Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Mekaniker

Publicerad 20 jul 2014 07:00

Varför knäpper det om fjädrarna på bilen?

Signaturen Sebastian har problem med en Nissan Primera han köpte nyligen.

Signaturen Sebastian har problem med en Nissan Primera han köpte nyligen.

1/2

Foto: Marcus Engström

Jonas Carlsson, ALLT OM BILARS mekanikerexpert.

Jonas Carlsson, ALLT OM BILARS mekanikerexpert.

2/2

Foto: Christopher Dodge

Här svarar Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson på läsarfrågor. Har du frågor du vill ställa går det bra att mejla mekaniker@expressen.se. Börja mejlet med ”Mekaniker”.

Löser du bilproblem på egen hand eller tar du bilen till verkstaden?

Tack för din röst!

Löser du bilproblem på egen hand eller tar du bilen till verkstaden?

Knäpper till i bakvagnen

Har en Mercedes CLK 320. När jag kör ner eller upp för en asfalterad kant så att bilen går upp/ner på diagonalen knäpper det till i bakvagnen i området kring fjädrarna. Vad kan det vara? En bilfirma har kollat fjädrarna och de är OK. De sa att det kan vara något med några bussningar i samma område.

Kenneth

JONAS: Det kan absolut vara bussningarna. Sitter dock ganska många så det är inte helt lätt att ta reda på vilka man skall börja att byta. Hör med din lokala Mercedesverkstad om de har någon erfarenhet av vilka bussningar som är vanligt ­förekommande för byte och kanske börja där.

Ingen laddning efter start

Har en Volvo 945 med följande problem: Ibland, kanske en gång av 10 sker ingen laddning efter start. Först vid cirka 3 000 varv/min kommer ladd­ningen i gång och fungerar då så länge motorn går. Även på tomgångsvarv. När detta inträffar lyser inga kontrollampor före start trots att start­nyckeln vrids till startläge. Generatorn har bytts utan resultat.

Ronny Bergh, Kr-hamn

JONAS: Det är inget jag känner igen alls, faktiskt. Det brukar ju vara så att antingen funkar, eller så funkar inte generatorn. ­Låter som ett elfel i något relä eller annat. Tyvärr inga bra tips på detta.

Svåra felkoder

Har en 95:a Saab 900 som motorlampan lyser, avgasvärderna klarade besiktningen och vid avläsning av felkoder indikerar det på bränsleblandning fet, men var ska man börja? Har bytt samtliga vakumslangar utan resultat och nollat systemet, men lampan tänds efter ett tag igen.

Peter

JONAS: Felkoder som P0170 ­eller P0171 ÄR svåra (gissar att det är ­något i den stilen som sätts). ­Lambdasond kanske, eller ­läckage på insugs- eller avgas­sidan. Väldigt svårupptäckta fel det här. Även för en duktig bil­mekaniker.

Låg på tomgången

Har nyligen köpt en Nissan ­Primera 2,0 -04 som är lite låg på tomgången. När jag startar den så går den upp för att sedan vandra ner till gränsen där den nästan dör. Men rätar sedan upp sig och ligger jämnt och fint. Förutom i dag, då jag startade bilen (gick bra) åkte 200 meter för att tanka. När jag skulle starta den sen, så gick det inte. Försökte flertalet gånger, och pumpade till slut på gasen, då vandrade den upp och jag körde omgående iväg. Vad tror du det kan vara för problem, kan man höja tomgången själv, eller ska man lämna in den?

Sebastian

JONAS: På en så ny bil går det oftast inte att justera tomgången. Du har med högsta sannolikhet luftläckage eller fel på någon ­givare som gör att bränsle/luftblandningen inte blir korrekt och så försöker motorstyrdonet kompensera för detta. Svårt att felsöka själv, krävs goda kunskaper om insprutningssystem för att hitta sådana här fel.

Bil som spökar

Jag har en Pt Cruiser, den ger gaspådrag av sig själv när jag kör långsamt på hög växel, detta sker bara sporadisk i 1-2 sekunder. Har hört att hastighetsgivaren kan spöka och ge fel signaler. Kan det vara ett av svaren?

Läsare

JONAS: Har dessvärre ingen ­erfarenhet av detta. Om det är en automatlåda kanske ­felet sitter i den, men som sagt: vet inte och har inte hört talas om det.

Svårstartad

Jag har en Volvo 740 -88 som varit förvånansvärt felfri i 12 år! Har servat och skött den bra, men i dec-13 började problemen hagla. Den startade inte och har sen dess fått bl a ett nytt relä och ngt med kolstavar i generatorn. Den går ibland och ibland inte. Jag har även lämnat in den och fått den fixad med andra saker, kostat på den en hel del och trodde att nu så.... men ack nej! En av gångerna när jag fått den bogserad till en verkstad startade den där! Nu när man ska tanka går det bara att få i den drygt 20 liter trots att tanken är tom! Man får pytsa i lite i taget. Vad kan det bero på? Något med bränsleslangar/pumpar? Kan det vara därför den inte startar nu?

Ewa

JONAS: Det kan definitivt ha med tanken att göra. Låter som tanken är tät på något sätt och inte ventilerar som den ska. Lämna in bilen till en verkstad som får undersöka tankproblemet. Låter som det är huvudbekymret så man bör åtgärda det först.

Smällande traktor

Min Polo 1.8 från -99 ­började plötsligt låta som en smällande ­traktor. Det låter som något sitter löst och det smäller värre ju högre varvtal det blir. Vad kan ha hänt?

Helena

JONAS: Eventuellt kan remmen ha gått av, eller är på väg att gå av. Om ljudet låter illa bör du omgående lämna in den så du inte riskerar att köra sönder något annat i onödan.

Höga K-värden

Har en husbil regnr SMW583 Fiat Ducato 1.9 Td 66kw. Vid besiktning har jag för höga K-värden upp till 4.5. Vad ska jag göra för att det ska bli mindre?

Tommy

JONAS: Det man brukar börja med är att byta motorolja+filter samt luftfilter. Hjälper inte det så får man lämna in bilen för en felsökning. Dock saknar de flesta verkstäder utrustning för att mäta k-värdet så du får ringa runt och hitta någon som har. Sök på nätet efter dieselverkstad eller dieselservice så bör du hitta någon.

Relaterat