldrivlina, men för ett märke som i fjol sålde 76 procent dieslar innebär en sådan utfasning på sikt en stor förändring. Här finns det alltså gott om utrymme för förbättring. 

Nästa steg blir sedan att elektrifiera hela flottan. Volvo har nämligen lovat att alla nya modeller efter 2020 ska ha en elmotor under huven.

LÄS MER: Volvo kan tacka Trumps torped för fabriken i USA

Bensin- och hybridmotorer i S60 

Tomrummet efter dieseln fyller Volvo med två bensinmotorer och två hybridalternativ, som alla arbetar tillsammans en åttastegad automatlåda. 

De två förbränningsmotorerna – T5 och T6 – levererar 250 och 310 hästkrafter. De elektrifierade drivlinorna är T6 Twin Engine och T8 Twin Engine, där el- och bensinmotor tillsammans ger effekter på 340 respektive 390 hästkrafter. Alla är fyrhjulsdrivna utom instegmodellen T5.

Utöver det kommer det även en toppversion signerad prestandadivisionen Polestar, som numera är ett eget elbilsmärke. Den bilen får uppgraderingar när det kommer till hjul, bromsar, fjädring. Även T8-motorn och växellådan är modifierad, vilket höjer maxeffekten till 405 hästkrafter.

Versionen med Polestars emblem i fronten är vässad ytterligare för sportig körning.

Foto: VOLVO

LÄS MER: Filmbeviset på att Volvo är världens säkraste bil

Säkerhet i toppklass

När Volvo presenterade nya V60 sa de att det var den säkraste bilen de någonsin byggt.

Med den nya kombin uppdaterade man sitt ”City Safety”-paket med funktionen ”Oncoming Mitigation by Braking”. På svenska innebär det att bilen ser och registrerar om det kommer ett mötande fordon i ditt körfält, så att den automatiskt kan reagera och bromsa in. Annars reagerar en autobroms vanligtvis bara på bilar och föremål som är stillastående eller rör sig långsamt i samma körfält. En potentiellt livsviktig funktion, givetvis. 

Modellen utrustades även med autobroms vid backning, vilket exempelvis kan förhindra olyckor på parkeringsplatser. 

Allt detta finns även i S60. 

LÄS MER: Volvo måste gasa för att hänga med i utvecklingen

Kommer till Sverige 2019

Volvo S60 lanseras i USA senare i år, men kommer till Sverige först 2019. Från och med vecka fem kommer den gå att beställa. 

Det finns inga officiella priser ännu, men en kvalificerad gissning är att den kommer att hamna en bit under V60:s 327 900 kronor. Volvo brukar sätta en något högre prislapp på kombimodellerna.

Se när vi testade syskonbilen V60