Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Mekaniker

Publicerad 6 mar 2015 14:32

Varför vibrerar min automatlåda?

Problem med bilen? Mejla vår mekaniker!

Problem med bilen? Mejla vår mekaniker!

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor som rör din bil och ditt bilägande. Ställ din egen fråga! Mejla den till:

mekaniker@expressen.se

Automatlådan vibrerar

Min 2011-modell VW Golf TSI 122 med DSG7 automatlåda har sedan januari med varierande styrka ofta vibrerat, ryckt och bullrat från drivverket/växellådan vid igångkörning från stillastående, speciellt om det är lite uppförsbacke. Det hörs också ibland ett knasande/sprakande ljud från framvagnen, speciellt vid farthinder och andra ojämnheter på vägen, vet ej om det är samband med det andra problemet. Växlar annars normalt i stort sett alla hastigheter, problemet är i huvudsak från stillastående. VW verkstad och oberoende verkstäder har kollat bilen men kan inte hitta något fel. Jag vet bara att jag aldrig upplevde detta de första 18 månaderna efter att jag köpte bilen ny.

C.B Pettersen


JONAS: Vi har också råkat ut för dessa problem med DSG­-lådor. Eventuellt kan man prova att göra en mjuk­varuuppdatering av lådans styrdon, i värsta fall så måste kopplingarna by­ tas ut. Hör med Volkswagen igen om inte detta täcks av någon driv­ linegaranti, alternativt gör en skadeanmälan till ditt för­ säkringsbolag så kanske det täcks av din försäkring.

Lyft inte ur

Jag ska byta lameller och urtrampningslager på en Skoda Felicia 1998. Vet inte om jag måste lyfta ur motorn eller om det går

att separera växellådan, från motorn, med motorn kvar. Kan du tipsa om en bra strategi för arbetet?

Björn Jonsson


JONAS: Det är extremt säll­synt att man lyfter ur hela driv­linan för att byta koppling, så högst sannolikt så tar du bara ner lådan och låter motorn sitta kvar. Dock behöver du ju en motorbalk som håller motorn på plats i överkant då du utför arbetet.

Doft av bränd olja

Har en Audi A4 -05 och nu på sista tiden har jag ibland känt en doft av bränd olja inne i kupén. Det är inte konstant utan kommer oftast när jag är på tomgång vid parkering. Har kollat oljanivån så där ser det okej ut och jag funderar om det ev. kan vara någon packning som behöver bytas? Eller om detta kan vara något stort fel på gång.

Stefan Andersson


JONAS: Om det är en dieselbil du har kanske det är värmarens avgaser som du känner i kupén.

Om inte bör man felsöka motorn efter oljeläckage...

Handbroms

Har en Audi A4 2009 som har ett fel på elektriska handbromsen.

Ibland släpper inte bromsen utan man måste lossa kablarna till batteriet för att den ska släppa. Audiverkstaden påstår att man måste byta hela systemet för drygt 10 000 kronor. Låter det vettigt?

Tomas Andersson


JONAS: Tyvärr har nog Audiverkstan rätt. Om det är bromsoken som måste bytas, så handlar det säkert om dessa pengarna. Har du betalat en felsökning och fått detta beske­det så skall ju det avhjälpa felet.

Volvon vägrar att starta

Har en Volvo 745/90. Den började hosta för ett år sedan. När jag backade upp den på garageuppfarten, dog den helt. Har nu bytt bensinpump-filter-bensin- relä. Men den vill fortfarande inte starta. Ska nu kolla så att inte kamremmen har kuggat. Det kommer bensin till stiften. Vad kan det annars vara för fel, och vad ska jag undersöka mera?

Kjell


JONAS: Det kan finnas flera orsaker till att bilen inte startar. Kanske har du fått vatten i bränslet, kanske kommer det ingen gnista. Svårt att säga utan att ha felsökt bilen...