Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Mekaniker

Publicerad 19 maj 2014 13:04

Varför drar min lilla bil en liter milen?

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på läsarnas frågor om bilar och bilägande.

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på läsarnas frågor om bilar och bilägande.

1/3

Foto: Montage

Saab 9-5 Sportcombi.

Saab 9-5 Sportcombi.

2/3

Foto: Saab

Volvo V50.

Volvo V50.

3/3

Foto: Volvo

Här svarar Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson på läsarfrågor. Har du frågor du vill ställa går det bra att mejla mekaniker@expressen.se. Börja mejlet med ”Mekaniker”.

Låsknappen funkar inte

Jag har en Saab 93 sedan 1,8 2008. Har fått problem med att låsknappen och rutan inte funkar på höger sida fram, vad kan det vara för problem och kan man fixa det själv?

Gun Eriksson

JONAS: Det du kan göra själv är att göra bilen strömlös en stund (någon minut) och se om det får någon effekt. (Tänk på att ställa in klockan igen efter att batteriet varit bortkopplat) Även kolla alla säkringar så klart. Men mer än så är svårt att göra själv. Hjälper inte detta bör du boka en felsökning hos en verkstad.

Hackar och vill lägga av

Jag har en Renault Laguna -05 som ofta hackar och vill lägga av innan bilen blir varm. Vad kan det bero på och vad kan man göra?

Birgitta

JONAS: Dessa fel är omöjliga att avgöra utan att ha felsökt bilen. Finns för många komponenter och teorier för att börja chansa på vad det kan vara. Du bör lämna in den på en felsökning. Om motorn hackar för mycket kan det vara skadligt för bland annat katalysatorn.

Stötljud i växling

Jag har nyss köpt en V50 D2 Momentum 2011 6 växl. Volvoverkstan förstår inte problemet. När man kopplar ur och växlar mycket mellan 2-3-2 och även 4-3 så för man ett litet stötljud i spelet i drivlinan. Jag har haft olika Volvo i 40 år men aldrig haft detta i någon annan bil. Har limmat drivaxlar och bytt en krängningshämmare men missljudet är kvar. Gummikudden till upphängningen under motor-växellåda är lite mjuk, kan det bero på den eller är det något i växellådan. Bilen har gått 5 000 mil.

Lasse

JONAS: Jättesvårt att veta när man inte kan uppleva ljudet eller provköra bilen. Kan ju även vara så att det kommer från dubbelmassesvänghjulet som är ett relativt vanligt bekymmer på moderna bilar.

Verkar dra mycket bensin

Jag har en Kia Rio Sport 2006. Och den går bra servad som den ska. Men jag tycker den drar mycket bensin, cirka litern milen. Åker korta sträckor på några kilometer per dag. Vad kan jag göra ? Eller är det så när bilen är kall och man åker lite.

Jonas

JONAS: Spontant tror jag att det är precis som du säger - att den går för korta sträckor och kanske aldrig hinner nå ordentlig driftstemperatur. Prova att ta den på en långkörning och se vad resultatet blir. Ha i åtanke att när bil­tillverkarna gör sina tester för att kunna specificera bilens bränsleekonomi så är de väldigt lätta på gasen och motorbromsar vid varje stopp, så ecodriving är det som gäller!

Lämna in till verkstan

Misständning och motorstörningslampan lyser Tappar kraft efter cirka 2 km, går på 3 cylindrar, sedan börja lampan blinka efter 2 km. Sen går den riktigt igen, men motorstörningslampan lyser. Har bytt tändkablar. Händer att den går perfekt någon dag. Kalos 2007, 5200 mil, GXW 966.

Lars Erik Rinaldo

JONAS: Som jag skrev till en läsare ovan så bör du nog lämna in bilen för en felsökning. Speciellt då lampan BLINKAR vid körning. Det tyder på att misständningarna som sker är direkt katalysatorskadliga.

Beror på larm

Har en BMW 520i, (E39), där billarmet går på några gånger i veckan utan synbar anledning. Har kopplat ur strömbrytaren till motorhuven, så den är det inte. Händer oftast mitt på dan. Tacksam för tips.

Bengt Lindvall

JONAS: Om det är ett eftermonterat larm så finns det för många olika varianter för att börja klura på vad det kan vara. Om det är ett originallarm så behöver man koppla in en diagnosdator, då bör man kunna utläsa vilken sensor det är som aktiverar larmet i bilens larmhistorik.

Lyser i tid och otid

Jag har just haft en sprucken backventil till vevhusventilationen i min Saab 9-5 Sportcombi 2.0T Biopower -09. Motorlampan har således lyst i tid och otid. Köpte en ny backventil i aluminium som ska hålla bättre och i går tog jag bort mina gamla lagningar som bestod av allt från superlim och Karlssons klister till kemisk metall. Det var bara att dra loss det då det inte fäst riktigt på gummislangarna ändå.

När jag skulle trycka in den nya backventilen i slangen upptäckte jag att det satt massa torkat “klägg" inuti, så jag tog en polygrip och tryckte ihop slangen tills innehållet var i småsmulor. Jag tror jag fick ut det mesta. Men ändå när jag nu kör med den nya backventilen så lyser motorlampan, särskilt när jag släpper gasen.

Kan detta bero på att det sitter kvar partiklar från gammalt lim och monteringspasta inuti som täpper till? Om jag drar bort backventilen och startar bilen, kan jag då blåsa ur slangen naturligt genom att ge lite gas eller hur fungerar det? Den delen av slangen som jag tror krånglar är den delen som går in till backventilen i luftens riktning. Efter backventilen går luften vidare och ner i vevhusventilationen igen.

Måste jag ta bort slangen helt och rengöra eller kan jag “blåsa ut" den genom att gasa med den i fria luften?

Jens Tammerstedt

JONAS: Att gasa med borttagen slang är inte att rekommendera. Spjällhuset innehåller en del känsliga detaljer och bör således inte utsättas för detta. Jag hade i stället valt att köpa en ny backventil med tillhörande slang i originalutförande, även om jag vet att de går sönder efter några år, men det är så pass viktigt att luftflöden med mera blir rätt och den förstärkta du har kanske har fel mått?! Sedan så klart även rengöra från partiklar så gott det går. Slangen jag pratar om är inte jättedyr, har för mig den kostar kring 400 kronor.

Den måste felsökas

Jag har en Volvo V70 -98 som en varningslampa till en början lyste till och från, numera hela tiden. "Ett allvarligt elektroniskt fel" säger instruktionsboken. Men all elektronik fungerar, hur åtgärdas detta "fel"?

Hanse

JONAS: Detta måste felsökas med diagnosutrustning på en verkstad. Finns tyvärr inget annat sätt att ta reda på vad lampan indikerar för.

Relaterat